Byggahus.se
Känns som attefallshus kryper via betong plattan , dåligt silikonerat å kanske ,
 
BirgitS
R Rickard.lj skrev:
attefallshus
?
 
Att vattnet kryper via betong plattan
 
Jag tycker det ser ut som en skjutdörr över betongen som följer spår på insidan när man öppnar. Stämmer det?

Det är inte så att det kommer in vatten vid nedre högra hörnet (sett utifrån) av skjutdörren som sen följer rännan till skruvhålen? (Som jag antar finns i skenan)

Har för mig mina skruvar skulle silikonas friskt just av den anledningen men man kanske glömmer det om det är "inne".
 
Som sägs, på sådana dörrar så brukar det var dräneringshål i botten på skenan, vatten som träffar dörren rinner ner i rännan och ska ut. Är det inte tätt på insidan och tätt på utsidan så kommer det in. Kolla hur det ser ut på utsidan. För att det inte ska rinna in under skenan så måste det till tätning på insidan mellan skenans insida och betongen och inte vara tätt på utsidan.
 
Tänkte inte på att vattnet samlas inne i skenan och sen läcker genom skruvhålen och vidare. Menar ni de här?

Frågan är om det skulle har byggts på det sättet överhuvudtaget?
 
  • Närbild av vattenansamling och smuts i en dörrs tröskelskena med synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person pekar på en dörrskena med vattenläckage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis dom jag tänkte på. Det ser inte omöjligt ut på din konstuktion att det lägger sig vatten i rännan.
Men det är ju å andra sidan lätt att kontrollera (hushållspapper i rännan och vattenslang mot dörren).

Våra har snarlik konstruktion men det är ordentligt fall utåt och dräneringshål var 50e cm ungefär.
 
Kunde de inte lagt papp under en impregnerad regel och byggt vuxenkuvösen på dessa?
 
E enstorstark skrev:
Tänkte inte på att vattnet samlas inne i skenan och sen läcker genom skruvhålen och vidare. Menar ni de här?

Frågan är om det skulle har byggts på det sättet överhuvudtaget?
Tja vad ska man svara på det, går nog inte att få till det på ett bra sätt, när betongen är svajig. Är det hål rakt igenom under skenan, eller sitter det bleck där. Med ett bleck bara rakt på så det inte tätt. Och då kan det gå att täta på insidan, mellan skena och betong. Nu har det nog suttit ett tag och en massa boss och gegga är på betong och skenans undersida. För att kunna få dit någon form av tätmedel/mjukfog som ska fastna, så måste göras helt rent och det blir en utmaning, men går med mycket tålamod. Är det mellanrum under hela skenan, kanske går med högtycksspruta/smal flaskborste. Bara lite tänk på rengörning, har inte gjort det själv någon gång. Tätningen ska bara gå in under knappt halva skenan, så ev. vattem kan rinnner och ut.
 
Tack för alla svar. Jag undrar om det finns någon slags list man kan köpa som minimera hur mycket vatten kan rinna in i skenan när det regnar. Någon slags borste eller något.
 
E enstorstark skrev:
Tack för alla svar. Jag undrar om det finns någon slags list man kan köpa som minimera hur mycket vatten kan rinna in i skenan när det regnar. Någon slags borste eller något.
Det är precis såna som borde sitta där.
Både för hålla kyla och vatten borta.

För vatten borde en fastsiliconad bit som dörren precis gör över funka.
 
Redigerat:
O [old rusty] skrev:
Det är precis såna som borde sitta där.
Både för hålla kyla och vatten borta.

För vatten borde en fastsiliconad bit som dörren precis gör över funka.
Tack, vart hitta man såna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.