Byggahus.se
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
O Brezicka skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Jag har ingen erfarenhet men vad hade du tänkt göra av materialet? Det får väl inte lämnas någonstans annat än till förbränning och då tror jag det måste vara fritt från jord och liknande.
 
  • Gilla
santos och 4 till
  • Laddar…
Det är definitivt möjligt att bli av med parkslide. Enklast är att helt enkelt anlägga gräsmatta över hela tomten.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
EllinorLag och 18 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag har ingen erfarenhet men vad hade du tänkt göra av materialet? Det får väl inte lämnas någonstans annat än till förbränning och då tror jag det måste vara fritt från jord och liknande.
Just nu har jag ingen tanke alls.. problemet uppdagades igår.
Har läst att NCC har en ÅVC som tar emot schaktmassor med parkslide, så någon lösning verkar ju finnas.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt möjligt att bli av med parkslide. Enklast är att helt enkelt anlägga gräsmatta över hel
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt möjligt att bli av med parkslide. Enklast är att helt enkelt anlägga gräsmatta över hela tomten.
Skönt att det finns någon med positiv inställning till detta.
Har du erfarenhet av detta?
Om det funkar så är det ju inget superstort problem. Däremot kvarstår ju vårat problem med att schaktmassorna innehåller /(kan innehålla) parkslide och att schaktfirman vill vara aktsam
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
O Brezicka skrev:
Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.
Kan du skicka en bild så vi kan vara säkra på att det är parkslide.

Parkslide blommar på senhösten.
 
  • Gilla
  • Haha
Aleks12 och 4 till
  • Laddar…
Det finns ingen lagreglering om parkslide. Men om du behöver köra iväg schaktmassor så är det ju lämpligt att tänka efter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kan du skicka en bild så vi kan vara säkra på att det är parkslide.

Parkslide blommar på senhösten.
Kan skicka bild senare, anledningen till att jag "vet" är för att allt annat på tomten har blommat förutom dessa brunröda bambuliknande växterna.. så tyvärr är jag 99.9% säker
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt möjligt att bli av med parkslide. Enklast är att helt enkelt anlägga gräsmatta över hela tomten.
Så du menar att alla dom som lagt år av mekaniskt och kemikaliskt bekämpning och inte lyckats har gjort hel fel och skulle istället sått gräsfrön över?
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 22 till
  • Laddar…
Det är inte gräsfrö som hjälper. Men gräsklippning är inget som parkslide tål i längden.

Vet då någon som lagt år av bekämpning utan att lyckas?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 8 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Här har du bilder på Parkslide samt Jättesliden.

[länk] japonica-220782/information

[länk]
Tack, här kommer bilder. Som sagt, har inte sett dom när dom blommat men råder väl inget tvivel om att detta är Parkslide?
 
  • Vildvuxet område med grenar som troligen är Parkslide före blomning, med en otydlig bakgrund av skräp och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen parkslide med bruna och gröna stjälkar bland vild vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyvuxna skott av möjlig parkslide bland avklippta, mönstrade stjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Aleks12 och 4 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Tack, här kommer bilder. Som sagt, har inte sett dom när dom blommat men råder väl inget tvivel om att detta är Parkslide?
Jo inget att fundera över och skaffa dig riktig glyfosat så får du bort eländet.
Sen ska man då INTE "tokspraya" utan medlet kan penslas/duttas på mycket pricksäkert.
Plus mycket viktigt kolla 5-dygnsprognosen på vädret att det ser bra ut att förgöra växten.
 
  • Gilla
ahammas och 13 till
  • Laddar…
Väldigt typisk parkslide, ja. Ganska mycket dessutom, så tråkigt för er 🙁

Gräsklippning i sisådär tio år kan hjälpa efter att ni har fått bort de största rotklumparna, men man får se till att man klipper hela beståndet. Annars får man ju en häck med parkslide i utkanterna där man inte klipper, eller utanför tomtgränsen om parksliden fortsätter där.

Parkslidens blommor ser för övrigt ut såhär. Fotat i september. Ganska fin faktiskt, jag kan förstå att den har använts som trädgårdsväxt.

Blommande parkslide med frodiga gröna blad och små vita blommor mot en klarblå himmel, fotograferad i september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Och rätt tid på året. Det är inte lämpligt att behandla nu.
 
  • Gilla
P.Ni
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.