Byggahus.se
Ibland får man passa på. Grannen har en skördare ute och gallrar lite skog och då tänker förstås varje rättrådig man att man kanske skulle passa på. Ta och anlägga den där dammen man gått och tänkt på kanske.

Och ja, då behöver man ju börja med att knuffa omkull några träd förstås…
Björkskog med gräsmark, föreslagen plats för dammbygge mellan två diken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…för här mellan dikena, och kanske lite bredare ändå, ska det grävas.

Så nu dras det igång! På torsdag ligger nog björken och väntar på transport. Sen lär det dröja några månader innan det blir torrt nog att gräva, men jag tänker att det kanske kan finnas något att skriva om fram till dess också.

Det här blir ett projekt där främst andra arbetar. Jag kommer bygga en trappa ner från grusåsen till mossen själv, och en liten brygga så småningom, men både avverkning och grävande får proffs göra.

Beroende på vart projektet tar vägen tänker jag att det kommer hamna på 50–75 tkr, där grävningen nog kommer stå för 2/3-delar av kostnaden.

Så vill ni prata gräskarp, återställande (nåja) av våtmarker, bidrag från Naturvårdsverket, viltvård, trappor med en fallhöjd på 10(?) meter och hur fräscht det är att bada i en göl på 1.000 kvm så häng med! Valborg -25 ska det vara klart, på något vis.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Vy från dammen upp mot bastun och huset.
Vy över gräsbevuxen backe mot röd stuga med veranda och fristående vit bastubyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Sök info om baddamm på nätet finns mycket bra information om det. Kan inte länka nu sitter med telefonen. Går själv i liknande tankar med byggstart till hösten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, baddammar är intressanta, men det tror jag delvis ska ses som en annan sak. De är ju ofta ganska små relativt sett. Jag tänker mig att en sån här lite större damm blir självreglerande på ett annat sätt. Men där kanske jag har fel.

Om inte annat vill jag rekommendera @Robert Kooijmans tråd om hans baddamm. Fantastiskt vacker och med många bra och förklarande inlägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nyligen nedhuggna träd över en slänt, med granar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träd fällda och väntar på lunning.

För egen del har jag dragit loss lite gammalt fårstängsel och funderat på trappa ner längs slänten. Slänten är typ 10–12 meter lång och jag tror att den kan passa ganska bra för bygghandelns färdiga vangstycken (som verkar ha 34 graders lutning). Det är nog lite flackare, men det betyder ju å andra sidan att man kan få in ett bra vilplan eller två.

Just nu är tanken att bygga en meterbred trappa med prefab-vangstycken (det får väl bli tre vangstycken då) och markskruv.

Och så rillad trall. Jag är barnsligt förtjust i rillad trall oavsett, men tänker att det måste vara extra lämpligt där man eventuellt går med blöta fötter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Apropå viltvård osv - är tanken att det även skall funka som viltvatten? Vet att jag följde en blogg för hundra år sedan där de anlade ett viltvatten och det blev snabbt rena karavanen av olika djur som kom dit för att dricka. Kommer inte ihåg vilken det var dock så ingen större hjälp. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, viltvård är definitivt en del av tanken. Nu ligger det i/gränsande till en mosse, så vatten finns det nästan alltid nära. Just öppet vatten är det lite sämre med. Alla djur är välkomma utom kanadagäss. 😉

Hur mycket mer älg, hjort och skogshöns man får se med något sånt här återstår att se, men viss nytta lär det väl göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det ena smittar det andra…

Nu när det ska anläggas damm kommer tomten att smittas av de förhatliga strandskyddsreglerna. Det blir nog bara tillfälligtvis, då jag räknar med att anlagda vatten snart kommer att undantas, men det är förstås dumt att lita på politiker.

Så innan dammen är anlagd tänkte jag hinna bygga en carport och göra om lite utomhusförvaring. Idag blev det därför lite halvt orelaterat rivningsarbete. Utedasset ska ner också; det är gjort av kilsågade brädor som jag har glädje av för att renovera lite annat, och det står ivägen

Min mormor målade en gång över ett liknande dass på en tavla som en kringresande gårdsmålare gjort, för sånt var ”minsann ingenting att visa”. Jag tänker på henne när jag imorgon ska riva utedasset. Inte för att det är fult eller något att dölja, det är som sagt bara ivägen.

Rivningsarbete av en gammal röd utedassbyggnad med bjälkar och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jodå, det låg ett tak på också strax före bilden togs.

Rödmålat utedass före rivning, med hög ved och rivningsbråte framför, stegar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon ryker dasset med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det ena smittar det andra…

Nu när det ska anläggas damm kommer tomten att smittas av de förhatliga strandskyddsreglerna. Det blir nog bara tillfälligtvis, då jag räknar med att anlagda vatten snart kommer att undantas, men det är förstås dumt att lita på politiker.
Fy f-n är det så illa att man kan anlägga damm och sedan åka dit på strandskydd, det hade jag inte i min vildaste fantasi trott. Men jag har inte haft anledning att tänka i de banorna men nu börjar ju hjärnan tugga på.

Min närmsta granne har en anlagd damm på säg 50kvm som baseras på tillrinnande dikesvatten och frånrinnande motsvarande. Om miljöpolisen får nys om detta kan jag vara inom strandskydd helt plötsligt?
 
G Grannens Häck skrev:
Fy f-n är det så illa att man kan anlägga damm och sedan åka dit på strandskydd
Ja, så kan det vara. I synnerhet om det finns kopplingar till andra naturliga vatten, är stort nog och tillför samma sorts naturvärden som naturliga vatten.
G Grannens Häck skrev:
Min närmsta granne har en anlagd damm på säg 50kvm som baseras på tillrinnande dikesvatten och frånrinnande motsvarande.
Det borde ju verkligen vara så litet att det inte drabbas (även om den ”naturliga” till- och frånrinningen kan vara komplicerande). Min plan är att anlägga runt 1.000 kvm damm, så det är viss skillnad i storlek.

***

Men som sagt, jag räknar med att de reglerna ändras snart. Redan förra regeringen hade ett sådant förslag på bordet, men det röstades ner då det inte var tillräckligt långtgående i liberaliserande riktning.
 
Det kom en dom nu under våren som sa att anlägga våtmark kan medföra att strandskydd inträder. Tror fallet var i Skåne, men minns inte exakt. Det var lite oväntat även för oss som jobbar i branschen, och troligen hämmande när det kommer till att skapa nya våtmarker. Det ökar risken/praktiska kostnaden och kommer dessutom potentiellt påverka "helt oskyldiga" grannar (vilket var det domen egentligen handlade om). Så med tanke på regeringens ambition att tillskapa mer våtmark i allmänhet instämmer jag i spaningen att det finns potential att ändra detta. Vilket århundrade som helst 😅

Om man ska vara miljömupps-petimeter så behöver du göra en anmälan om vattenverksamhet för din våtmark. Men det kanske du känner till.
 
  • Gilla
MickeMGN och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Om man ska vara miljömupps-petimeter så behöver du göra en anmälan om vattenverksamhet för din våtmark. Men det kanske du känner till.
Ja, det känner jag till. Läser jag det hela rätt är det dock bara en anmälan, alltså ett informerande om att det sker, inte någon tillståndsprövning.

Just nu brottas jag med om jag ska söka någon form av bidrag. Viljan till full egen rådighet talar emot, vetskapen om att det ändå kan vara betydande pengar talar för.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det känner jag till. Läser jag det hela rätt är det dock bara en anmälan, alltså ett informerande om att det sker, inte någon tillståndsprövning.

Just nu brottas jag med om jag ska söka någon form av bidrag. Viljan till full egen rådighet talar emot, vetskapen om att det ändå kan vara betydande pengar talar för.
Nja, benämningen är lite vilseledande. Det är en faktisk prövning och den behöver ske innan du börjar. Går inte att anmäla i efterhand. Som sagt, bara en upplysning.

Finns flera bidrag att söka. Även om du beviljas bidrag är du förstås inte tvungen att ta emot pengarna, så du kan lugnt söka och se vad "kostnaden" i bestämmande blir.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
HCg och 2 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Vilka allmänna eller enskilda intressen menar du kommer påverkas negativt av din damm? När jag läste på om detta för nåt år sen konstaterade jag att det bara var att köra på för min del. Själv skippar jag bidrag också, enklare att köpa en grävmaskin och bara gräva.

"Det finns även ett undantag. Om det är uppenbart att du inte påverkar enskilda eller allmänna intressen negativt, behöver du varken tillstånd eller göra en anmälan."
Bara av nyfikenhet. Vilka allmänna och enskilda intressen bedömde du utifrån? Säger inte att det är fel, men är inte helt trivialt att bedöma alla gånger. Särskilt de allmänna intressena, om man påverkar en granne är oftast lättare att avgöra

I princip kan man väl säga att eftersom det finns en uttrycklig möjlighet att anmäla anläggande av våtmark upp till 5 ha så har lagstiftaren ansett att det i huvudsak behöver anmälas. Men det finns förstås undantag.
 
  • Gilla
Neatmik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.