20 991 läst · 107 svar
21k läst
107 svar
Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
På konsumentens sida
· 3 087 inlägg
Vi besökte vår medlem Smelly som har renoverat sin husdröm för att se hur det blev, men också ta del av den trista utvecklingen när E.ON plötsligt dök upp.
Du kan läsa artikeln här: Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
Du kan läsa artikeln här: Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 571 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 571 inlägg
Mycket tråkigt men naturligtvis har jätten E.ON såväl rätten som resurser att strida för det på sin sida.
Den lilla människan är chanslös i ett sådant här fall.
Sedan diskuteras det väl huruvida eventuella magnetfält från kraftledningar och ställverk är farliga eller ej.
Själv bor jag i ett område som är klassat som kulturbygd så här är det i princip omöjligt att få bygglov för något som ett ställverk.
Den s k. Sydvästlänken (kraftledning) var tänkt att passera här men det blev avslag så den fick dras två mil bort istället.
Den lilla människan är chanslös i ett sådant här fall.
Sedan diskuteras det väl huruvida eventuella magnetfält från kraftledningar och ställverk är farliga eller ej.
Själv bor jag i ett område som är klassat som kulturbygd så här är det i princip omöjligt att få bygglov för något som ett ställverk.
Den s k. Sydvästlänken (kraftledning) var tänkt att passera här men det blev avslag så den fick dras två mil bort istället.
Är det verkligen E.on ?
Eller är det en omformare för Trafikverket och iom att regionnätet tillhör E.on där omformaren ska vara därav E.on ställverket ?
Eller är det en omformare för Trafikverket och iom att regionnätet tillhör E.on där omformaren ska vara därav E.on ställverket ?
Om det fanns en tydlig koppling mellan magnetfält och hälsa så skulle det vara känt. Det är ett område som är studerat.
Någon strålning existerar överhuvudtaget inte.
Någon strålning existerar överhuvudtaget inte.
Administrator
· Skåne
· 7 794 inlägg
Strålskyddsmyndigheten går ut med att det finns en misstanke om att magnetfälten orsakar leukemi hos barn.
https://www.stralsakerhetsmyndighet...och-tradlos-teknik/magnetfalt/kraftledningar/
https://www.stralsakerhetsmyndighet...och-tradlos-teknik/magnetfalt/kraftledningar/
När jag läste medicin fick vi läsa om sambandet mellan magnetfält och leukemi, då överrepresentationen av leukemi hos lokförare inte kunde förklaras på annat sätt. Nu kanske man sedan dess har hittat andra orsaker till lokförarnas överdödlighet, men då ansågs det bevisat.D Daniel 109 skrev:
Nu är det inte jämförbart med att bo nära ett ställverk, så att fördjupa sig i lokförarnas hälsa är ett ämne för en annan tråd.
Nja, de skriver att det möjligen finns en risk. Om den finns så är den liten. Fälten minskar snabbt med avstånden, då även om man bor nära en anläggning så är sannolikt egna elprylar en större källa till magnetfält.Marlen Eskilsson skrev:
Japp så är det.D Daniel 109 skrev:
För rätt många år sedan, när denna pryl fortfarande var på modet, så konstaterades det att klockradion, som många hade på nattduksbordet, var den källa som utsatte en för absolut mest magnetiska fält.
En stor distributionstransformator har försvinnande små magnetfält när man kommit typ en 10 meter bort.
Själv skulle jag bara ha synpunkter på ljudet att bo nära något ställverk/transformator. Ljudet stör längre bort än magnetfältet är skadligt.
De är ju inte direkt vackra heller. Jag skulle inte direkt uppskatta att få en som granne. Men jag skulle inte flytta.
Jag förstår inte riktigt. De hade sina bin på ängen där nu byggt. Då var det alltså inte deras äng?
Plötsligt kom eon iförda västar och började bygga. Hade de inte först bygglov vilket grannar, och alla andra, kan kontrollera på hos kommunen.
Plötsligt kom eon iförda västar och började bygga. Hade de inte först bygglov vilket grannar, och alla andra, kan kontrollera på hos kommunen.
Marlen har uppenbarligen lite svårt för att läsa innantill.Marlen Eskilsson skrev:
Strålskyddsmyndigheten påstår inte alls att det finns misstanke om att kraftfälten orsakar leukemi hos barn.