193 681 läst · 1 347 svar
194k läst
1,3k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Jagat g4 led idag och Klas i sjön skulle ha typ 60 kronor för en st. Beställde 10 för 129 fraktfritt och jag vet att de levereras på måndag. Tänkte på Proffsmagasinet som jag handlar en del från men som senaste året skickat fel vara flera gånger och sega leveranser. Beställde filter till halvmask förra onsdagen innan lunch då jag behövde till kommande helg men de kom först på tisdagen efter trots lagervara. Fick åka till Hornbach istället och de var tom billigare. Finns mycket att säga om Amazon men det är en sjukt slick organisation när det gäller att få ut sina varor. Och så bjuder dom på stor humor i sina produktbeskrivningar!
Någon mer som noterat att Amazon.se höjt minimibeloppet för köp med fraktfritt till utlämningsställe? Var tills nyss 229:- (sedan starten i Sverige 2020) till 349:- idag. Eller är man utpekad för att jag ofta köper för summor strax över 229:-
Fortfarande 229 för mig... När jag testade lite såg jag däremot att "prioriterad ombudsleverans" 49 kr är förvald när testade några billigare produkter. Men gratis finns fortfarande som alternativ. Alternativet att få det hemskickat saknades dock. Skumt. Men man vet aldrig med Amazon. Vissa produkter beter sig väldigt konstigt och det är svårt att förstå varför.P poba53 skrev:
Jag valde till utlämningsställe men fick besked om hemleverans och att någon skulle vara hemma för att signera. Jag kunde fortfarande välja till ombud men då skulle det ta några dagar extra. Eftersom jag ändå skulle vara hemma så var det inget stort problem men lite extra planering.
Sen fick jag besked om att det var leverat i brevlådan. Wtf?
Posten har ändrat sina leveransvillkor går inte längre att på enkelt sätt boka hemleverans som garanterat kommer fram till dörren.. får de in paketet i brevlådan.. så har de "rätt" att lämna den där..Z z_bumbi skrev:Jag valde till utlämningsställe men fick besked om hemleverans och att någon skulle vara hemma för att signera. Jag kunde fortfarande välja till ombud men då skulle det ta några dagar extra. Eftersom jag ändå skulle vara hemma så var det inget stort problem men lite extra planering.
Jag bråkade med dem för flera månader sedan om saken.. då jag beställt och betalat för tjänsten "hemleverans".. men nä det gick inte.. de kunde inte garantera att de kom fysiskt och gav mig paketet. (jag har inte brevlådan vid tomtgränsen/så nära)..
Jag lyckades däremot få tillbaka pengarna av företaget jag köpt prylen av - för "hemleverans".. då jag inte fick hemleverans.. (jag köpte speciellt från ett ställe för att kunna få hemkörning.. då vi under den tiden inte kunde ta oss någonstans/till postlådan..)
Så nu får man se upp när det står hemleverans i samband med postnord... (köp bara paket som inte ryms i brevlådan!)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 528 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 528 inlägg
Exakt detta. Hade ett långt samtal med PN förra veckan och uppenbart har de på eget bevåg ändrat att "leverans till dörr" är samma sak som en brevlåda på en uppsamlingsplats 100+ meter från huset. Mycket dåligt och det var inte så förr.Snigla skrev:Posten har ändrat sina leveransvillkor går inte längre att på enkelt sätt boka hemleverans som garanterat kommer fram till dörren.. får de in paketet i brevlådan.. så har de "rätt" att lämna den där..
Jag bråkade med dem för flera månader sedan om saken.. då jag beställt och betalat för tjänsten "hemleverans".. men nä det gick inte.. de kunde inte garantera att de kom fysiskt och gav mig paketet. (jag har inte brevlådan vid tomtgränsen/så nära)..
Jag lyckades däremot få tillbaka pengarna av företaget jag köpt prylen av - för "hemleverans".. då jag inte fick hemleverans.. (jag köpte speciellt från ett ställe för att kunna få hemkörning.. då vi under den tiden inte kunde ta oss någonstans/till postlådan..)
Så nu får man se upp när det står hemleverans i samband med postnord... (köp bara paket som inte ryms i brevlådan!)
Inte heller är det bara breven som kommer varannan dag, det gäller även paket numera, så jag kan behöva vänta 5 dagar extra för att få saker.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 421 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 421 inlägg
Tror det är lite regionala beslut... här är det tvärtom, så brevbäraren ger mig även min vanliga post vid dörren om han ändå ska ge mig ett paket. Bor iofs i en by på ~200 personer, så det blir ganska personligt.
Det handlade inte om tjänsten Varubrev då? Där har de ändrat grundvillkoren så att de alltid kan leverera vid dörr om försändelsen inte går in i postlådan.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 528 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 528 inlägg
Nej, paket. Jag är påläst. Mypack Home. Varubrev har annan transport genom landet och andra typer av kollinummer.
Varubrev har mig veterligen alltid fått lämnas i brevlådan, iaf där jag bor.
Edit: 90+% av all min konsumtion går via paketleverans sedan många år, så jag kan de olika fraktbolagens rutiner utantill. Utom när de helt plötsligt ändrar utan att informera, som i detta fallet.
Varubrev har mig veterligen alltid fått lämnas i brevlådan, iaf där jag bor.
Edit: 90+% av all min konsumtion går via paketleverans sedan många år, så jag kan de olika fraktbolagens rutiner utantill. Utom när de helt plötsligt ändrar utan att informera, som i detta fallet.
Redigerat: