Byggahus.se

Köpa & sälja hus

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Marlen Eskilsson

Dolda fel - nyttiga länkar

http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/1...X-03126-SE.pdf Om man vill ha en snabb och lättläst sammanfattning, dock ska man nog ta den med en nypa salt då det finns några tveksamheter ex i kap 4 stycke 1. Annars är https://lagen.nu/1970:994#K4P19S1 en bra resurs. Jordabalken med kommentarer och relaterade rättsfall. Artikel på Byggahus.se: Så funkar dolda fel Jag låser den här tråden, men
    Marlen Eskilsson · mar '13 · 0 svar · 23,9k läst
    ·
  2. Marlen Eskilsson

Checklista för el när du köper hus

Idag har jag publicerat en checklista som ska användas för att kontrollera elsystemet när du funderar på att köpa hus. Checklista för el vid husköp Det är många som glömmer att kontrollera husets elsystem när de köper nytt hus. Det är varken bra ur säkerhets- eller ekonomisk synpunkt. Har du otur kan hela elanläggningen behöva bytas ut och då kan det bli riktigt dyrt. Kanske hade
    Marlen Eskilsson · feb '09 · 0 svar · 29,0k läst
    ·
  3. Marlen Eskilsson

Kontrollera informationen när du ska köpa eller sälja hus

En del frågor eller problem som rör inköp och försäljning av hus kan få långtgående konsekvenser för de inblandade om de angrips på fel sätt. Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg och att det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför inläggen och råden för vad de är och kontrollera själv innan du agerar
    Marlen Eskilsson · okt '07 · 0 svar · 28,4k läst
    ·
  4. M

Budgivning avregistrerad och objektet står som osålt

Det är lätt att glömma att en budgivning, även om mäklaren redovisar dem på en websida, inte på något sätt är en bindande auktion. Säljaren kan välja vilket bud som helst och förhandla med vilken budgivare som helst fram till dess att köpeavtalet är underskrivet. Egentligen längre än så, ifall de är beredda att kompensera brutet köpeavtal. En mäklares websida är ju
    maglub · 4h · 7 svar · 2,8k läst
  5. V

Vänta på besked på bud

Vi jobbar inom samma branch så förmodligen därför. Vi fick iallafall köpa innan budgivning så nu är huset vårt. Underbart!
    Valik · 2d · 4 svar · 763 läst
  6. Jonatan79

Svårt att köpa hus utan lån

Banken löser in den och betalar av säljarens lån.
    Jonatan79 · 4d · 61 svar · 12,8k läst
  7. M

Köpa orenoverat hus från 40-talet?

Det är väl en fördel att det inte är renoverat. Ofta är det ändå inte grundligt gjort, och dom stora grejerna måste man snart göra även på ett hus som är från 70-talet (vilket snart kan komma som en överraskning för många). - Tak är prio 1 alla dagar i veckan. - Avloppsstammar. - El. - Vattenburet värmesystem. Gärna med värmepump. . Saker jag tycker man ska fundera två
    MagHam · 5d · 105 svar · 13,5k läst
  8. Pajo83

Hjälp med besiktningsprotokoll och vad som egentligen menas

[citat] Vi avbokade visningar i helgen då alla 3 husen påvisade förhöjda värden av fukt, lukt m.m. i allt från grunden till väggar i källare. Blir att leta vidare, men har nog bestämt oss för att kika på hus utan källare framöver. Blir förhandsvisning på ett nytt hus i veckan. Är dock en vattenskada i badrummet på entréplan som gått neråt. Men detta går enligt mäklaren på
    Pajo83 · 5d · 6 svar · 458 läst
    ·
  9. D

Gratis ruckel, hur finansiera renovering?

Man kan definitivt låna för att renovera, om någon vill låna ut. Men huslån kan bara tecknas till 85% av fastighetens värde. Där kan man inte räkna in förväntad värdeökning. Så om man behöver renovera mer än så blir det någon annan typ av lån. När det är färdigt kan man värdera om och lägga upp det som huslån.
    Daniel 109 · 5d · 55 svar · 22,3k läst
  10. S

Ej tillåtet att baka in renoveringskostnader i huslånet?

Försök tänk på det som att banken vill helat ha "något som säkerhet" under HELA resan som kan användas om ni av någon anledning inte lyckas/kan fullfölja era planer. Även om lånet (räkningarna) ökas på allt eftersom så kanske inte MARKNADSVÄRDET på det halvfärdiga huset ökar i samma takt som räkningarna trillar in. Halvfärdiga projekt har tyvärr ett relativt lägre
    skogstomten · 6d · 39 svar · 2,6k läst
  11. A

Uppskovstak 3 miljoner

Gäller det för en unik försäljning eller totalt för alla tidigare försäljningar också?
    A.G · 7d · 0 svar · 156 läst
  12. MagicaDeHex

Ingår köksö vid husförsäljning?

Förvisso hyresätt men jag skulle flytta ifrån en hyresrätt en gång. Köket var superlitet och det var bara en liten bardisk att sitta vid + 2 barstolar. Dessa fanns där när jag flyttade in och då hette det att de tillhör lägenheten. När jag flyttade ut och hyresvärden skulle inspektera sa de åt mig att jag måste montera ner bardisken, för den ingår ju inte i lägenheten, trots att
    MagicaDeHex · 8d · 129 svar · 32,1k läst
    ·
  13. I

Slutbesiktning som entreprenör kallat till

Hej Vi har köpt hus av en entreprenör/"bostadsutvecklare" som är relativt stor, har en hel del projekt och verkar sköta sig professionellt. Enligt vårt avtal har vi tillsammans utsett besiktningsmannen (som arbetar för ett besiktningsföretag), men rent konkret är denne vald på förhand av företaget (som också betalar för slutbesiktningen), vilket vi genom avtalet förstås har
    ilyw · 9d · 0 svar · 164 läst
  14. H

Mögelproblem och ej fackmannamässigt utförda badrum. Vad göra? Hjälp!

Skulle dra mig ur, det är svårt att uppskatta hur omfattande skador det är och vad dessa skador har orsakat för följdskador. Har du gott om pengar, starkt psyke, gott om tid och är händig så kan du ju fundera en extra gång om det är rätt hus för dej.
    HEM2121 · 16d · 6 svar · 2,4k läst
  15. J

Erfarenheter av Samtrygg, Qasa eller andra mellanhänder för att hyra ut hus.

Tack för bra svar @hempularen. Låter ju seriöst och flexibelt. /Johan
    johan_modig · 16d · 2 svar · 277 läst
  16. T

Trasig vinkyl vid tillträdet

Tack för alla svar, det löser sig nog. Håller med om att spara större problem till senare, men ville veta vad som gäller och det verkar vara att det skall funka, så då har jag en "plus" inför framtiden. /T
    trpe · 17d · 15 svar · 913 läst
  17. nikasp

Säljare vägrar besiktning innan köp

[citat] Haha, det är en dödssynd att komma med en intressant trådstart som väcker frågor och sen bara försvinna
    nikasp · 21d · 50 svar · 8,2k läst
    ·
  18. T

Buying brand new bostadsratt radhus

There will be a commissioning inspection after construction. Ask the realtor to be present, you or a housing inspector hired by you. I guess you know that you will not own the house but only the right to live there. Ask him which other facilities are included in the common property such as lawn, laundry facilities, external storage rooms, playgrounds etc. Ask for the monthly fee to pay and what
    Thomas_Blekinge · 23d · 2 svar · 378 läst
  19. B

Tankar kring hus byggt 62 - besiktningsprotokoll

[citat] OK, något annat i protokollet som du reagerar på?
    bjorsi · 26d · 2 svar · 1,0k läst
    ·
  20. banjoragge

Hjälp, jag kan inte släppa drömmen om att bo i hus

[citat] Tack för uppmuntran! Kul att din farbror är på banan igen! Jag kommer igen och försäljningen av Hakiställningen var planerad pga platsbrist men också att jag inte ska låna ut den för att sedan vara med och bygga till andra :rolleyes: Har lite beteendeproblem med att vilja vara med å bygga hela tiden. Det "lider" vi av lite till mans här! Jag tog en liten sväng till gymet i
    banjoragge · 26d · 157 svar · 23,6k läst
    ·
  21. Snigla

Begäran om prisavdrag pga höga driftkostnader

[citat] ..normalt är det väl sånt man klagar på i efterhand, jag menar de 5-6 bostäder jag varit med och köpt.. så går man på visning.. sedan får man inte gå dit igen förrän på besiktningen.. sedan efter man fått nyckeln av mäklaren Har man tur, kan man få komma dit en gång.. för att tex mäta rummen eller liknande (oftast med mäklaren). Detsamma har gällt omvänt, när vi
    Snigla · 27d · 243 svar · 37,8k läst
    ·
  22. Danin

Säljare ångrar sig efter accepterat bud

Fantastiskt råd, ska tänka på det om jag köper hus igen. Vi blev kortvarig lyckliga ägare tlll ett 70 talshus, men kände ingen lukt vid inflyttning. Men nu luktar det i vissa rum på nedervåning och ett på övervåning. Sprungit runt och försökt hitta fukt, och Max är 11% i parketten som jag hittat. Parkett är på plastmatta och betongen under känns torr. övervånignen har ja ingen
    Danin · 29d · 110 svar · 29,3k läst
    ·
  23. B

Märkliga mäklarbilder

Hmm... kan de ha ändrat något sen du kollade? Jag ser ganska många bilder från den andra byggnaden på "brandplatsen" och en textbeskrivning varför det ser ut som det gör.
    Bassrunner · 29d · 6 svar · 950 läst
  24. S

Köpa hus från 20-talet

Sen får man dock komma ihåg att äldre hus luktar helt naturligt också........det måste ju inte nödvändigtvis vara mögel för att det luktar unket och oidentifierat. Särskilt då källare.
    Stefan1972 · 6 maj · 6 svar · 529 läst
  25. H

Sälja hus, köparen vill betala månadsvis

[citat] Det kan vara besvärligt för en köpare från annat land. En svensk bank är troligen inte så pigg på att låna ut. Även köpesumman är så låg att det är tveksamt om det ens går att ta som bolån. Och en bank i hemlandet vill ofta inte belåna objekt i ett annat land. Och just iom. det låga priset, så får man anta att en köpare som inte kan betala kontant rakt av, antingen
    hempularen · 6 maj · 44 svar · 11,0k läst
  26. H

Bostadsmarknaden under corona?

Jag tror att det är en kombination av effekter, som påverkar olika på olika marknader. En mäklare jag pratade med (gällde fritidshus) menade att de som var "köpmogna" när utbrottet kom, är lika aktuella i sina köptankar som förut, såvida de inte råkar arbeta i en hårt drabbad bransch (kan tänka mig att en Norwegian flygvärdinna, kanske inte är superaktiv bostadsköpare i dessa
    hempularen · 5 maj · 2 svar · 323 läst
  27. B

Hemnet - Extra Annonsering

Någon som har sålt lägenhet i Stockholm och har koll på vad Plus/Premium resp. 'Raketen' kostar? /Blandskog
    Blandskog · 3 maj · 23 svar · 5,1k läst
    ·
  28. H

Ej offentligt bud på ett hus.

[citat] Bra jobbat Svara att ni fortfarande är intresserade, men att ni känner er lite oroliga när de andra drog sig ur och därför behöver sänka ert bud lite ;)
    HenrikP · 1 maj · 8 svar · 1,4k läst
  29. L

Var ensam budgivare, plötsligt ska en bekant till säljaren på visning och budar 100tkr över mitt bud

[citat] Det kan vara ett spel, men i ett sådant här läge vore det ju enklare för säljaren att buda liksom, förhandla. Ge motbud 3,15 och sen "nappar" köparen så har man gått plus 50 000kr. Krångla med fejkad budgivning med start 2,9 känns korkat. För risken är ju mer att man skrämmer bort en köpare. Men visst, det kan ju vara så med...
    larka742 · 1 maj · 13 svar · 2,5k läst
  30. H

Hjälp att tyda besiktningsprotokoll

Nu har jag noll koll på prisnivån i området. Men det här huset borde helt klart ligga i den lägre delen av "värdefönstret", kanske under "fönstret".
    hempularen · 30 apr · 12 svar · 935 läst
  31. H

Råd om gammalt hus

Hur gick det, var ni på visningen?
    Hispaniola · 30 apr · 7 svar · 1,0k läst
  32. S

Tillägg som ej får ingå i köpeskillingen vid banklån?

[citat] braskamin är givet, tror vi alla är samstämmiga om att det är värdehöjande. att ha en frys är ett krav, att ha en bättre frys, nej, inget som skulle påverka värdet när jag letar hus iallafall. Tror det är ”ganska godtyckligt” att man frågar mäklare vad som är Värdehöjande och inte, men det är ju bara att flytta godtyckligheten till mäklaren isåfall :)
    SueCia · 29 apr · 6 svar · 706 läst
  33. F

Arvstvist

Tänk på att en gammal sommarstuga kanske köptes/byggdes billigt på 60talet, räkna därför med en rejäl vinstskatt om den avlidne en gång byggde stugan. Skatten skall dras av innan man kan bestämma värdet i testamentet. Sen är det väl allmänt så att bostad som säljs från dödsbo är friskriven från dolda fel, vilket ofta drar ned priset. Stugor på öar brukar vara svårsålda,
    fusion · 26 apr · 13 svar · 859 läst
    ·
Laddar...