P
ppettersson: [citat] Genom och använda vulktejp istället för "eltejp". Du kan uppnå en relativt bra, temporär, tätning med vanlig eltejp men vulktejp är både enklare och bättre. [Edit] 3M och även Partex kom jag på har en form av kombo, ingen vulkanisering sker väl men den har snarlika egenskaper och är betydligt bättre än vanlig eltejp. Den från Partex kan jag rekommendera.
212 svar · 110,9k läst
·
M
Mats: Och för att då ta det hela i lite större skala så tar jag min egen instalaltion som exempel. Den övre panelen (svart cat6) matar en underpanel med sex jack längst till vänster. Längst till höger matar den med två fyra telejack X två nummer. Första uttaget från höger per nummer är seriellt och de tre efterföljande parrallella. Här går det att se en telepropp i jack 24. Den undre
22 svar · 213,8k läst
·
F
fusion: [citat] Finns 2 sätt att svetsa, dels med mantellinjerande svets =billigare samt, kärnlinjerad svets=dyrare som ger optimalt resultat. Finns nytt och begagnat utbud för amatörer på Ebay etc https://www.ebay.com/b/Fusion-Splicers-Cleavers/181856/bn_16562814. Sumitomo, Fujikura , Fitel , Inno etc ex på hållbara tillverkare Räkna med att en "kina svets" inte håller länge samt att ingen kan
10 svar · 362 läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Det händer att det blir snett med DHCP och man får göra en snabbinsats för att få rättsida på det.
36 svar · 920 läst
·
R
Rolle85: Tack alla
16 svar · 360 läst
O
olofh: Jag (som Ts) känner väl att det spårade lite nu men helt ok, 😀jag ställde ju frågan om vilka risker … i trädgården är det en eller ett par kameror samt några Shelly som ska styras. Får väl rikta en kamera på Boden och hålla tummarna 😬 jag kommer dra ut en kabel. Dessutom samförlägga den med elen i ett markörer, vi kan ju öppna tiden igen om ett år och se om jag blivit
29 svar · 1,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Jag fick en pdf med en bild av min fastighet fotat uppifrån och en blå linje inriktad, inte ett ord om noggrannhet eller annat.
33 svar · 1,2k läst
·
spikplanka
spikplanka: CTC-grunkan är dessvärre stor och ful. Men den kan enkelt monteras bort. Fiberuttaget är mycket mer komplext att hantera.
18 svar · 1,3k läst
·
M
Mamasa: [citat] Inte gjort det än, tyvärr
4 svar · 608 läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Hur gick det?
3 svar · 1,5k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Hur gick det?
8 svar · 3,8k läst
spikplanka
spikplanka: Rekommenderat förläggningsdjup för kanalisation (tomt rör) för optisk fiber: Stadsfiberorganisationen robustfiber.se "Bilaga 2 Robusta Nät v1.6" sidan 25 visar en genomskärningsbild av upplägget. Grävdjup som minst (sidan 27): Tomtmark intill bostadshus: 50 cm Infart till garage mm med bil: 65 cm Grävbredd som minst: 20 cm Fyll upp en bädd av kringfyllning i schaktbotten med maximal
2 svar · 481 läst
·
P
pmd: [citat] Ja, det kan förlänga besöket hur länge som helst. Det är ju säljaren som vet vad som passar bäst. Frågor från säljaren besvaras med "jag vet inte, det är du som vet vad som passar bäst". En bekant till mig älskade att hålla kvar kristna dörrknackare genom att diskutera teologi och vetenskap med dem. Det slutade alltid med att dörrknackarna gav upp. En annan (manlig) bekant
243 svar · 79,1k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] För att överhuvudtaget vilseföra allmänheten med termer som "fiberkoax" borde Tele2 sättas i stock på torget och få gratis tillförsel av tomater av sämre datum ;) Nä nu skall jag surfa vidare med papperskoaxialen gjord av 100% återvunna atomer..
4 svar · 530 läst
·
M
merbanan: Det där är fiberdukten. Troligtvis är själva fibern ok inuti. Om själva dukten inte har blivit perforerad så är det nog inget man åtgärdar förrän det blir fel på anslutningen. Jag skulle dock bättra på det mekaniska skyddet och eventuellt meddela nätägaren om detta. Vid en eventuell omblåsning av fiber så kanske det är problem just här nu.
1 svar · 301 läst
·
Kosyer
Kosyer: De kör ju sitt routerOS på de flesta av deras enheter så en accesspunkt kan även agera router,vpn server/klient och extremt mycket mer. De släppte även wireguard på detta operativ för ett tag sedan. Många IT-tekniker gillar den inte då den oftast ses som för avancerad men kommer du över den kurvan så finns där många möjligheter ☺️
5 svar · 284 läst
gruset
gruset: Tackar. Precis vad jag letar efter.
5 svar · 325 läst
·
M
Maria.R: [citat] [/QUOTE] [/QUOTE] [citat] 4G router har testat och det är inte aktuellt mer. Alltså huset är stort och väggerna är tjocka och då när vi pratar om att dra jätte långa kablar och borra i väggerna.. Det kunde vara bättre om att det går och göra det med en brygga som dras direkt till router och andra brygga få trådlös kontakt med den första. Obs.. det går och koppla den
11 svar · 420 läst
·
D
Derbyboy: Jag har tagit två av APna till lägenheten och kör nu bara 4 st plus en Dream router. Jag skulle säkert kunna konfigurera och placera dom bättre men med vissa så är kabeldragningen lite klurig. Oavsett ska jag nu göra en avstickare ner i en skog och behöver en ny AP. Såhär ser det ut just nu:
39 svar · 1,6k läst
·
J
Jocke Best: Här är en tidigare tråd med samma lösning. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-jag-sa-jag-far-ethernet-i-detta-uttag.465285/page-2
165 svar · 18,4k läst
·
T
Testarn: Då kan det vara enklast att kolla på en annan Asus-produkt. Jag hade Asus innan jag uppgraderade hela nätet hemma och tyckte att det var ett bra admingränssnitt som tillät mig att göra inställningar på ett enkelt sätt. Bra användarhjälp direkt i GUIt. Det borde gå att köpa en enklare Asus router som kopplas till din nuvarande router med kabel och sen konfigurera den som AP. Kostnaden
3 svar · 329 läst
J
JohanLun: ...det brukar finnas en inställning i routern som gör den till en AP (accesspunkt). Jag har haft uppsatt så här, sen plötsligt så börjar saker balla ur, då har routern som var AP av nån anledning "hoppat tillbaka" och börjat dela ut egna IP adresser till det som är kopplat till den... Jag har kvar några routrar kopplade som switchar eller AP, men försökt göra om allt så det är
4 svar · 444 läst
Seiken
Seiken: [citat] Blev aningen fel tråd 😉
21 svar · 1,2k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Läs gärna lite mer i tråden än första inlägget innan du svarar. i #8 skriver TS att allt lst sig och det va i November förra året.
10 svar · 1,6k läst
P
paralun: [citat] Jo av egen erfarenhet så fungerar Telenor mycket bra men det gäller ju att kolla täckningskartan samt avstånd till en mobilmast. Sen kan det då finnas annan operatör med bättre täckning eller ingen.
21 svar · 1,0k läst
·
P
paralun: [citat] Jo då är vi tillbaka till ruta 1 och man måste veta exakt vilken router det handlar om och sedan kolla manualen hur man ändrar till AP-läge för routern.
30 svar · 1,4k läst
·
P
paralun: [citat] Jo har kollat lite med de val vi har och det är olika hur man har med anslutningsavgift, bindningstid och uppsägning, däremot så kan man lägga ett abb vilande under vintern för att sedan slippa anslutningsavgift om man väljer att säga upp avtalet. Men klart olika. Sen precis som du funderat över så har jag frågat efter ett abb som körs med "snigelfart" under vintern, enbart
21 svar · 1,3k läst
spikplanka
spikplanka: Något att ta höjd för är att Telia är den operatör som mest säljer ut sina kunders användardata och är tidigt ute om något skall "förbjudas".
12 svar · 944 läst
spikplanka
spikplanka: Prova med etanol, aceton, lacknafta osv tills något fungerar? Minimera exponeringstid då iaf de två sista gärna löser upp både det ena och andra. Skyddshandskar och kolfiltermask är vettigt också.
4 svar · 679 läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja se där, du installerar alltså själv saker från tillverkaren, på datorn (utom i ett fåtal fall), och väljer att köra allt från Play Store/App Store på telefonen. Helt ok, så gör jag också, förutom att ha nog knappt har något från Microsoft Store. Skillnaden är väl framförallt att jag inte ser det som ett problem att folk har fri vilja att göra på ett annat sätt,
431 svar · 18,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns färdiga produkter för detta, t ex Ontech 9060. Det behövs bara mobiltäckning.
5 svar · 397 läst
P
Peter787: [citat] Sista uttaget i en slinga har EN kabel och ett slutmotstånd, det kan vara flera uttag i en sådan slinga, så att det enbart är en kabel till uttaget innebär inget. Däremot borde 7-vägs splittern innebära att det är ett lokalt stjärnnät i lägenheten. Räkna uttagen, finns det 7 uttag är det enkelt.
39 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.