Hej,
Jag bad en certifierad elektriker att byta från proppskåp till elcentral samt dra nytt el till ett nytt kök som vi tänkt att bygga. Det nya köket ska ha spishäll, ugn, micro, kyl/frys, en extra underliggande frys, diskmaskin och köksfläkt. Vidare ville jag ha tre nya uttag ovanför bänkskivorna.
Resultatet kan ni se på bild. Hur vet jag om det är ett bra utförande och att elektrikern t.ex. tänkt att en energikrävande vitvara ska vara på sin egna säkring? Bör elektrikern montera uttag innan snickaren börjar montage av nytt kök?
Jag bad en certifierad elektriker att byta från proppskåp till elcentral samt dra nytt el till ett nytt kök som vi tänkt att bygga. Det nya köket ska ha spishäll, ugn, micro, kyl/frys, en extra underliggande frys, diskmaskin och köksfläkt. Vidare ville jag ha tre nya uttag ovanför bänkskivorna.
Resultatet kan ni se på bild. Hur vet jag om det är ett bra utförande och att elektrikern t.ex. tänkt att en energikrävande vitvara ska vara på sin egna säkring? Bör elektrikern montera uttag innan snickaren börjar montage av nytt kök?
Det är ett Ikea-kök. Bifogar ritning.Mikael_L skrev:
Borde inte elektrikern monterat uttag så man kan koppla in vitvaror?
Det är ju en del jobb att göra på väggen. Kanske har han väntat med uttag och brytare för att dessa inte skall bli förstörda när målaren gör sitt. Det står hörnbox på en av kablarna. Den antar jag skall sitta monterad i vinkeln mellan skåpet och väggen. Den måste ju i så fall monteras efter skåpet. Jag ser ingenting som sticker ut på bilderna. Men fick du någon gruppförteckning? En lista som talar om vilken dvärgbrytare som går till vad. Med den kan du se hur de olika förbrukarna är fördelade.L omsh skrev:
IKEA-kök är ju rätt trevliga för oss elektriker, vi har 10mm utrymme mellan stommarna och väggen pga monteringsskenan.L omsh skrev:
Så det brukar se ut ungefär som dina bilder när man förberett så pass mycket man kan/vill innan stommarna börjar monteras.
Sen kommer elektrikern tillbaka och monterar uttag, belysning och strömbrytare.
Ofta måste plattsättaren också bli klar först (men det beror ju förstås lite på vilken belysning och uttag man tänker ha under väggskåpen).
Såna här jobb fungerar alltid bäst om snickare och plattsättare och elektriker är lite samspelta, eller åtminstone alla har erfarenhet av sådana här köksinstallationer.
Jag har ju varit med om att kablar har "kaklats fast" på helt fel ställen osv.
Jag fick tipset av elektrikern att inget behöver göras där då det ändå kommer att täckas med skåp etc. Vad skönt att det ser bra ut i alla fall! Jag ska be elektrikern om en förteckning. Vet du om elektriker utför egenkontroller så att de vet att allt funkar som det ska i detta skede?A Avemo skrev:Det är ju en del jobb att göra på väggen. Kanske har han väntat med uttag och brytare för att dessa inte skall bli förstörda när målaren gör sitt. Det står hörnbox på en av kablarna. Den antar jag skall sitta monterad i vinkeln mellan skåpet och väggen. Den måste ju i så fall monteras efter skåpet. Jag ser ingenting som sticker ut på bilderna. Men fick du någon gruppförteckning? En lista som talar om vilken dvärgbrytare som går till vad. Med den kan du se hur de olika förbrukarna är fördelade.
Det är det här jag har svårt att visualisera. Skåpen har ju en baksida som jag antar snickaren måste borra hål i, ska inte uttagen vara monterade i väggen först så att man sedan monterar upp skåpen och sedan skär ut hål för vägguttaget så att man kan koppla in vitvaran?K _KirderF_ skrev:
Vad skönt att höra! Om du kollar den bifogade bilden så kan man se att uttaget under t.ex. diskhon redan är monterad. Bör inte elektrikern se till att ett uttag redan är monterat så man kan montera skåpen framför? Hur monterar man uttag i efterhand när skåpen redan är på plats?Mikael_L skrev:IKEA-kök är ju rätt trevliga för oss elektriker, vi har 10mm utrymme mellan stommarna och väggen pga monteringsskenan.
Så det brukar se ut ungefär som dina bilder när man förberett så pass mycket man kan/vill innan stommarna börjar monteras.
Sen kommer elektrikern tillbaka och monterar uttag, belysning och strömbrytare.
Ofta måste plattsättaren också bli klar först (men det beror ju förstås lite på vilken belysning och uttag man tänker ha under väggskåpen).
Såna här jobb fungerar alltid bäst om snickare och plattsättare och elektriker är lite samspelta, eller åtminstone alla har erfarenhet av sådana här köksinstallationer.
Jag har ju varit med om att kablar har "kaklats fast" på helt fel ställen osv.
Jag förstår att uttagen för apparater ovanför för bänkskiva monteras när t.ex. stänkskydd/kakel är på plats men alla andra uttag då?
Jajamän. Egenkontroller utförs alltid enligt företagets egenkontrollprogram. Under montage, före och efter spänningsättning.L omsh skrev:
Det finns dock inget krav på att dokumentera detta men som kund kan du absolut kräva att få dokumentation på det som kontrollerats
Det är bra att du är noggrann.
Dom monteras väl efter. Har ni tänkt igenom placering av eventuella trafos för bäänkbelysningen?L omsh skrev:
Ugnshöjen ,är ni säkra på den? Micron blir rätt högt upp.
Monteringsskenan kräver rak vägg ,kommer 6cm under ök skåp.
Tips: täcklock på ballofixer .
passa fläktutblås, visseljud på full effekt .
Vattensäkra under diskhoskåp. Lycka Till
Tack för gott råd gällande täcklock på ballofixeena! Vi har inte tänkt på vart transformatorerna ska sitta, dock vet vi att vi vill ha en ledlist under övre skåpet som fräses in i täckskivan. Detta kanske snickaren eller elektrikern hjälper oss att placera och bestämma lokalisering?Hallonbåten skrev:Dom monteras väl efter. Har ni tänkt igenom placering av eventuella trafos för bäänkbelysningen?
Ugnshöjen ,är ni säkra på den? Micron blir rätt högt upp.
Monteringsskenan kräver rak vägg ,kommer 6cm under ök skåp.
Tips: täcklock på ballofixer .
passa fläktutblås, visseljud på full effekt .
Vattensäkra under diskhoskåp. Lycka Till
Jag instämmer med dig att det är lite för hög placering av ugn och micro och vi kommer förmodligen att sänka detta. Vad menar du med fläktutblås och viselljud? Vi tänkte ha en kolfilterfläkt insatt om det är intressant info?
Liknande trådar
-
Nån som vet en Ukrainsk elektriker i Stockholm?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur vet jag om jag har rätt draget för inkoppling utomhus av elektriker?
El -
Till elektriker eller andra som anser sig veta.
El -
Hur veta om en elektriker är bra?
El -
Villa-nätverk, vet elektrikern vet vad han pratar om?
Teknik