Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Mitt första hus, en totalrenovering

[citat] Den firma jag använder har ett resonabelt timpris också, men i år kommer jag hamna över rotavdraget så timmarna blir än viktigare att de inte drar iväg... Men, jag håller bra koll och hör av mig till chefen om jag undrar något så blir det ingen konflikt när allt är klart!
    HLen · 3m · 117 svar · 27,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  2. K

Dimensioneringsberäkning av stomme för garage?

[citat] Man kan kanske använda tabellen för att få data till beräkningen, men i princip måste du redovisa hur stor lasten blir på reglarna och visa på att den lasten inte är större än reglarna håller för.
    Krullert · 4m · 7 svar · 522 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  3. N

Prickmark på tomtkarta, kan kommunen ta i anspråk?

Normalt sett är områden som är avsedda för ledningar markerade som U-område i detaljplanen. Är det bara prickmark brukar det vara av estetiska skäl, viss typ av bebyggelse sikt osv.
    NoOne2k · 6m · 8 svar · 412 läst · Övrigt husrelaterat
  4. C

Tillval - vad ångrar ni att ni inte valde till?

En smart sak kan vara att gjuta in tomrör i bottenplattan från elskåpet till varje sida av huset. Som bi sedan kan använda när ni behöver dra fram el till uteplats eller liknande. Be även elektrikern att sätta dubbeluttag på alla ställen fasaden där ni ska ha eluttag. Ena uttaget med fast matning, det andra kopplat till atomuret. Det senare kan du sedan använda när du kopplar in
    crazytok · 8m · 28 svar · 2,9k läst · Stenhus
  5. K

Hur gick detta till???

Ett av hålen , ca 5cm ifrån det andra, är inte lika illa men även det pekar inåt. Process/tillverkningsfel [bild] WAN280L8SN/24
    Krypstocken · 8m · 4 svar · 223 läst · Vitvaror
    ·
  6. useless

Obromsat släp...

[citat] Enkla att kolla upp för en given fordonskombination ja, men nästan omöjliga att förstå... Just för obromsade släp vore det bättre om man införde t ex två viktklasser, 500 och 750kg istället för idag då det finns allt däremellan. Jag har svårt att se vilken konstruktion på bilen det skulle vara som gör att tillverkaren godkänner att man drar ett obromsat släp på 730 kg,
    useless · 10m · 42 svar · 3,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  7. MathiasS

Vill ha kristalklart vatten. Hur?

.....då byter man sanden till ny sand.
    MathiasS · 13m · 6 svar · 541 läst · Pool
    ·
  8. P

vattenfilter till bevattning med sjövatten

Jag har en https://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/ På mitt sommarvatten
    pozz2 · 15m · 2 svar · 71 läst · Vatten & avlopp
  9. Mikael_L

Är klimathotet något att bry sig om?

[citat] Och jag tycker det för det mesta verkar vara tvärtom när vi nu kommer till forskare. Problemet brukar vara att man nästan aldrig kan få ut någon sanning, eller 'svart på vitt'- budskap ur dom. :) Det blir hela tiden en massa "Nja, det beror på ...", "En annan möjlighet ..." , "Det finns flera ..." osv osv. Riktigt förhatliga att ha att göra med i t.ex. TV. Där vill man ju inte
    Mikael_L · 16m · 2,5k svar · 96,0k läst · Miljö & hälsa
    ·
  10. Dan_Johansson

Bygga Speldator för vettig peng.

Jag har svårt att se att de skulle sätta i ett nätagg som inte klarar att lämna de 75w som pcie-sloten ska kunna ge...
    Dan_Johansson · 17m · 43 svar · 1,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  11. J

Mormor vill sälja sitt hus till mig, Tvist? - Se hit!

Nu är köpekontrakt + något gåvobrev ordnat. De är väldigt måna om att allt ska bli rätt och riktigt. :)
    JD1170E · 21m · 78 svar · 6,8k läst · Juridik
  12. D

Är detta nog bra jord att rulla gräs på?

Det där är extremt mycket bättre än det som finns under min gräsmatta. Men den vinner å andra sidan inga priser.
    Daniel 109 · 24m · 6 svar · 308 läst · Gräsmatta
    ·
  13. nikasp

Plejd - Massiv trafik över nätverket

Också nyfiken.
    nikasp · 25m · 5 svar · 276 läst · Teknik
  14. Byurn

Då var det bestämt - vi ska bygga lösvirke!

Samtidigt, det är en balkong som sitter fast i huset. Tråkigt om tjälskjutning leder till skador på huset. Jag tror att jag hade valt att gå på en overkill lösning bara för att kunna sova tryggt. Sen om det verkligen behövs är en annan fråga. Men att gjuta egna plint är kostnadsmässigt inte så farligt. Hade det varit en fristående altan eller något däremot så känns det
    Byurn · 26m · 504 svar · 95,5k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  15. Ehrencrona

Frågor om vägförening

[citat] Stämmer, men, för att hålla nere kostnader finns ett gemensamt incitament, inga tillkommande kostnader, arbetsgivaravgifter etc.
    Ehrencrona · 28m · 158 svar · 23,8k läst · Juridik
  16. L

Beslutsångest läggriktning golv

Den här från Hornbach dämpar 20db jmf XPS från Bauhaus 22db. Kostnaden per kvadrat meter är ca 10kr jmf 30 från Bauhaus. [bild]
    Lars48 · 34m · 10 svar · 349 läst · Golv
    ·
  17. D

Blandat om smide

Jo jag tog fram linjalen och kollade igår och tyckte den var alldeles för liten då jag hade en fysisk referensram, såg större ut på bilden. Jag tror de är bättre med hemmabygge baserat på den 25l kompressortank jag har.
    DennisCA · 36m · 141 svar · 15,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  18. E

Tider gräsklippning

[citat] Skärp dig. Flytta ut på landet där du slipper människor isåfall då.
    eddiw · 38m · 124 svar · 20,3k läst · Gräsmatta
  19. M

Hur ska jag konstruera detta plank?

En granne i mitt område var väldigt missnöjd med sina markskruvar. Höjd 180cm, längd ca 10-12m i L form med en sida 10m, med start mot husvägg och en sida 2m. Märkbart svajigt. Beror kanske på markförhållanden, men han lockades av smidig logistik med att få skruvarna monterade, slippa grävandet, trots högt pris. Inga snedstöttor på planket ifråga. Förstår om det blir smidigt iom
    MasMats · 41m · 4 svar · 460 läst · Altan & uteplats
    ·
  20. T

Byta till papptak på litet fritidshus

Precis som Rickard skriver, har ni inga problem idag så finns det ju inget att åtgärda. Jag hade plåttak utan läkt på mitt fritidshus också, visserligen bytte jag det men det var främst för att vinterbona (höja takstolarna = mer isolering) och dels för att klockspiken som plåten var spikad med började krypa ur hålen på sina ställen. Höll 40år i alla fall. Hade inga problem med
    TVRS · 45m · 2 svar · 92 läst · Fritidshus
  21. T

trädgårdsmur

Hej! Har hantverkare som ska hjälpa oss att göra en trädgårdsmur, ca 50cm hög som ska hålla jordmassor och plattor på ena sidan. Vi tänker att vi ska göra en vanlig "byastensmur" med block som ser ut ungefär som byasten men är större. Han som anlägger muren vill att vi lägger stenar på "tvärs" var tredje meter så att de liksom sticker ut från muren. Jag förstår att detta borde
    Tobiasam · 57m · 0 svar · 46 läst · Grund & markarbeten
  22. R

Renovera DeWalt 777 och vilket stativ.

https://www.toolab.se/produkt/DeWalt-fot-till-sagbank-DE7023-DE7033
    RoBo · 58m · 2 svar · 108 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  23. Mikael_L

Sett till prisutvecklingen på bostäder, borde det inte vara mycket billigare att bygga själv?

Tillgång på tomtmark och tomtpriser. Välkommen till forumet. :)
    Mikael_L · 1h · 2 svar · 102 läst · Hustillverkare
  24. N

Råkade köpa en fäbod i Järvsö

Bodar eller oxå marken de står på?
    Noseone · 1h · 1 svar · 163 läst · Socialt & projekt
    ·
  25. S

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

[citat] Det är styvheten i förhållande till vikten tror jag. Så dom kan vara rätt stora och fortfarande relativt lätta utan att bli för fladdriga.
    snuttekudden · 1h · 2,2k svar · 1103,7k läst · Möbelsnickeri
    ·
  26. electroluxaren

Kylskåp som fryser.

Var otydlig Du måste lossa ”holken” i taket, tre svarta plast pinnar med bajonettlåsning Bända ut köldplattan helt eller så mycket så du kommer åt ntc’n i änden som sitter i enhållare längst ner till vänster framifrån sett Kabeln går bakom köldplattan till holken. Det är en stor köldplatta därför svår att jobba med men man kan vara rätt så hårdhänt. Tänk på att
    electroluxaren · 1h · 18 svar · 523 läst · Vitvaror
  27. G-83

Offert på platta tillbyggnad

Menar du inte 110cm cellplast?
    G-83 · 1h · 3 svar · 143 läst · Grund & markarbeten
  28. D

Blir inte av med värmen

Om stommen är varm blir luften varm så fort flödet stannar.
    Daniel 109 · 2h · 83 svar · 4,3k läst · Ventilation
    ·
  29. H

Folksam, tvivelaktigt svar.

Jag totalrenoverar ett f.d fritidshus som numera håller ren villastandard (gjorde det stomrent och börja om från början) Jag har bytt alla dörrar fönster osv utom 1. Gammal standard från 70talet. Pga vinkel på huset är långsidan ”3” väggar och det är ett parti på ca 10kvm vägg som jag lämnat för att tilläggsisolera i samband med att jag byter fönster samt placering. När jag
    Herman19 · 2h · 0 svar · 107 läst · Försäkringar
  30. MultiManOriginal

Hästmyror - och Anticimex rycker på axlarna. Vad gör man?

[citat] Hitler sköt sig, enligt alla historiker och dokumentärer jag sett. Spännande att du vet annorlunda, utveckla gärna!
    MultiManOriginal · 5h · 39 svar · 5,2k läst · Miljö & hälsa
Laddar...