Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
ppettersson: [citat] Genom och använda vulktejp istället för "eltejp". Du kan uppnå en relativt bra, temporär, tätning med vanlig eltejp men vulktejp är både enklare och bättre. [Edit] 3M och även Partex kom jag på har en form av kombo, ingen vulkanisering sker väl men den har snarlika egenskaper och är betydligt bättre än vanlig eltejp. Den från Partex kan jag rekommendera.
Mats: Och för att då ta det hela i lite större skala så tar jag min egen instalaltion som exempel. Den övre panelen (svart cat6) matar en underpanel med sex jack längst till vänster. Längst till höger matar den med två fyra telejack X två nummer. Första uttaget från höger per nummer är seriellt och de tre efterföljande parrallella. Här går det att se en telepropp i jack 24. Den undre
Derbyboy: Funderar på om jag skulle lägga en duck dns mot udr och sedan en port forward till 192.168.2.1 för att slippa köra vpn in till udr. Men jag antar att det är en säkerhetsrisk?
Bästerortarn: Skillnaden i olika leverantörers tjänster brukar i princip vara noll och intet så välj efter det som är viktigt för dig. Pris, kundservice etc. Själv valde jag Bra Bredband (Svenska servercentralen) för att dom är enkla, helt fria från "kampanjer", kringavgifter, "egna" skräprouters, bindningstid etc. Sånt är värt att stödja. Och dom tillhör det billigare gänget i Global Connects
snuttjulle: [citat] Man behöver inte ha controllern igång om man inte är intresserad av statestik och vissa möjligheter med inloggning som försvinner. UDM och UDR har detta inbyggt vilket flera skriver är nått som mindre kontor och hemanvändare ser som fördel. Började min UnIFi resa med bara AP (controller på datorn) för att sedan bli med en USG 3p och 2 switchar. I samma veva blev det en
kabelkaparen: Nu var det just dina tolkningar av OpenInfras bolagsstruktur och intentioner jag var intresserad av. Att hitta siffrorna kan jag göra själv, men vaga antydningar är inte särskilt intressant om du istället kan tala ur skägget och berätta vad du tycker bolagsstrukturen skvallrar om.
AndersS: [citat] Dåliga rutiner/projektering och underlag. Det jag känner till har fastighetsägaren fått skriva under projekteringsunderlag och förutsättningar att det inte finns egna ledningar på inritad kartbild och fotografier. Men tyvärr inte så att fastighetsägaren alltid har koll, el går enkelt att sätta ut. Gäller även slingor till robotklippare. Vissa grävbolag har egen utrustning
Marsman80: En input till de som säger at det är bra med enskilt avtal för själva fiber utifall att man inte har en tjänst aktiv så att de fortfarande ser till att ha en fungerande fiber om man senare vill ha en tjänst aktiv. Jag och min pappa har båda OI och jag har en aktiv tjänst och betalar också 19 kr/mån till OI. Dock när jag frågade OI om min pappa behövde betala 19 kr/mån så sa de att
BirgitS: [citat] Inlägg 6 gäller fortfarande, 199 kr/mån i 12 mån och därefter 299. Mer än 20 kanaler.
AxJa21 och 3737 till: Sådär ja, då var det beställt! Känner att jag inte har varken kunskaper eller behov av nåt ens halv-avancerat system och Kjell hade Black Friday på TP-link Deco X60 3-pack så det blev den varianten därifrån, passade på att köpa två kit så det garanterat blir täckning på hela gården. Blir väl en nod över men den kanske behövs i källaren (som jag har på boningshuset) eller så
nikasp: Jag kör 50 mm rör upp på vinden och har 20 mm rör där man lätt får in två stycken.
Unikt namn: I ett mesh-system med trådlös backbone så kommer accesspunkterna prata just trådlöst med varandra. Det är ju ingen magi. Så hur bra trådlös kontakt de har, hur nära de står varandra, är ju avgörande för den totala prestandan i nätet. . Ett mesh-system med trådlös backbone behöver alltså monteras tätare än ett med kablat backbone för att kunna erbjuda samma prestanda. Man
blackarrow: Att flytta befintlig Orbi-Mesh-router(master) till mediaskåpet är en dålig idé. Mesh-noderna bör ju placeras ut på lämpliga ställen för bra Wi-Fi. En switch i mediaskåpet är däremot en bra idé av flera skäl. 👍 Om du utökar ut med en Orbi Mesh-nod till så bör ju roaming mellan Wi-Fi mesh-noderna fungara bra. Lägga till en nod borde vara enkelt. Via Ethernet kan du få bättre
Jernhand: Beror lite på vad du vill göra. Om du vill ha 24/7 inspelning är kabel/nätadapter ett måste. Jag köpte en Cleverio CC-300 på Kjell o Co som fungerar jättebra, men den reagerar på rörelser eller så måste man själv ansluta till den med appen. Så länge det inte är några rörelser så håller den rätt bra i batteritid. Nu står den hemma i fönstret och väntar på våren.
star_daddy: [citat] Självklart måste man nappa på en ombyggnad om andrahandsvärdet ska bli skapligt. Annars blir bilen billig...
Testarn: [citat] Jag är helt säker på att om du installerar en AP som har nätverksportar så kommer switchen inte behövas innan du använt alla portar till fasta installationer och behöver utöka. Vad jag förstår så har vissa bilar (oavsett om de är eldrivna, laddhybrider eller har annat bränsle) egna uppkopplingar via mobilnätet och andra har det inte. Det är för att kunna uppdatera
Testarn: [citat] Deras "tefat" är designade för att kunna monteras både horisontellt och vertikalt men som föregående inlägg skriver så finns info om spridning och här är en bra plats att börja grotta ner sig: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns#PRO%20overall Finns även ett intressant inlägg på UI:s forum:
smedbror: tack för alternativen. 6500 ex moms hade jag inte tänkt o lägga. Så tp-linken blir bra. Inga konstigheter att få upp ett uttag i närheten
snuttjulle: [citat] Det lättaste och det som funkar bra är att du "glömmer bort" att det finns fiber in i det ena huset och sedan bygger ett nät från det huset du har fiber med abonnemang till. Finns flertalet trådar här om den typen av bygge.
reshurc: [citat] Det har du alldeles rätt i. Vilket är märkligt i sig. Då jag var i "fibertråden..." 🤣
snuttjulle: Har du ett färdigt rör som passar som inte används idag så ligger det med stor sanolikhet kvar kabel som går att använda som dragtråd och få i den nya kabeln. OBS du får inte peta i denna kabeln i ett rör du har EL kablar i då dessa troligen är av typen FK som inte har rätt isolering.
anders07: [citat] Det visade sig att du hade, typ, rätt... 😊 Jag har några balar isolering uppe i vinden, och traven hade rasat över kabeln och dragavlastaren hade dragits ur och en tråd lossnat.
Jocke Best: [citat] Det är väl jättebra. Funkar det så är allt frid och fröjd.
AndersMalmgren: [citat] Är bara ett klick i mikrotik, make static. Men är gammal hund så har bara gjort det för mina trådade enheter men det är klart man även kan göra det för de trådlösa. Min reciver har varit det sedan länge för den fungerar inge bra med dhcp, men nu har även klockradion och diskmaskinen det. Eget vlan får jag se om jag orkar fixa, borde inte vara ett problem då google home och
richardtenggren: [citat] Speciellt när TS säger sig endast använda 5 GHz 🤓