Byggahus.se
M
Köpte ny bottensug förra året, denna Bottensug (poolklubben.se) , men upptäckte att dom små blåa borsten släpper från sugen och dom delar sig i hårstråstorleks små bitar. Kändes rent ut sagt farligt att t.ex. trampa på ett sånt och få in det i foten.

Så det fick bli en sån här. Relativt billig för att vara en poolrobot, och den är uppladdningsbar så man slipper böka med kablar eller sugslangar. Väldigt enkel och tycks fungera riktigt bra. Består av en underdel och en överdel och mellan sitter ett filter. Smutsen sugs upp av en impeller, fastnar i filtret och ramlar ned i underdelen. Samma impeller driver den framåt, ett utblås fram och ett bak. När den stöter emot poolväggen så vänder den strålen och går åt andra hållet. Ser ut som en manta som simmar på botten:D
Robotgräsklippare på trätrall, soligt, skugga, grönt ljus, grå och svart design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Köpte ny bottensug förra året, denna Bottensug (poolklubben.se) , men upptäckte att dom små blåa borsten släpper från sugen och dom delar sig i hårstråstorleks små bitar. Kändes rent ut sagt farligt att t.ex. trampa på ett sånt och få in det i foten.

Så det fick bli en sån här. Relativt billig för att vara en poolrobot, och den är uppladdningsbar så man slipper böka med kablar eller sugslangar. Väldigt enkel och tycks fungera riktigt bra. Består av en underdel och en överdel och mellan sitter ett filter. Smutsen sugs upp av en impeller, fastnar i filtret och ramlar ned i underdelen. Samma impeller driver den framåt, ett utblås fram och ett bak. När den stöter emot poolväggen så vänder den strålen och går åt andra hållet. Ser ut som en manta som simmar på botten:D
[bild]
Poolrobot i någon form helst inte en slangansluten som kopplas till bräddavloppet. Jag har en Zodiac dyr som hlvt men rent gör den och har sladd. Den fungerar bra. Den filtrerar mycket vatten och hjälper sandfiltret och man för en bra omrörning i poolen.
 
P
Gimp Gimp skrev:
Några timmars jobb för att kunna bada hemma, ja verkligen straffarbete...
Man kan istället betala en poolskötarfirma att öppna och stänga poolen om man inte tycker om straffarbete …
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P
G Guzzen1 skrev:
Jag tycker att hon ska skippa kloret och köra aktivt syre istället.
Vad är aktivt syre? En syremolekyl med färre eller fler atomer än två?
 
Jag sökte på det nu och alla länkar går till luddiga säljsidor för poolkemi. Skulle vara intressant att veta om det är något som finns på riktigt, eller bara i poolvärlden.
 
P pmd skrev:
Vad är aktivt syre? En syremolekyl med färre eller fler atomer än två?
kan det där rätt dåligt, men jag skulle säga att det är en molekyl där någon syreatom sitter lite löst och därför lättare kan reagera med något annat ämne. Det kan vara fler atomer, som i ozon, men det måste nog inte vara det........och där har jag tömt min totala kunskapsbank runt aktivt syre.
 
'aktiv syre' är ett annat marknadföringsnamn för väteperoxid - och distribueras i dessa sammanhang i pulverform som natriumperkarbonat (eller mer fullständigt namn natriumperkarbonatperoxidhydrat, 2 Na2CO3 * 3 H2O2) där väteperoxiden frisläpps först när denna löses upp i vatten.

Att tänka på är att väteperoxid biter dåligt på E.coli bakterier då den har enzymisk skydd mot detta trimmat av sin livsmiljö i tarmarna (som också bildar väteperoxid) på framförallt däggdjur inkluderat oss själva.

är det mycket och ofta barn som badar i poolen så skulle jag fortsätta med klorbaserad desinfektionsmedel...
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vem vill ha pool år 2024! Haha
 
F
R Rolle85 skrev:
Vem vill ha pool år 2024! Haha
Finns nog en del.

Hoppar dock att starta vår i år när frugan är gravid.
 
F Fideliox skrev:
Finns nog en del.

Hoppar dock att starta vår i år när frugan är gravid.
Man leker med elden om man har pool och småttingar…räcker med att glömma stänga en grind så är det kört. Lägg pengarna på något annat
 
R
Vem vill inte ha pool 2024?

Öppnade upp och startade upp luftvärmepumpen i söndags, 9grader i vattnet då.
Idag första badet för säsongen så var det uppe i 24, lite för kallt för min smak men barnen var som tokiga.

Kommande vecka ser ut att bli väldigt varm så många pooldopp väntar.

Men du Rolle85 kanske badar i en iskall sjö då? Eller går och svär åt grannarna som har råd med pool?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Bor 40m från havet på västkusten. Har tre småungar som man fått vakta under åren. Att sätta en pool på tomten skulle aldrig falla mig in även om jag inte hade havet inpå. Är det något jag lärt mig med små så är det att allt händer.
 
R Rolle85 skrev:
Vem vill ha pool år 2024! Haha
Så för att du inte vill ha då ska ingen ha? Det kan ju va så att andra har förutsättningar att ha det utan att det ska ramla ner ungar dagarna i ända?
 
R Rolle85 skrev:
Bor 40m från havet på västkusten. Har tre småungar som man fått vakta under åren. Att sätta en pool på tomten skulle aldrig falla mig in även om jag inte hade havet inpå. Är det något jag lärt mig med små så är det att allt händer.
Och är det något jag lärt mig om dig är att du nästan tvångsmässigt dras till trådar om pool. Nästan så att man skulle kunna tro att du är lite …
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
R
Så är det defenitivt, likadant förra året.

Det handlar om helt klart om något annat än hans oro för att barn ska trilla i.

Min yngsta som nyss fyllde 3 kommer helt klart vara det barnet utav 4 som lärt sig simma tidigast tack vare poolen.

Och då lärde de andra 3 sig simma väldigt tidigt i sjöar, pooler och simskolor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.