Byggahus.se
Kanske konstigaste frågan ever, men jag undrar om det finns någon regel (eller snarare praxis) för åt vilket håll ett staket/planks "baksida" ska vara?

Jag förstår ju att om man bygger ett långt pampigt staket längst med väg/trottoar så har man i regel den "fina" sidan (framsidan) utåt. Men om staketet löper runt en liten tomt placerad på baksidan av huset, så att det främst är synligt för ägaren + någon granne, blir det då mer naturligt att ha "framsidan" inåt? Annars känns ju som man bygger staket gratis åt grannen?? 🤔 I vårt fall skulle dessutom en del av staketet bli dolt utifrån av befintlig häck/buskage.

Hoppas någon begriper mina funderingar! Extra bonus för inspirationsbilder på olika lösningar 🤩🙏
 
BirgitS
Traditionellt har normen varit att man alltid har finsidan mot omvärlden. Var man inte nöjd med det så fic man bygga staket som var snygga åt båda håll.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Enig med ovan ett plank har en insida och den sidan är mot tomten. Det kommer se knäppt ut om du bygger omvänt, kan eventuellt vara ok vid pool mot tomtgräns då man ska förhindra att man kan klättra in till poolen
 
Det var klara besked 😅

Ok då får vi bygga staketet med framsidan åt buskarna och grannen... Det kommer inte att synas för "omvärlden".
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
BirgitS
Buskarna kanske försvinner en dag.
 
Vad säger grannen?

Vi har ett staket som tidigare ägare byggt som är "felvänt" och lite känns det som det är grannens staket och inte vårt. Antagligen bara vana/tradition men det stänger ute istället för att kännas ombonat (för mig i alla fall). Nästa staket kommer vi diskutera med grannarna och min tanke är att göra det mer liksidigt och/eller sätta spaljé på vår sida. I övrigt får vi skissa fram något som vi accepterar.
 
  • Gilla
Tommy1977
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.