Köpa & Sälja hus
Marlen Eskilsson: http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/1...X-03126-SE.pdf Om man vill ha en snabb och lättläst sammanfattning, dock ska man nog ta den med en nypa salt då det finns några tveksamheter ex i kap 4 stycke 1. Annars är https://lagen.nu/1970:994#K4P19S1 en bra resurs. Jordabalken med kommentarer och relaterade rättsfall. Artikel på Byggahus.se: Så funkar dolda fel Jag låser den här tråden, men
Marlen Eskilsson: En del frågor eller problem som rör inköp och försäljning av hus kan få långtgående konsekvenser för de inblandade om de angrips på fel sätt. Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg och att det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför inläggen och råden för vad de är och kontrollera själv innan du agerar
13th Marine: Värderingsdatorn har inte koll på allt. Har haft mäklare på besök senaste veckan, de håller inte med om värderingen, och inte jag heller, läget på vårt hus är ett av de sämre samtidigt som vi klumpas ihop med hus som har betydligt bättre läge.
Fairlane: [citat] Ja, den som lever under sådana förhållanden har ofta stenkoll. Problemet är när de måste lämna ut uppgifter till folk som inte har koll. Att legitimera sig på Systembolaget eller Ica när man köper öl är inget problem. De tittar att du har åldern inne och att bilden verkar stämma. De lagrar inte informationen och ger inte den vidare till någon annan.
Dortmunder DAB: [citat] Länka gärna till annonsen på hemnet så blir det antagligen relativt enkelt att avgöra om kåken är värd att buda på. Mvh
hempularen: Jag tror att de flesta av oss är nojiga vid husköp. Vi köpte vårt första hus 1991. När det var dags för den första räntebetalningen (var kvartalsvis då), så kände lite "vad har vi gjort". Men sedan går livet vidare i posiiiv riktning. Visserligen blev det ju rätt oroligt 1992 när finanskrisen totalkraschade marknaden. ett identiskt grannhus såldes i början 93 drygt 40% under vad
polaris78: Finns ju lite att göra och en del saker som man bör hålla god koll på om man inte tänker åtgärda dom just nu.. Är den dränerad 2002 så kan ju en filmning av nuvarande dränering vara en bra koll om det är fungerande eller inte.. är det stopp med nå skit eller felgjort så är det ju lika bra att få reda på det.. att filma lite rör är ju små pengar i sammanhanget mot kostnad att
CantDecide: [citat] Jag tänker väl, jag håller mig undan dom och dom håller sig undan mig :) Men uppskattar lokalproducerad mat givetvis. Det är alltid något positivt
Kontoristen7: [citat] Nu hänger jag inte med i ditt resonemang?!? Vad har jag nämnt bygglovsprövning? Jag kommenterade att många inklusive du lägger fram fakta att LSS boende inte är farliga, det bor vanliga människor etc men det hjälper ju inte hur mycket fakta ni lägger fram när värdet baseras på en känsla hos eventuella köpare, om tillräckligt många känner obehag av att vara granne med ett
Hemingway: I samband med mitt eget husköp så anlitade jag ingen extern besiktningsman då jag inte såg värdet kontra de femton tusen det kostar. Säljaren hade gjort en besiktning som inte visade på något konstigt, men samtidigt kändes den också vag och tog inte upp något direkt av värde heller. Jag genomförde en egen besiktning efter vi vunnit budgivningen tillsammans med min far då vi gick
SågspånPappspikEternit: [citat] En snickare kommer med stor sannolikhet inte uttala sig skriftligt, till skillnad från besiktningsteknikern. Besiktningsteknikern är i första hand ute efter att inte bli skadeståndsskyldig för att ha missat ett fel, vilket gör att protokollet är strösslat med garderingar i form av "taket är enligt uppgift från 1984 och har uppnått sin tekniska livslängd", vilket egentligen
huspelle95: [citat] Råkade post mitt inlägg i fel tråd insåg jag nu…
huspelle95: Säljaren ringde mig från ingenstans igår och sa att de har kontakt med en mäklare som sålt ett annan hus i grannskapet, han skulle hantera deras hus nu också eftersom han hade spekulanter kvar från det andra huset som kanske skulle vara intresserade. Ringde mäklaren idag och la ett bud på deras utgångspris (2.95M), återstår bara nu att se om det kommer några fler intressenter,
g.kraft: I ett hett område så tjänar du på anlita en mäklare som har kvar kontakter från folk som åkt ur budgivning, varit intresserade men inte redo osv. I ett svalt område har den mäklaren redan försökt pracka på brf/området på hela sitt kontaktnät. Mäklaren har nu en bild av att det är svårsålt. I ett sådant läge tror jag det kan vara klokt att ta in en ny. Även om denna inte har
Dkvist: [citat] Vi hade samma, det är vår våtrumstapet som luktar gammal svettigt omklädningsrum. Efter en omgång målartvätt så har den mesta lukten försvunnit men det är inte så att man vill visa upp rummet för gäster. Luktar fortfarande, även om man inte blir snurrig i huvudet längre. Om ni har chans att titta igen innan kontraktskrivning så är det sunt att gå och lukta med nästan
MacAver: [citat] Marken skall användas till att stabilisera min fastighet.
saltis99: [citat] Vad var det som var konstigt? Du förstår inte varför man vill ha mäklare, och jag svarar och förklarar varför jag vill ha det.
Stampen: Tack för alla kloka svar! Här kommer en summering av hur det gick. Vi vann budgivningen på 10 050 000 kr och säljaren ville skriva kontrakt utan förbehåll för egen försäljning (som ngn sa, varför skulle de ta den risken när det fanns en annan budgivare 50' under vårt högsta bud). För vår bank (Skandia) inte skulle villkora med egen försäljning så krävde de att vi lägger detta
BirgitS: [citat] Det betyder just det juridiskt, och på mer vanligt språk så betyder det att om du inte vill använda mäklaren mer så säger du upp avtalet och då slutar avtalet att gälla efter 10 dagar. De stora mäklarfirmorna, och jag har för mig att det är en sån du anlitar, har anställda jurister så du kan lita på att formuleringar i avtalet är korrekt juridiskt sett.
SågspånPappspikEternit: Normalt sett använder man taxeringsinformation när man annonserar ett hus till försäljning. Har mäklaren gjort sin hemläxa och tagit utdrag ur fastighetsregistret bör det stå angiven boarea där. Lås dig inte för mycket vid mäklarens värdering. I dessa bedrövliga tider har fastighetspriserna sjunkit rejält, och det är svårt att göra en träffsäker värdering. Det är inte
Annn555: [citat] Trump nämndes vid mötet mäklare. Huset ska matchas , av mäklaren utan pris, en del gör der i området, ev Hemnet. Han och kollega franchisare säljer mest, högst pris på orten. Noggrant sert vad de sålr, bilder, yta , byggår
Hybro: Bara undrar varför man monterat plåten så att den lutar inåt? Knappast nåt misstag av en driven plåtis. Så vilka mer plåtarbeten denne utfört, kanske är värt att kolla på. - Min tro är att spåret där plåten ska in i tröskeln, är fräst för långt ned, eller att ryggen på plåten, som ska in i spåret är för hög. Iddes väl inte att bocka om plåten.
BirgitS: Företaget som gör en energideklaration bryr sig inte om eventuella uthyrningar. De ska beskriva energianvändningen och beräkna energiprestandan etc..
Annn555: [citat] Jag lägger ned frågan . Behöver ej mer hjälp. Tack alla som hjälpt hjälpt med kloka råd
steffo_b: [citat] Jag är inte insatt i exakt hur identitetsstölderna utförs eftersom jag inte gör det. Men jag vet att det under en period var en hel del prat om det i media och rekommendationen var att man inte skulle slänga räkningar och annat som innehöll personuppgifter i pappersinsamlingen utan att man skulle se till att dom hamnade i den vanliga soppåsen så att man inte med lätthet skulle
Hhhhh: [citat] Hej. Jag tänker boyta. Pris efter boyta. Detta kan ju variera extremt mycket, man köper ju bostad och på hur var och skick på bostanden/huset, om ett hus ligger väldigt attraktivt och lugnt och ett exakt likadant ligger 1 km längre från stranden och vid gata. Ska de ha samma kvm pris?
anders07: [citat] Jag skulle säga att de mest kritiska grejerna lär ha hittats efter 2 år, det kan inte vara mycket kvar som kan "bråka" efter fem år. Mest t.ex. vitvaror, olika typer av blekning (golv, köksskåp) som kan uppstå efter längre tid, eller t.ex. fogar som lossar eller missfärgas i badrum. Inget av det är några värre saker. Ni vet väl att ni kan kräva en besiktning vid köp (som
Unikt namn: Ja alla de där rating siterna får man ta med en stor nypa salt, inte helt olikt hur mycket man bör tro på en mäklare...
jahallåja: Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti kan följa med till ny ägare om garantivillkoren medger det. Även om ny ägare inte kan reklamera gentemot leverantören så kan den ursprungliga ägaren göra det. Det kan alltså vara bra att kvitton och dokument gås igenom och att ny ägare får tillgång till det som kan vara den till gagn.
Örnell: [citat] Har nu fått beslut från ARN där man medhåller i min begäran att få prisavdrag på besiktningen. Besiktagruppen har initialt meddelat att man kommer att följa ARNs beslut.
huggan: 1. Går inte att säga utan vidare undersökning. Men är den blött är det ju pågående problem. 2. Det brukar hålla. 3. Man brukar säga 15-20 år på värmepumpar. 4. Går inte att säga utan vidare undersökning. Lycka till med husköpet!