Byggahus.se

Köpa & Sälja hus

1. Marlen Eskilsson
    Mar '13

Dolda fel - nyttiga länkar

0 svar · 35,4k läst
    ·
  2. Marlen Eskilsson
    Feb '09

Checklista för el när du köper hus

0 svar · 41,3k läst
    ·
  3. Marlen Eskilsson
    Oct '07

Kontrollera informationen när du ska köpa eller sälja hus

0 svar · 40,2k läst
    ·
  4. T
    6h

Köpa hus med brister i renoverat badrum - rostiga skruvar vid golvbrunn, mm

TheGame: [citat] Nej. Spelar ingen roll om du har intyg eller inte. Orsaken till felet undersöks. Beror felet på ett byggfel så spelar varken företagets "våtrumsintyg" eller lista över material mm nån roll. Du har fortfarande byggt fel och riskerar avdrag på ersättningen. Hade det gjorts rätt så hade det inte blivigt nått fel.
    13 svar · 1,1k läst
  5. J
    15h

hus med radon.

Jaggatagga: [citat] Ja, men du vet ju inte hur mycket det sänker värdet. Man ska ju också kunna bo i huset med stängda fönster. Om nuvarande ägare installerat radonsug men ändå inte lyckats få ner radon-värdet till rimliga nivåer, så kan du ju räkna med att enkla lösningar inte räcker. Släpp huset bara. Folk ger inte i närheten av de rabatter de borde på defekta hus med åtgärdsbehov är
    2 svar · 142 läst
  6. T
    16h

Fråga om uppvärmning och hur viktigt läget bör vara vid köp av hus.

Thomas_Blekinge: Kolla om det finns möjlighet att få skolbuss dit. Vi har grannar och dom bor 4 km från närmaste buss så dom hämtas med skolskjuts. Senare kommer barnen att ha mopeder. Grusvägar är inget för dom som vill ha superrena bilar hela tiden, och vissa delar på chassit slits mer än annars. Vi bor vid vägs ände och har inte ångrat det. Konvertering till vattenvärme kan vara enkelt om ni har
    7 svar · 199 läst
  7. B
    1d

Köpa hus, fel vid besiktning

Bernt Ö97: [citat] Ditt tips att bo i husvagn (eller varför inte tält) ger möjlighet att helt avstå renoveringskostnaden. Tänkvärt:thinking:
    88 svar · 18,1k läst
  8. M
    3d

Se slutpris för sålt lantbruk/gård

-MH-: Man kan gratis kolla vem som står på lagfarten, så där kan du se om de bytt. Observera att om köpet skedde genom fastighetsreglering, så blir priset aldrig offentligt. Har du ringt mäklaren och frågat?
    2 svar · 757 läst
  9. Claes Sörmland
    4d

Köpa hus som inte stämmer med byggnadsbeskrivningen

Claes Sörmland: [citat] Konstigt vid den tiden var det typiskt sett byggnadsplaner som reglerade fritidshusområden och mindre/glesare samhällen. Jag vet inte om det fanns motsvarande områdesbestämmelser också 1961.
    5 svar · 514 läst
  10. S
    5d

Söker lada/ladugård/timmerhus

Slezzen: [citat] ________________________________________ Hej Hittade du någon lada? Vi har ev. en som ska rivas med gamla fina regelverk.
    2 svar · 1,2k läst
  11. J
    6d

Bud på renoveringsobjekt

Jaggatagga: [citat] Vad kostar det? Om huset i OK skick är värt 900 000 enligt trådskaparen, så lär man ju behöva ta höjd för 400 000 för att räta upp det? Med andra renoveringar för 200 000 till 300 000, så är ju värdet på huset typ 250 000 kr. Och då ska man ha 650 000 kronor löst, utan att låna.
    15 svar · 908 läst
  12. GlennB
    6d

Ska pantbrev finnas kvar om inget lån ska tas?

GlennB: Vill du inte använda befintliga pantbrev kan man bara ha dom vilande, och den dagen du ska sälja huset är det ett plus i kanten för köparen. När dom väl är uttagna så tillför dom ett värde.
    13 svar · 5,4k läst
  13. A
    6d

Köpa hus byggt av Porothermblock med sprickor?

Apex11: [citat] Ser du detta som ett estetiskt problem, eller ser du någon risk för "riktiga" problem? Dvs någon risk för framtida stora utgifter?
    2 svar · 917 läst
    ·
  14. J
    7d

Tolka besiktningsprotokoll källare, tak, vind

Jerald Stuartson: [citat] Det behöver du avgöra själv, från mitt perspektiv skulle jag inte vilja ha en källare som är inklädd med organiska ytskikt. Källare kan vara fantastiskt men och en huvudvärk som aldrig går över. Beror på förutsättningar för marken runtomkring.
    3 svar · 593 läst
  15. T
    13d

Yale Doorman och elbilsladdare fast egendom/byggnadstillbehör eller ej?

twoody: [citat] Hur gick det ?
    331 svar · 130,2k läst
    ·
  16. J
    16d

Köpa till besiktningsgenomgång eller ta egen besiktning.

Jaggatagga: [citat] Jag snackade med flera (köpares) besiktningsmän gratis på telefon när jag tittade på hus. Det var aldrig tal om att pröjsa. Jag frågade en besiktningsman om man skulle göra en sådan där genomgång men han tyckte typ det var slöseri med pengar.
    53 svar · 4,8k läst
  17. Benji Sunderson
    17d

Besiktningsman hus

Benji Sunderson: [citat] Tackar för hjälpen, nu återstår det bara att hitta ett pålitligt företag och att dem har tid mycket att rodda i men blir roligt när det är klart.
    4 svar · 427 läst
  18. H
    19d

Ekonomi, budget, köpa/bygga hus

hempularen: Jag har också reflekterat över det ibland. Vi har ju ägt nuvarande hus länge, men just när vi köpte kändes det läskigt. Jag har haft lite som rättesnöre: Sålänge man inte är mer belånad än " de flesta andra", och dessutom tjänar lite mer än "de flesta andra". Då bör man vara relativt safe. OM det skulle bli en finanskris liknande den vi såg i början av 90 talet, och värre
    6 svar · 706 läst
  19. S
    20d

Tolka besiktningsprotokoll för hus med källare

Sona2012: [citat] " Råa" väggar är utmärkt. Är inte dränering korrekt borde eventuell markfukt redan visa sig. Få bara inte för dig att smacka på trä ifall du inte är 110% säker på vad du gör... Golvvärme är en riskkonstruktion men i ert fall kanske det är korrekt utfört med rejäl isolering under!?!? Jag brukar tänka som så att har det inte visat sig fel efter 3-5 år tvivlar jag på
    4 svar · 593 läst
  20. kashieda
    21d

Uttagna pantbrev efter försäljning?

kashieda: Skulle väl kunna vara så att de tidigare lånen inte är fulltecknade, av någon anledning; hypotetiska pantbrev på 5Msek men lån på bara 2,5 Msek totalt och av någon anledning kan inte de befintliga lånen utökas (andra låntagare?) och då måste ytterligare pantbrev tas ut... Enklare att förklara så om det inte var i samband med försäljningen, dock.
    39 svar · 6,9k läst
    ·
  21. H
    25d

Missfärgningar - omfattande?

hempularen: De där extra skivorna som sitter runt röret. Ser ju nästan ut som man har öppnat runt röret tidigare för att undersöka eller försöka åtgärda. Skivorna sitter som det ser iut med ett fåtal skruvar. Man borde kunna få en skaplig uppfattning om hur stora skadorna är uppe i bjälklaget. Jag skulle tro att om det vore väldigt dåligt i bjälklaget så skulle det ha sett värre ut på
    1 svar · 628 läst
    ·
  22. Nötegårdsgubben
    26d

Borde jag köpa tomten bredvid min?

Nötegårdsgubben: [citat] Inget mer, men fixar du kommatecknet också vore det kanon. Tack!
    256 svar · 87,7k läst
    ·
  23. TEkman
    29d

Bulvan eller inte?

TEkman: Lägg begärt utgångspris som ett dolt bud. Villkoret kan vara att budgivningen avbryts, ni skriver kontrakt och att ni som förslaget ovan utför en extra besiktning som reglerar eventuella detaljer som visas. Om ni lånar pengar så låna även till planerad renovering. Ingen bank säger nej till det.
    23 svar · 10,8k läst
  24. Claes Sörmland
    29d

Fel hittade vid besiktning vid husköp - vad gäller sedan?

Claes Sörmland: Det som ställer till det för er är ju att klockan tickar och det är helg. D v s en pragmatiskt lagd säljare kanske inte håller sig tillgänglig för förhandling om priset utan helt enkelt låter er i isolering ta ställning där tis 2:a maj om ni vill dra er ur köpet. Jag skulle nog fundera på det upplägget som säljare. Kolla i avtalet om det finns krav på hur detta ska gå till, t ex
    6 svar · 877 läst
  25. I
    23 Apr

Har fritidshus på arrendetomt, vill köpa loss tomten, hur gör man med lån?

Inkan: [citat] Låt en mäklare ge dej ett uppskattat värde och prata med säljaren. Der bra om ni är överens om priset och skriver ett villkorat avtal som du tar med till banken. Arrendeavgiften kan vara en indikation på hur marken är värderad om man tänker avkastningskrav. Att låna med pantbrev i fast egendom brukar fungera bra om du har en inkomst som banken kan acceptera. Lycka till med
    18 svar · 5,0k läst
  26. I
    23 Apr

Mäklare anser att köparen borde acceptera friskrivningsklausul

Inkan: [citat] För dej spelar det ingen roll och rent krasst inte för säljaren heller om i stort sett hela huset är original vad skulle då vara dolt fel? Så en friskrivning gör ingen skillnad!
    34 svar · 5,3k läst
  27. I
    21 Apr

Köpa hus och renovera- kostnader.

InsidersUnited: Har du ingen fukt i källaren så hade jag inte dränerat, hela huset kan ju stå på en sandås som inte sett markfukt sedan Jesus...) I övrigt så är det svårt att svara på, beror helt på hur mycket arbete du kan göra själv. Allt du skriver kan du göra själv, taket kanske du ska ha med en lämplig svärfar/bekant som gjort det innan men i övrigt är det inga problem. Är du inte
    1 svar · 800 läst
  28. nino
    20 Apr

Hoppa av budgivning och sen hoppa på igen?

nino: Jo dom är knepiga... Kikade på en lgh där mattan var lös 50cm runt brunnen men det visste dom inget om, renoverad lgh som någon la utgångsbud på utan att ens titta, blev inget bud från mig på den :)
    30 svar · 15,8k läst
  29. D
    19 Apr

Router,fast eller lös egendom vid fastighetsförsäljning

Daniel 109: Då informerar du lämpligen innan kontraktet skrivs på att du inte avser att det ingår i affären. Lämpligast redan i prospektet.
    29 svar · 6,0k läst
  30. Jonatan79
    15 Apr

Bostadsbubblan pressar ner kronan

Jonatan79: [citat] Konstigt att jämföra en svensk snittfastighet med din hembygd i Österbotten?
    236 svar · 21,0k läst
    ·
  31. I
    14 Apr

Enda budgivare. Vänta eller agera?

InsidersUnited: [citat] Och jag ser detta på ett helt annat sätt. Jag köpte ett sådant hus av dödsbo med tvister från släktingar hela vägen till Californien. De hade bara tagit ut den gamle. Alla såg bara problem med avflyttning etc etc. Jag köpte det, vann budgivningen för att jag lovade att röja ur ett helt livs uppsparade grejer. När jag fick nycklarna, ringde jag en antik/dödsbo handlare, han
    6 svar · 2,4k läst
  32. H
    13 Apr

Köpa hus med direktverkande el?…

hempularen: Det behövs ju rätt mycket mer detaljer om någon kunnig (jag är inte kunnig) skall kunna svara. Men generellt så lönar sig en luft/luft värmepump rätt snabbt. Även om den kanske inte ger så mycket när det är -20 grader (verkningsgraden sjunker med temperaturen), så ger den iallafall en basparing på en faktor 3 eller så vid måttligare temperaturer. Gör du idag av med ex- 20 000 kwh
    3 svar · 918 läst
  33. lunnabo
    12 Apr

Köpa hus utan mäklare?

lunnabo: [citat] Bra att det löste sig! Ett köp av fastighet i Sverige är enkelt avseende vilka papper som behövs. Frågan om försäkringar och liknande vad gäller dolda fel är betydligt mycket mer komplicerad. Mitt generella råd är dock att helt avstå från alla "dolda felförsäkringar" och hellre lägga mer tid på kontroll och besiktning av det man vill köpa.
    9 svar · 1,2k läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.