Byggahus.se
Ett batteri till en gräsklippare. Slutade ladda. Har för mig att det förra säsongen bara lyste rött när man försökte ladda. Nu lyser ingenting. Men på batteriet lyser en lysdiod om man trycker "test" knappen...


Bosch gräsklipparbatteri med lysdioder tända bredvid laddare, skymd text på batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en ide vad som är fel, har en likadan laddare i närheten av sollentuna att testa om batteriet är dött eller ej?
 
Jag har för mig att sådana batterier blinkar rött om en cell är dålig. Det borde vara rätt lätt att öppna det och mäta upp vilken cell som är kass. Jag tror det är vanliga 18650-celler i.

Sök på Google eller Youtube så finns det många filmer om hur man gör.
 
zarkov zarkov skrev:
Jag har för mig att sådana batterier blinkar rött om en cell är dålig. Det borde vara rätt lätt att öppna det och mäta upp vilken cell som är kass. Jag tror det är vanliga 18650-celler i.

Sök på Google eller Youtube så finns det många filmer om hur man gör.
Eftersom testknappen visar en grön diod och batteriet funkade ända fram tills det var "urladdad" förra våren så misstänker jag snarare laddaren... Fanns en laddare på aliexpress för ett par hundra, men den var fn slut.
Då lyste laddaren rött. Nu lyser den ingenting när den pluggas i.

Jag fick gräsklipparen av mina föräldrar, den funkade inte och de har flyttat från villan. Jag var nära att slänga den på tippen då det var så mycket prylar som "blev över". Själv har jag robot och en antik klippo-fossilklippare. För ett par hundra vore det kul att få igång denna klippare de gånger man ska göra nåt mindre klipp... :D
 
Kolla på Tradera och FB market, där borde du kunna hitta en laddare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hittade en på klasse för 450 spänn, kanske samma? Kanske ska gå till CO och kolla om jag får testa laddaren innan jag köper (eller köpa på öppet köp).

https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Bosch-36-V-LI/p/Pr318745000

...men jag vet ju inte om batteri och klippare är ok, eller, de funkade som sagt förra året...

Hittade denna länken, han byter en resistor och får igång laddaren... Ska ta och kolla om min har en likadan resistor. Är kass på att felsöka sånt här. Känns också som att lägga en hel kväll för att spara 450 spänn är lite mycket... Men är det bara resistorn här också så är det värt att prova...

 
Hade en likadan laddare som bara lade av förra året. Kunde inte reda ut vad som var fel och fixa det , men har för mig att en konding såg risig ut.

Hittade begagnad laddare med extra batterier billigt på blocket eller tradera istället.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade en likadan laddare som bara lade av förra året. Kunde inte reda ut vad som var fel och fixa det , men har för mig att en konding såg risig ut.

Hittade begagnad laddare med extra batterier billigt på blocket eller tradera istället.
Ja, jag hittade en beg laddare och batteri för 500. Batteriet var 2.6 medan mitt tidigare 4Ah. Nåja. Jag testade mitt gamla batteri i nya laddaren och det funkade! Men nu måste jag nästan ändå mäta den där resistorn de bytte i filmen... Eller lägger jag laddaren åt sidan och gör det om den "nya" också går sönder (den var exakt likadan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.