Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/1...X-03126-SE.pdf Om man vill ha en snabb och lättläst sammanfattning, dock ska man nog ta den med en nypa salt då det finns några tveksamheter ex i kap 4 stycke 1. Annars är https://lagen.nu/1970:994#K4P19S1 en bra resurs. Jordabalken med kommentarer och relaterade rättsfall. Artikel på Byggahus.se: Så funkar dolda fel Jag låser den här tråden, men
0 svar · 38,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: En del frågor eller problem som rör inköp och försäljning av hus kan få långtgående konsekvenser för de inblandade om de angrips på fel sätt. Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg och att det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför inläggen och råden för vad de är och kontrollera själv innan du agerar
0 svar · 43,5k läst
·
J
JohanLun: [citat] Om köpet räknas som en gåva så utgår ingen vinstskatt. När ett hus ges som gåva, ofta från föräldrar till barn, så brukar man tydligen göra så att den som blir "utköpt" ska betala det som skulle betalats i skatt till den som "köper ut" huset pga att om denne säljer så finns en latent vinstskatt att betala. Säg att huset köptes för många år sen, detta utköp görs och
136 svar · 24,4k läst
E
Ella Svensson: [citat] Tack för svaret, ja, för vad jag har förstått så gäller dolda fel försäkring i 10 år trots att bostaden säljs i flera led.
6 svar · 234 läst
O
O: [citat] Det är väl inte helt enkelt i det fallet. Eftersom den som vunnit en budgivning faktiskt inte behöver slå alla andra spekulanter om man gör så. Sannolikheten att vinnande bud kommer att ligga under marknadsvärdet är nog ganska stor. Så den som redan äger halva fastigheten kommer inte behöva betala det verkliga marknadsvärdet. Om hembudsköparen inte behöver bjuda över den
106 svar · 16,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej alla har säkert inte den förmågan. 😉
286 svar · 50,3k läst
·
H
hempularen: Sedan skulle jag råda dig att vara väldigt ”kall” om detta är det första du tittar på. Det är mycket bättre om man hinner se något tiotal hus eller mer innan man bestämmer sig. Titta även på hus som är för dyra eller på annat sätt ointressanta. Det ger input till vad som är bra/dåligt med hus. Om du köper fritidshus för permanentboende, så bör du även kolla hur vägarna
5 svar · 240 läst
C
cpalm: [citat] Finns det inte en regel om outning också, om jag minns rätt...?
9 svar · 1,4k läst
·
I
Intet: [citat] Skojar du? Eller är detta bara ett "Nissensfaktum"?
17 svar · 1,5k läst
D
Dilato: [citat] Tja, nästan ingenting ingår i försäkringen så om den är värd 18 kkr är väl tveksamt. Om du själv ärligt beskriver alla kända fel och brister så har du skyddat dig, det är när man mörkar & ljuger som det kan bli dyrt. Vanligtvis finns det undantag eller begränsningar i försäkringarna för fel i installationer för värme, vatten, avlopp, el, sanitet, vitvaror,
1 svar · 300 läst
Z
Zeke_Varg: [citat] Den hamnade i fel tråd pga att jag scrollat ner för långt för att posta efter ”sista posten”. Min post skulle hit: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-att-komma-oeverens-om-utkoep-av-samaegt-fritidshus.523674/ 2 bröder som har fått hus värderat. Ena vill ha mycket mer än vad mäklaren tycker. Jag föreslår att sälja på öppen marknad. Då blir det ”rätt”
40 svar · 6,0k läst
S
Swedejohn: [citat] Ja, det får man. Ett bud gäller bara tills man drar tillbaka eller ändrar det. Kan även från början eller senare ges en tids limit.
105 svar · 19,5k läst
Lonne
Lonne: [citat] Jag ser många göra just det du beskriver och klara det bra förutsatt att de vägt nuvarande värdering mot en framtida värdering efter renoveringar samt viktat mot dagens marknad, räknar på nuvarande driftskostnader (och ev möjlighet att sänka dem), de har en god disponibel inkomst, är erfarna/lättlärda/kunniga inom hus/renovering/projektering och har ett jäklar driv. Även om
666 svar · 48,3k läst
·
R
Radhussemlan: [citat] Jag har absolut ingen aning, jag säger källare om källaren om det är bo eller bi i mäklarens ögon bryr jag mig ej, vi har ett extra sovrum, förråd, gillestuga vi aldrig är i, tvättstuga, badkar å bastu där, så är det nåt jag skulle gissa på att det är boarea men det är en gissning. :) Jo nu minns jag lite mer, i vår annons stod det trerumnare, sen stod det att det var
25 svar · 1,3k läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Helt klart, bostadsägare liksom bilägare överskattar i princip alltid "marknadsvärdet" på sin egen bostad/bil. Det är ren psykologi och har skrivits flera böcker på detta ämne.
128 svar · 45,4k läst
D
Dloc: [citat] Då sökte jag uppskov med hus 2 som ersättningsbostad, men det går ju ändra årets deklaration retroaktivt så det borde väl inte spela någon roll?
3 svar · 353 läst
T
TommyC: [citat] Om det är en BRF du bor i så kan det vara bra att du engagerar dig i styrelsen och hjälper till att arbeta för att föreningen ska skötas och fungera så bra som möjligt. Prata med styrelsen om vilka kompetenser som de (om några) har behov av och fundera hur du bäst kan bidraga. Man behöver inte kunna allt från början men man behöver vara intresserad av att lära sig olika
46 svar · 7,0k läst
J
JohanLun: Får man inte ha sommarställe och hyreserätt?
8 svar · 708 läst
SonjaSt
SonjaSt: [citat] hej, ingen fara, tack för svaret!
6 svar · 401 läst
K
karlmb: [citat] Det mesta går ju att lösa om man inte käbblar. Vad finns det för anledning för dig här då? I juridisk mening kan man ha rätt eller fel. Nu får det räcka.
266 svar · 23,9k läst
Appendix
Appendix: [citat] Det tycker jag Läs Rosling och tänk mer än på löpsedlar som samlar klick.
315 svar · 75,8k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] ...och i protokollet står det "mikrobiell lukt". Det är besiktningsmanna-fackspråk för "Skrik och spring!". Har säljarna renoverat förra året och redan lyckas åstadkomma mikrobiell lukt (eller i renoveringen misslyckats med att få bort lukten), kan det bli hur dyrt och svårt som helst att fixa det. Om det inte är ett totalt drömhus av någon annan anledning, släpp det! Det
9 svar · 520 läst
·
BirgitS
BirgitS: Om huset har legat ute länge så kanske mäklarens ensamrätt under 3 månader har upphört eller snart gör det så att det kan vara läge att höra sig för med andra mäklare som är mer villiga att komma med förslag på åtgärder som kan löna sig (=dra spekulanter). En stylist är inriktad på inredningsdesign, möbler, möblering, prydnadssaker och annat liknande och inte så mycket på
3 svar · 376 läst
O
O: Det är ett väldigt stort fokus på "marknadsvärde" och "marknadspris" Marknadspris för en vara finns bara om det faktiskt finns en marknad för den varan. Mjölk, diesel, köttfärs, en 3år gammal Volvo eller jordgubbar är exempel på varor som har marknadspris. I vissa fall finns det oxo marknadspris på bostäder. Typexempel är bostadsrätter i föreningar med hundratals lika
167 svar · 87,9k läst
·
Baraba
Baraba: [citat] Missade att du skrev att du hade källare, det har vi med. 50% byttes ut utifrån och 50% via källaren. Svårt att vet hur det är gjort på det huset. Skickar lite bilder hur det såg ut hos oss när syllarna byttes ut. [citat] Dra av kostnaden vad det skulle kosta att byta ut syllarna. Hur ser det ut med ventilation i källaren? Vi bytte syllar, 50% via källaren och resten utifrån.
27 svar · 1,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: I annonsen försöker jag tänka bort alla idiotiska kuddar, filtar och levande ljus som mäklarens stylist släpar från hus till hus. Vem fan tänder levande ljus mitt på ljusaste dagen och solsken? Eller tänder brasan? Usch vad opraktiskt med tredubbla kuddrader på soffan.
13 svar · 1,2k läst
Jocce81
Jocce81: Tror inte jag varit på en enda visning av ett hus där det finns garage, där garaget varit lika "visningsfint" som huset. Känns som där ställs allt som plockas undan på visningen. De som är intresserade av garaget (jag) ber att få se det och ignorerar allt som står där. De som inte är intresserade av garage kollar inte ens. Nu slutade det ju tyvärr med hus utan garage men förrådet
14 svar · 1,5k läst
H
Hugo7: [citat] .....ja eftersom jag valt Hemnet Bas.
19 svar · 4,4k läst
·
M
Magnusrex123: [citat] Grymt, är inte så rädd längre då :) Kanske i värsta fall får man be någon gå upp och försöka fixa till det där sista på taket. Är man orolig får man väl bara kolla med kamera relativt regelbundet. Kostar väl säkert en slant men det kan det säkert vara värt för att ha lite lugn och ro. Resten på huset kan man ju kolla lite själv. En positiv sak med sådana här tak
5 svar · 696 läst
·
C
C.A: [citat] Tack för info! Då tar jag offert :)
14 svar · 513 läst
H
hempularen: Det är iofs rätt fult att direkt hävda att värmepumpen fungerar i frågeformuläret. Och jag kan nog tycka att man borde kunna "stressa säljaren" medlite klagomål på det. Rent formellt är et tveksamt om du kan räkna med någon ersättning. Så dra inte på dig juristkostnader här. En så gammal pump kan lika gärnja fungera perfekt, men totalhaverera dagen efter tillträde. Oroa dig
6 svar · 679 läst
Bananskalare
Bananskalare: på landet har vi inga problem med värmen. De huset byggdes -37 förvisso farfar tilläggsisolerade början på -80 talet. Men så mycket extra är det inte å andra sidan var farfar väldigt noggrann. Men om vi åker ner på vintern så är det inga problem att få upp temperaturen från minusgrader till kanske 18-19 grader på några timmar. mem då måste elementen värma upp huset också.
38 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.