Quizkommentarer

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Per Eskilsson

Nytt quiz idag: Måla om huset

Fick 8 av 10 rätt. Svarade fel på kungen och spriten.
    Per Eskilsson · 2d · 8 svar · 288 läst
    ·
  2. Marlen Eskilsson

Kan du bygga altan?

Citat pacman42: ”I min kommun är det förresten 180cm ovan mark som gäller. I grannkommunen 150 cm.”
    Marlen Eskilsson · 7d · 18 svar · 1,4k läst
    ·
  3. mexitegel

Quiz: Svåra namn på husdetaljer

Fick också 9 av 10. Sitter här helt chockad eftersom det mest var uteslutningsmetoden och gissningar med några få undantag. :D
    mexitegel · 18d · 13 svar · 582 läst
    ·
  4. Marlen Eskilsson

Kan du ogräset?

Tvärtom, då vet du ju hur man skiljer agnarna från vetet :)
    Marlen Eskilsson · 21d · 7 svar · 361 läst
    ·
  5. KnockOnWood

Är du haj på verktyg?

[citat] Tack! Pundare (= knarkare) har jag aldrig varit, men pundhuvud (= klantskalle) stämmer nog rätt bra tyvärr :worried:
    KnockOnWood · 25 apr · 42 svar · 2,3k läst
    ·
  6. Per Eskilsson

Har du koll på friggebodar?

Jag fick 9 av 10 rätt. Svarade fel på sista frågan, kände på mig att jag svarade fel när jag svarade, men jag förstår inte riktigt varför man inte får dra vvs till en frigga. Det måste väl vara upp till var en och bestämma det tycker jag. Resultatet blir ju bara att folk kissar i buskarna, det tror jag inte alla uppskattar. Vi har alldeles för mycket regler här i Sverige.
    Per Eskilsson · 15 apr · 9 svar · 316 läst
    ·
  7. Stenolofanders

Quiz: Vad pratar snickaren om?

Missade ett poäng: bönhas. Kanske för att jag är en själv? Vissa blinda fläckar tänker jag nog behålla fast jag kan allt ;)
    Stenolofanders · 9 apr · 14 svar · 680 läst
    ·
  8. M

Bosses SVÅRA elquiz nr 2!

Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 2119 personer (97%) av de 2182 som gjort quizet. Imponerad av mig själv att jag lyckades gissa mig till svaren, eller kanske en kombination av tur och att nått fastnat efter drygt 10 års gymnasial och eftergymnasial utbildning.
    mape17 · 3 apr · 22 svar · 1,2k läst
    ·
  9. 13th Marine

Kluriga ord om fönster

10/10, jag ska nog lägga ner tankarna på att snickra möbler och börja göra fönster istället.
    13th Marine · 24 mar · 7 svar · 251 läst
    ·
  10. B

Daniels SVÅRA möbelsnickeriquiz

Katten var bättre:oops: (och några till HAHA)
    bonor · 18 mar · 51 svar · 1,7k läst
    ·
  11. J

Har du koll på bolån?

Förstår inte riktigt fråga 8. För mig fanns det inget självklart val där. Frågan är ju varför det sällan är lönsamt att binda räntorna när räntorna är påväg upp och rätt svar är "att räntorna sällan ökar" men frågan säger ju Specifikt att det är just det räntorna gör. Förvirrande.
    Jarlsgård · 17 mar · 23 svar · 867 läst
    ·
  12. KnockOnWood

Krillemans kluriga rörquiz!

3/10 här :cry: Tur att svärfar var rörmokare (och lärare i VVS-teknik på yrkesgymnasiet här).
    KnockOnWood · 5 mar · 39 svar · 1,3k läst
    ·
  13. Anna_H

Kan du ratta elcentralen?

[citat] Här har vi flageoletter dagarna i ända ;) Läckert att höra fiolstämman till exempelvis Fairytale på cello :heart: På testet blev det bara 5 av 10, men jag skyller på att mina säkringslistor alltid varit mycket tydligare uppmärkta, samt att jag gick teleteknik och inte elteknik, och det var faktiskt 30 år sedan nu. Är dock mycket väl medveten om var mitt ansvar går, och när
    Anna_H · 20 feb · 27 svar · 1,4k läst
    ·
  14. F

Är du redo att byta kök?

9/10. Hade fel på kostnaden för nytt kök.
    Fario · 19 feb · 20 svar · 726 läst
    ·
  15. A

Är du redo att söka bygglov?

Instämmer med Majjijann, formulering är oerhört viktigt när det gäller frågor som dessa! Eftersom det är ett ämne som omges av väldigt mycket missuppfattningar och gamla "sanningar" är det oerhört viktigt att människor inte blir vilseledda! Utöver vad som tidigare nämnts finns idag inget som heter "bygganmälan" då det var ett begrepp enligt ÄPBL och det avskaffades när dagens
    Alias_Olle · 9 feb · 9 svar · 452 läst
    ·
  16. R

Bosses SVÅRA elquiz

[citat] Dit har jag redan kommit, dvs att gammal information börjar "ramla ut". En del kallar det glömska men det tror jag inte på.......
    roli · 5 feb · 74 svar · 3,5k läst
    ·
  17. findus42

Vad snackar möbelsnickaren om?

[citat] Apropå yrkesslang påminde jag mig att grundhyveln varit uppe i Olas Jiggtråd. Grundhyvel är ett utmärkt verktyg ihop med mall när man inte har tillgång till el. Antingen hugger man efter mallen och rensar bort med grundhyveln/häxtanden. Eller så tar man med sig en större mall. Ritar av och hugger runt innan man sätter dit mallen för att få bra stöd för grundhyveln. Allt
    findus42 · 29 jan · 16 svar · 1,0k läst
    ·
  18. Marlen Eskilsson

Vad kan du om hustillverkare?

Du är redo att bygga hus, inget snack om saken :)
    Marlen Eskilsson · 19 jan · 2 svar · 181 läst
    ·
  19. mexitegel

Nytt quiz idag: Vad kan du om ventilation?

Äh, dom är bara bittra för dom inte fick alla rätt :D
    mexitegel · 14 jan · 19 svar · 923 läst
  20. Jarlingar

Fukt och dålig lukt i huset

Bra! Mvh 9/10 :cry:
    Jarlingar · 5 jan · 4 svar · 1,1k läst
    ·
  21. T

Vad pratar muraren om?

6/10, förvånad att jag fick nått rätt öht då detta är ett helt okänt ämne för mig :)
    Thullen · dec '17 · 5 svar · 598 läst
    ·
  22. F

Nytt delforum för Quiz idag!

Svåra el-quizet. 8/15, ganska ofokuserad, borde ha lobbat in minst två till om jag bara läst och tänkt. Jobbigt att börja med fel på dom 5 första.
    fsn · dec '17 · 1 svar · 6,7k läst
  23. P

Julquiz!

Intressant nog så hade jag ett rätt, trots att jag försökte få alla fel. Jag var duktigare än en person (som uppenbarligen lyckats få alla fel). Men när jag gick igenom svaren så insåg jag att det var tre rätt. Jag tror det finns en bugg i rättningen som gör att man får rätt ibland när man svarat fel, eller så är jag helt enkelt så trött att jag inte klickade på det jag
    pacman42 · dec '17 · 7 svar · 642 läst
    ·
  24. fia_mstd

Hur smart är du i budgivningen?

[citat] Eller så vill man ge intryck av att ens pengar börjar ta slut och invagga motparten i trygghet (snart är det mitt). ör att sedan, då motparten höjet sina 10.000, istället höja med 35.000 helt plötsligt. Man blir oberäknelig och sätter motparten ur balans. Budgivning är vidrigt jobbigt.
    fia_mstd · dec '17 · 31 svar · 3,1k läst
  25. Mikael_L

Vad pratar elektrikern om?

låter nästan som "kastrullkabel", vilket mejkar sens ... ;)
    Mikael_L · dec '17 · 70 svar · 3,7k läst
    ·
  26. pellefant

Vad pratar rörmokaren om?

När vårat badrum från 1981 renoverades pga vattenskada vid golvbrunnen byttes INTE brunnen ut! Det gjordes av en firma som inte heller satte kottling under golskivan där dom bytte ut en bit runt brunnen! Detta företag rekommenderades av Folksam! Jag pratade med Folksam om dett som sa att det var flera som inte var nöjd med det företaget. Dom kommer inte in i huset någon mer gång,
    pellefant · dec '17 · 34 svar · 1,7k läst
    ·
  27. J

Hur bra är du på att spara energi?

[citat] Det ska givetvis inte vara billigare att förbruka mer energi. Har du förresten då räknat med att en maskin kopplad till kallvattnet, sköljer med detta vatten? Kom förresten att tänka på en annan nackdel med varmvattenkopplade maskiner. Varmvatten innehåller generellt mer metaller och annan skit som det tagit med sig på vägen.
    J-stedt · dec '17 · 54 svar · 1,5k läst
    ·
  28. D

Vad kan du om bergvärme?

Nu blev ju alla svaren helt fel i stället för att alla är rätt.
    Daniel 109 · nov '17 · 21 svar · 730 läst
    ·
  29. yonna

Kluriga ord arkitekten använder

[citat] Det beror nog på var i landet man bor. Här i Skåne är homejor vanliga på gamla hus. Har aldrig sett dem i Stockholm, min uppväxtstad.
    yonna · nov '17 · 14 svar · 459 läst
    ·
  30. ricebridge

Farliga saker i hus - känner du igen dem?

Som sagt... det var en liten stackars råtta... såg mest ut som mössen vi hade invasion av för några bostäder sen. 7/8
    ricebridge · nov '17 · 20 svar · 1,5k läst
    ·
Laddar...