Byggahus.se
Lars-Ingvar Dunér
Lars-Ingvar Dunér: [citat] Stockpanel nä. Dubbelfasspont ja.
39 svar · 414 läst · Quizkommentarer
L
Laths: [citat] Jag utgår från att det finns omständigheter som gör att vägföreningen har gjort en bedömning. Att gå in på någons mark är heller inte olagligt då det finns skrivelser för var som är mark kontra tomt och där har heller inte TS en tydlig redogörelse om att det gäller en tomt som boningshuset står på. Vad jag menar med trafikverket är det som jag skrev gällande bidrag,
49 svar · 7,5k läst · Juridik
D
Drben88: [citat] Godmorgon! Varning för ett långt inlägg :). Har du bättre för dig denna lördagen än att läsa det, är är kortversionen att allt kommer rivas ner och ska göras om inklusive golvet. Gårdagen var en morgon och förmiddag full av irritation, uppgivenhet och en mängd telefonsamtal. Vi ringde BKR, det visade sig plattsättaren faktiskt har behörighet, men i en annan firma än
106 svar · 4,8k läst · Badrum
L
Leffe 2: [citat] Vi har valt Ica försäkring på både hus/hem o bil. Mycket bra o prisvärt.
13 svar · 631 läst · Försäkringar
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Jo, normalt sett gäller en garanti bara den första ägaren. Men avtalar man att den ska gälla även efterkommande ägare så kommer den att göra det. Så det beror på…
57 svar · 2,5k läst · Juridik
Fairlane
Fairlane: [citat] Javisst var ser så. Jag trodde att det var något liknande upplägg här, men så var det kanske inte? Oavsett skulle jag inte se något av det som outsourcing.
408 svar · 16,3k läst · Övrigt Off Topic
H
Henrik Hed: [citat] Ok tack för bra svar! Det får bli en ny sladd m Europakontakt o jordsladden kopplad till metallhöljet helt enkelt. Lamphållaren får jag lirka lite med o hoppas att jag får upp.
5 svar · 245 läst · El
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det där är ett logiskt felslut. Vi har dålig arkitektonisk kvalitet pga. PBL, inte trots den. Dels äe efterfrågan ofta högre än utbudet med dagens system, så man kan sälja vad skit som helst till relativt höga priser. Dels är tillståndsprocessen så oförutsägbar att den typ av risk det innebär att söka för något mer spännande än standardlådor inte är värd att ta på
132 svar · 4,5k läst · Artikelkommentarer
P
pjkw: [citat] Har inte läst artiklarna men hur blev det barnleukemi av lokförares arbetsmiljö? Stackars barn som tvingas köra lok dag in och dag ut 😂
20 svar · 2,6k läst · Artikelkommentarer
Z
z_bumbi: Vad säger grannen? Vi har ett staket som tidigare ägare byggt som är "felvänt" och lite känns det som det är grannens staket och inte vårt. Antagligen bara vana/tradition men det stänger ute istället för att kännas ombonat (för mig i alla fall). Nästa staket kommer vi diskutera med grannarna och min tanke är att göra det mer liksidigt och/eller sätta spaljé på vår sida. I
5 svar · 359 läst · Trädgård allmänt
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag förstår din frustration och jag vill politiskt ha stora liberaliseringar inom bygglagstiftningen. Men det är inte sant det som du beskriver, utan det är våra politiker som stegvis ökar regelbördan och detaljregleringen inom bygglagstiftningen. Vid varje ny lag så blir det ännu lite värre. Och man gör det med öppna ögon, detta beror på att de flesta politiker, t ex i
29 svar · 1,4k läst · Bygglov
pacman42
pacman42: Vatten på 40 cm, hur djupt ligger dräneringsrören? Nu vet jag inte hur de gjorde hos er men man behöver inte lägga rören så mycket djupare än så. Mina rör ligger bara 30 cm under marknivån som lägst i Carporten och på ca 50 cm vid brunnen. Värmeläckaget från betongplattan håller dem frostfria ändå. Är det gammal sjöbotten huset står på? Verkar ju inte bättre med vatten på
1 svar · 31 läst · Grund & Markarbeten
kashieda
kashieda: [citat] Om man ser loppor som verkar väga 40-60 kg bör man nog bli undersökt. Tyngre loppor är självklart ok.
8,0k svar · 280,1k läst · Övrigt Off Topic
U
Utsliten och utdömd: [citat] Här ser det ju ut på färgen som det är KC-bruk, kanske C-bruk. Så ser fortfarande inte riskerna med TS konstruktion tillsamman med vald färg.
26 svar · 2,4k läst · Fasad
pacman42
pacman42: [citat] Då jag jobbar med att ta fram tekniken så vet jag också dess begränsningar. Du KAN INTE ha bättre täckning med 5G än med 4G med den teknik som används av alla operatörer i Sverige för tillfället. Telia är de som ligger längst fram med att börja med riktig 5G (5G SA), men de har bara lanserat denna lösning i Finland än så länge. Högre hastighet är möjligt dock, men det
49 svar · 930 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
M
Missan00: [citat] Tack, för svar. Jag tänker också att det helst ska låta "stumt" när man knackar på kakelplattorna 🤔
2 svar · 103 läst · Kök
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Du funderade aldrig på att läsa resten av tråden innan du svarade?
393 svar · 83,0k läst · Juridik
C
Crippe_Crull: Tystnad i tråden efter denna bild… 😀 Sjukt snygg egg!
18 svar · 676 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
coconut
coconut: [citat] Du hittar uppskattade driftkostnader i mäklarprospekten i dessa brukar el vatten/avlopp värme (t.ex fjärrvärme, pellets etc) annars brukar de ingå i elen om det är värmepump. hemförsäkring/villaförsäkring sotning sophantering avgift till samfällighet om de finns Ibland även internet, larm och likande Så fråga gärna mäklaren vad som ingår om det inte är specat. Till det
12 svar · 968 läst · Köpa & Sälja hus
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Utförandet kan bli lite var som helst på en gråskala. Om man förlängt rören/slangarna, satt en central med bakstycke, dragit in alla rör/slang in i centralen i exakta hål för varje rör genom bakstycket (eller på någon av centralens sidor) så hade det varit ett absolut 100% fläckfritt och perfekt utförande. Då hade nog reglerna även köpt att det är ett hål i väggen
121 svar · 37,0k läst · Byggmaterial & Byggteknik
O
[old rusty]: [citat] Det är precis såna som borde sitta där. Både för hålla kyla och vatten borta. För vatten borde en fastsiliconad bit som dörren precis gör över funka.
25 svar · 2,9k läst · Juridik
G
Ganescha: ska måla ena sidan på min fasad men problemet är att fasaden har sol i princip hela dagen, först kl 18 går den i skugga och det känns lite sent att börja måla med tanke på dagg och kanske t om. För varm fasad om solen värmt upp ytan. Hade förhoppningar om att måla igår men då kom det regn dagen innan och den blev för fuktigt och måste nu torka upp. Börjar bli jäkligt tröttsamt
0 svar · 33 läst · Färg, Måla & Tapetsera
G
Genomklok: [citat] Nja, benämningen är lite vilseledande. Det är en faktisk prövning och den behöver ske innan du börjar. Går inte att anmäla i efterhand. Som sagt, bara en upplysning. Finns flera bidrag att söka. Även om du beviljas bidrag är du förstås inte tvungen att ta emot pengarna, så du kan lugnt söka och se vad "kostnaden" i bestämmande blir.
12 svar · 1,6k läst · Pool
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Man gjuter inte med finbetong i badrum då det blir en otroligt dryg väntan på uttorkning/krympning innan man kan komma vidare... Flytspackel alla dagar i veckan. 👍
17 svar · 248 läst · Badrum
A
andhak2802: [citat] Utifrån det jag läst beror det väl lite på isolering under plattan och om det är golvvärme. Blir det en värmekudde under plattan där marken är varmare än plattan och det är dåligt isolerat under kommer plattan suga upp fukt från marken under vilket då resulterar i högre fuktvärden sommartid.
2 svar · 118 läst · Grund & Markarbeten
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag tror inte den har kommit produktion än. Man kan ju gissa det utifrån artikeln i elinstallatoren.
2 svar · 159 läst · El
J
JohanLun: [citat] Ja, jag hittade en beg laddare och batteri för 500. Batteriet var 2.6 medan mitt tidigare 4Ah. Nåja. Jag testade mitt gamla batteri i nya laddaren och det funkade! Men nu måste jag nästan ändå mäta den där resistorn de bytte i filmen... Eller lägger jag laddaren åt sidan och gör det om den "nya" också går sönder (den var exakt likadan).
6 svar · 108 läst · Teknik
Mikael_L
Mikael_L: Har du någon köksritning? Ska det bli IKEA-kök?
1 svar · 197 läst · El
B
Brendhain: [citat] No, Daniel, it is not “bara det”. While I am sure that there can be some misunderstandings, but are you actually claiming that the article about “why not to mow” says nothing about why chopping up knotweed into little bits is not a good thing? Seriously? You fail to see the correlation between not chopping up knotweed and why not to cut, mow or jordfräs? You have already
168 svar · 50,9k läst · Trädgård allmänt
P
pmd: [citat] Vad är aktivt syre? En syremolekyl med färre eller fler atomer än två?
33 svar · 6,4k läst · Bloggkommentarer
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.