Då den gamla tråden totalt havererat och innehåller mer prat om pizzor och elektrikerns utbildning, och moderatorer inte städar upp så startar jag härmed tråden som är tänkt att handla om risiga elinstallationer, helt med bilder.
(Om den gamla tråden städas upp och får lite styrfart igen, så kan dessa slås ihop, your call)
Jag kan börja med denna roliga tråd jag hittade på vinden:
Var går den då, tro?
Jodå, rakt in i dosan som skarvar inkommande el i fastigheten (luftledning i begynnelsen, så denna skarv är väl från att det blev nedgrävd ledning.
Och var går den, japp, ett uttag på andra sidan väggen, ett rum som därmed fick två jordade uttag, resten ojordade. Och man kunde inte tänka sig att byta ut gammal rutten OVIR-kabel för att få fram en jord, utan snodde fram den såhär istället, suck...
(Om den gamla tråden städas upp och får lite styrfart igen, så kan dessa slås ihop, your call)
Jag kan börja med denna roliga tråd jag hittade på vinden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var går den då, tro?
Jodå, rakt in i dosan som skarvar inkommande el i fastigheten (luftledning i begynnelsen, så denna skarv är väl från att det blev nedgrävd ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och var går den, japp, ett uttag på andra sidan väggen, ett rum som därmed fick två jordade uttag, resten ojordade. Och man kunde inte tänka sig att byta ut gammal rutten OVIR-kabel för att få fram en jord, utan snodde fram den såhär istället, suck...
Sen kan jag avslöja hur det ser ut på andra sidan väggen, där FK'n går in. Det upptäckte jag redan för några månader sen, så jag misstänkte väl något sånt här. Men arbetet i detta huset går i takt med deras takt på moderniseringar och ombyggnader, så jag tar en sak i taget, och släppte detta då, tänkte att vi kommer nog dit.
Igår fick jag faktiskt nästan bort den sista OVIR/RVIR-kabeln, det är bara två sovrum kvar nu.
Men när det revs OVIR på nedervåningen så gick det en matning upp. Så vi gick upp och fann att den antagligen gick in i detta infällda ojordade uttag. Men så var det ett jordat bredvid, och kabel åt både höger och vänster som gick till ett jordat (åt vänster) och ett ojordat (åt höger).
Aha, sa jag, dessa har inte jord ansluten. Men det var kontakt N-PE, aha, fuljordat utbrast jag.
Men så öppnade jag och kollade.
Men vad tusan ... var kommer jorden ifrån. Öppnade uttaget till vänster (det som jord-FK'n går in till i bilderna från förra inlägget...)
Jaha, suck. Detta får vi fixa sen sa jag, för nu har vi rivit OVIR och fått upp nya fräsha FK OCH jordledare på rätt sätt, sen anslöt jag allt som innan, men till de nya FK, och la den nya korrekta jorden åt sidan.
Detta blir fixat inom någon av de närmaste veckorna, ty nu ska allt snart bli klart.
Lägg även märke till isoleringen på den gulgröna ... Nåja, skyddsjorden kan man väl till nöds stå ut med att det ser ut så ... Om det verkligen kniper. Men ett varv gulgrön tejp vore väl en välgärning, typ det minsta man kan nöja sig med ...
Förövrigt har huset varit trevligt befriat från risigt hempul, jag tror att det mesta gjorts av riktiga elektriker, och någorlunda noggranna, tur att alla kopplingar med OVIR har varit exemplariskt utförda, med ordentliga extra lager med isoleringstape, det är detta som gjort denna långsamma uppgradering möjlig, det har inte rasat av all isolering direkt man bara rör något. Skulle det varit så hade enda möjligheten varit att slå av huvudbrytaren och sen ta allt byte omedelbums.
Igår fick jag faktiskt nästan bort den sista OVIR/RVIR-kabeln, det är bara två sovrum kvar nu.
Men när det revs OVIR på nedervåningen så gick det en matning upp. Så vi gick upp och fann att den antagligen gick in i detta infällda ojordade uttag. Men så var det ett jordat bredvid, och kabel åt både höger och vänster som gick till ett jordat (åt vänster) och ett ojordat (åt höger).
Aha, sa jag, dessa har inte jord ansluten. Men det var kontakt N-PE, aha, fuljordat utbrast jag.
Men så öppnade jag och kollade.
Men vad tusan ... var kommer jorden ifrån. Öppnade uttaget till vänster (det som jord-FK'n går in till i bilderna från förra inlägget...)
Jaha, suck. Detta får vi fixa sen sa jag, för nu har vi rivit OVIR och fått upp nya fräsha FK OCH jordledare på rätt sätt, sen anslöt jag allt som innan, men till de nya FK, och la den nya korrekta jorden åt sidan.
Detta blir fixat inom någon av de närmaste veckorna, ty nu ska allt snart bli klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg även märke till isoleringen på den gulgröna ... Nåja, skyddsjorden kan man väl till nöds stå ut med att det ser ut så ... Om det verkligen kniper. Men ett varv gulgrön tejp vore väl en välgärning, typ det minsta man kan nöja sig med ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förövrigt har huset varit trevligt befriat från risigt hempul, jag tror att det mesta gjorts av riktiga elektriker, och någorlunda noggranna, tur att alla kopplingar med OVIR har varit exemplariskt utförda, med ordentliga extra lager med isoleringstape, det är detta som gjort denna långsamma uppgradering möjlig, det har inte rasat av all isolering direkt man bara rör något. Skulle det varit så hade enda möjligheten varit att slå av huvudbrytaren och sen ta allt byte omedelbums.
Redigerat:
Huvudcentral matar undercentral med 2,5mm2.
Så lång allt väl - men bara enfas och avsäkrat 6A!?
Bäst att kolla vidare:
Jaha! Lös FK 2,5mm. Stämmer alltså med enfas. Kanske inte helt bra i den kanalen som locket knappt satt fast på.
Hur har vi det i undercentralen då?
Jo mycket riktigt så har vi tre st enfasgrupper, var och en prydligt avsäkrat med 10A.
Inte helt klockrent fast det ser ganska prydligt ut vid första ögonkastet. Ja inte dosan, brytaren och termostaten då...
Så lång allt väl - men bara enfas och avsäkrat 6A!?
Bäst att kolla vidare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha! Lös FK 2,5mm. Stämmer alltså med enfas. Kanske inte helt bra i den kanalen som locket knappt satt fast på.
Hur har vi det i undercentralen då?
Jo mycket riktigt så har vi tre st enfasgrupper, var och en prydligt avsäkrat med 10A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt klockrent fast det ser ganska prydligt ut vid första ögonkastet. Ja inte dosan, brytaren och termostaten då...
Medlem
· Västra Götaland
· 4 007 inlägg
useless skrev:
Precis som du säger - INGENTING!useless skrev:
Men nu är det faktiskt så här att det ser ut att vara torrt utrymme och centralerna ser ut att vara IP20. Då ställs det bara krav på att en testprob 12mm eller så inte skall gå att föra in. Och kapslingarna är redan gjorda av brännbart material. Jag antar att Mikael_L helt enkelt kan tejpa över med silvertejp.
Varför har ni inte använt vanlig dubbelmantlad kabel? Limmar du nu fast locket så blir det väl lite bättre. Egentligen ska det ligga i avsedd kanal.Totte_S skrev:Huvudcentral matar undercentral med 2,5mm2.
Så lång allt väl - men bara enfas och avsäkrat 6A!?[bild]
Bäst att kolla vidare:
[bild]
Jaha! Lös FK 2,5mm. Stämmer alltså med enfas. Kanske inte helt bra i den kanalen som locket knappt satt fast på.
Hur har vi det i undercentralen då?
Jo mycket riktigt så har vi tre st enfasgrupper, var och en prydligt avsäkrat med 10A.
[bild]
Inte helt klockrent fast det ser ganska prydligt ut vid första ögonkastet. Ja inte dosan, brytaren och termostaten då...
Kunden bytte själv kapslingen (dvs endast locket), och jag bytte säkerhetsbrytaren ovanför då det gamla locket inte gick att hitta.A Anders_Nilsson skrev:Precis som du säger - INGENTING!
Men nu är det faktiskt så här att det ser ut att vara torrt utrymme och centralerna ser ut att vara IP20. Då ställs det bara krav på att en testprob 12mm eller så inte skall gå att föra in. Och kapslingarna är redan gjorda av brännbart material. Jag antar att Mikael_L helt enkelt kan tejpa över med silvertejp.
Så nu är det klart.
Den undre centralen med en spricka i sa jag att jag kunde blunda för, ty den klarade i alla fall IP20, och det var hyggligt stabilt trots allt, även med sprickan. Jag bad de vara försiktiga, men se till att byta om den skulle gå sönder helt i framtiden.
Den övre centralen kunde man nå in till fasskenor osv genom hålet. Att lämna det efter jag gjort jobb ville jag inte ta på mig.
Men nu är allt klart, jag har även gjort det som jag egentligen skulle göra.
Det där är också fixat nu, man har ju lite mer resurser i bilen än då det där gjordes förra gången, så ett par långa dosskruv och en distansring så blev det fint.useless skrev:
Ja egentligen var det ett hempul, som dessutom hade flera hempularfel/hempularvarningar.
Först och främst fel val av dosa, dvs ringen gick inte att skruva ut tillräckligt långt. Sen hade jag inte rätt saker för att göra det rätt då, dvs inte långa skruv och distans, utan jag försökte bara skruva ut ringen så långt som möjligt, tydligen något varv för långt!
Och jag undrar idag varför jag tyckte det var vettigt att peta in en halvmeter FK av vardera färg i dosan ... för att det rymdes? ...för att jag inte hade en tång? ... för att begränsa max kortslutningsström något?
En del är kreativaMikael_L skrev:Då den gamla tråden totalt havererat och innehåller mer prat om pizzor och elektrikerns utbildning, och moderatorer inte städar upp så startar jag härmed tråden som är tänkt att handla om risiga elinstallationer, helt med bilder.
(Om den gamla tråden städas upp och får lite styrfart igen, så kan dessa slås ihop, your call)
Jag kan börja med denna roliga tråd jag hittade på vinden:
[bild]
Var går den då, tro?
Jodå, rakt in i dosan som skarvar inkommande el i fastigheten (luftledning i begynnelsen, så denna skarv är väl från att det blev nedgrävd ledning.
[bild]
[bild]
Och var går den, japp, ett uttag på andra sidan väggen, ett rum som därmed fick två jordade uttag, resten ojordade. Och man kunde inte tänka sig att byta ut gammal rutten OVIR-kabel för att få fram en jord, utan snodde fram den såhär istället, suck...
OK, bilder från ett mindre fartyg så kanske lite OT...
Det luktade lite bränt från denna snygga kopplingslåda och jag blev lite förvånad när jag öppnade!
Det tog lite tid att reda ut vad som var ingående och utgående och det blev inte lättare än att någon mycket fiffigt hade anslutit 230VAC-nolla till 24VDC-minus. Det hela ersattes med en normkapsling för 230V-delen och en separat låda för 24V. Jag har för mig att det blev en PSA på inkommande och 4-5 st 6A för de olika lasterna.
Dock var det ju egentligen inte så mycket fel, eftersom det antagligen bara var lite glapp i anslutningarna på uttaget, eller?
Lösa anslutningar är ganska vanligt på fartyg, här är en annan incident som märktes i sista stund:
Byte av flera kablar och flera brytare bara för att man inte regelbundet kontrollerar och efterdrar.
Sista exemplet är lite typiskt på vad man kan hitta på äldre fartyg:
En lite trefas motor behöver ju bara tre ledare och vilken tur! Här hittade någon en lämplig kabel.
Svårt att se på bilden men på den vita "Dymo-tejpen" skrev jag "Fängelse!!" när jag upptäckte detta.
Nåväl den polske "elektrikern" som gjort detta tyckte inte att detta var det minsta problem och som tidigare sagts här i forumet, "strömmen bryr sig inte om färger". På den röda tejpen har jag skrivit fasföljden eftersom det visade sig att trefasbrytarna inte alls följde L1,L2,,L3 utan det kunde vara vilken ordning som helst.
Bilderna från 2008 så det kanske är preskriberat (om inte fartyget brunnit upp!)
Edit: PS Jag lyckade få "elektriken" dra en ny kabel...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det luktade lite bränt från denna snygga kopplingslåda och jag blev lite förvånad när jag öppnade!
Det tog lite tid att reda ut vad som var ingående och utgående och det blev inte lättare än att någon mycket fiffigt hade anslutit 230VAC-nolla till 24VDC-minus. Det hela ersattes med en normkapsling för 230V-delen och en separat låda för 24V. Jag har för mig att det blev en PSA på inkommande och 4-5 st 6A för de olika lasterna.
Dock var det ju egentligen inte så mycket fel, eftersom det antagligen bara var lite glapp i anslutningarna på uttaget, eller?
Lösa anslutningar är ganska vanligt på fartyg, här är en annan incident som märktes i sista stund:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byte av flera kablar och flera brytare bara för att man inte regelbundet kontrollerar och efterdrar.
Sista exemplet är lite typiskt på vad man kan hitta på äldre fartyg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lite trefas motor behöver ju bara tre ledare och vilken tur! Här hittade någon en lämplig kabel.
Svårt att se på bilden men på den vita "Dymo-tejpen" skrev jag "Fängelse!!" när jag upptäckte detta.
Nåväl den polske "elektrikern" som gjort detta tyckte inte att detta var det minsta problem och som tidigare sagts här i forumet, "strömmen bryr sig inte om färger". På den röda tejpen har jag skrivit fasföljden eftersom det visade sig att trefasbrytarna inte alls följde L1,L2,,L3 utan det kunde vara vilken ordning som helst.
Bilderna från 2008 så det kanske är preskriberat (om inte fartyget brunnit upp!)
Edit: PS Jag lyckade få "elektriken" dra en ny kabel...
Redigerat:
Man får ju inte vara mörkrädd å gå in på den här tråden!H Herr Klåpare skrev:OK, bilder från ett mindre fartyg så kanske lite OT...
[bild] [bild] [bild]
Det luktade lite bränt från denna snygga kopplingslåda och jag blev lite förvånad när jag öppnade!
Det tog lite tid att reda ut vad som var ingående och utgående och det blev inte lättare än att någon mycket fiffigt hade anslutit 230VAC-nolla till 24VDC-minus. Det hela ersattes med en normkapsling för 230V-delen och en separat låda för 24V. Jag har för mig att det blev en PSA på inkommande och 4-5 st 6A för de olika lasterna.
Dock var det ju egentligen inte så mycket fel, eftersom det antagligen bara var lite glapp i anslutningarna på uttaget, eller?
Lösa anslutningar är ganska vanligt på fartyg, här är en annan incident som märktes i sista stund:
[bild]
Byte av flera kablar och flera brytare bara för att man inte regelbundet kontrollerar och efterdrar.
Sista exemplet är lite typiskt på vad man kan hitta på äldre fartyg:
[bild]
En lite trefas motor behöver ju bara tre ledare och vilken tur! Här hittade någon en lämplig kabel.
Svårt att se på bilden men på den vita "Dymo-tejpen" skrev jag "Fängelse!!" när jag upptäckte detta.
Nåväl den polske "elektrikern" som gjort detta tyckte inte att detta var det minsta problem och som tidigare sagts här i forumet, "strömmen bryr sig inte om färger". På den röda tejpen har jag skrivit fasföljden eftersom det visade sig att trefasbrytarna inte alls följde L1,L2,,L3 utan det kunde vara vilken ordning som helst.
Bilderna från 2008 så det kanske är preskriberat (om inte fartyget brunnit upp!)
Edit: PS Jag lyckade få "elektriken" dra en ny kabel...