Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. X

För nybörjaren: Dra fiber till huset

Låt fiberleverantören blåsa in fibern i ditt fasadmätarskåp, montera en fiberskarv där som du ansluter fibern med och dra sen egen fiberkabel i ditt röda rör och hyr in en firma som svetsar båda ändarna. Sen är "problemet" löst. Vill du veta vilka produkter du behöver så säg till. Du vill inte ha aktiv utrustning i ditt fasadmätarskåp.
    xLnT · okt '17 · 175 svar · 72,2k läst
    ·
  2. M

Mats Nätverksskola

Och för att då ta det hela i lite större skala så tar jag min egen instalaltion som exempel. Den övre panelen (svart cat6) matar en underpanel med sex jack längst till vänster. Längst till höger matar den med två fyra telejack X två nummer. Första uttaget från höger per nummer är seriellt och de tre efterföljande parrallella. Här går det att se en telepropp i jack 24. Den undre
    Mats · nov '06 · 22 svar · 159,5k läst
    ·
  3. E

Lägga in Ethernet i 70-talshus

... fast man behöver ju ändå dra ethernetkabel.
    eggertsen · 1h · 64 svar · 5,2k läst
    ·
  4. harry73

Vad händer hos IP-Only?

[citat] Man ska inte göra det för krångligt och ge dom möjlighet att ställa krav. När du har ett annat erbjudande som du vill skriva på, ska du bara meddela IP-Only skriftlig att du har valt att teckna avtal hos annan fiberleverantör och att du pga förseningen inte kommer att slutföra kontraktet med IP-Only och eventuellt kan du skriva att du med stöd av deras allmänna bestämmelser
    harry73 · 3d · 608 svar · 92,1k läst
    ·
  5. J

Fiber och cat5

Ja, eller på något styvare ändå, kanske dragtråden själv. Sedan kan man ju kapa bort den första biten om den stöter i etc, och spara den biten som löpt på bra ettersom du har gott om fiber :-)
    Jocke Best · 3d · 11 svar · 534 läst
  6. snuttjulle

Installation fiber

Men den stora frågan som jag inte har sett frågas eller besvarats är ju om kunden kan få problem av detta i framtiden? OK avbrott på tjänsten men inga kostnader borde hamna på kunden om fibern går av och man måste gräva för att få i ny.
    snuttjulle · 6d · 15 svar · 628 läst
  7. L

Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen

Gissade nästan det med tanke på avsaknaden av uppdateringar i tråden. Trisst med papperslanseringar. Produkten finns ju tillgänglig från tillverkaren, till och med via sidor så som Aliexpress - så förstår inte riktigt vad det är som dröjer. Även trisst att de inte uppdaterat de kunder som beställt. [citat]
    Lemuren · 6d · 226 svar · 23,8k läst
    ·
  8. Johan Gunverth

Byta router, men till vad?

[citat] UniFi:s AP är rena accesspunkter. Föräldrakontroll ligger i brandväggen, om man inte sköter det via proxy eller DNS-tjänster (som OpenDNS). UniFi har en egen brandvägg (Security Gateway) eller så kör man pfsense eller liknande modern brandvägg.
    Johan Gunverth · 9d · 25 svar · 1,6k läst
  9. Gerd61

Krånglande fiber-tv

[citat] Ok. Tack
    Gerd61 · 10d · 5 svar · 270 läst
  10. M

nätverkskabel

jag hade koppar mellan mina byggnader. Ett moderkort med inbyggd nic eller separat nätkort per år (minst) förstördes pga åska och potentialskillnader. Har bytt till fiber mellan byggnaderna. Sen dess är det tomt på skadelistan värsta skadan? en ac adapter som vart halvsmält - inte tillräckligt för att lösa en 10A säkring men den anslutna switchen var millt sagt het
    Mats · 11d · 14 svar · 749 läst
  11. J

IP-only eller stadsnät?

[citat] Det bästa skyddet är nog att veta att där är en kabel. Ville bara tipsa dig.
    Johan456 · 22d · 13 svar · 1,4k läst
    ·
  12. S

Hur mycket tål en nätverkskabel?

Jag har själv en ASUS router som jag är nöjd med. På den kör jag Tomato firmware. Den ger lite fler möjligheter och jag tycker den är enklare att arbeta med Tomato än med ASUS egen firmware. DD-WRT är också bra har jag hört men den har jag ingen erfarenhet av själv. På min Tomato har jag relativt enkelt kunnat begränsa tillgången till internetsidor och portar för vissa datorer.
    STB · 23d · 97 svar · 5,3k läst
    ·
  13. C

Sätta upp nätverk med två lägenheter

Tack för era svar! Blir nog unifiprylar med antigen olika vlan eller bara olika ssid på näten. TV får gå via mediaomvaldaren innan eventuell switch. Jag skall såklart kolla vilkoren närmare...
    cullberg · 24d · 34 svar · 2,2k läst
  14. Claes Sörmland

Koppla asus med sladd

[citat] Exakt så betedde sig repeaterenheterna 2 och 3 (alltså inte enhet 1 som är ansluten till fibernätet) när jag försökte installera dem med den gamla appen efter firmwareuppgraderingen. Efter fabriksåterställning genom att trycka på reset-knappen på baksidan på de rödlysande enheterna och sen den nya app var lösningen för att enkelt installera nätverket.
    Claes Sörmland · dec '18 · 19 svar · 817 läst
  15. blackarrow

Planera kabeldragningar tv

Det vanligaste är ändå en separat kabel för IP-TV. Har man en IP-TV box till en smart-TV behöver man alltså två kablar eftersom TVn också behöver en internetanslutning. Så dubbeluttag, 2 RJ45'or, vid varje TV, och alla andra ställen också. Det behövs en extra switch för IP-TV nätet om man har mer än en IP-TV. En kabel från fiber/media-box till switchen och från switchen en kabel
    blackarrow · dec '18 · 5 svar · 548 läst
  16. hsd

Hur felsöker jag bredbandet?

Finns ingen till äpplet
    hsd · dec '18 · 20 svar · 859 läst
    ·
  17. HasseTeknik

Vad välja för internet i sommarstuga några veckor?

När ni är där, så föreslår jag att du kopplar in din mobil som en " mobile hotspot" via 4 G d.v.s. du delar din " surf" med övriga familjen ( så sitter jag just nu med min surfplatta ). Så kan även andra " veckogäster" göra ( d.v.s. använda sin egen surf), så får du aldrig några problem med betalning för använd bandbredd.
    HasseTeknik · dec '18 · 5 svar · 451 läst
  18. N

Cat6 i rör, hur många?

[citat] Jodå det har jag koll på :) etapp 1 i befintligt hus är färdigkontakterad med nätverksuttag och patchpanel. Etapp 2 i tillbygget drar igång efter nyår :) Det var lite pilligt men slutresultatet blev bra!
    NoOne2k · dec '18 · 21 svar · 1,3k läst
  19. A

telejack på golvet...

Om du hittar andra änden och vill ha nätverkskabel dit så kan du använda telesladden som dragtråd, klipp den så du har lite längd tejpa sedan på en nätverkskabel och dra ut telekabeln från andra håller så följer nätverkskabeln med igenom. Alternativt fäst en tråd eller snöre, och ha som dragtråd.
    Andy78 · dec '18 · 10 svar · 668 läst
    ·
  20. A

Flera IP-TV Telia boxar och lan fråga.

Man kan köra med begagnade boxar, jag har 2 Vip 1113 till salu om du är intresserad.
    Andy78 · dec '18 · 4 svar · 484 läst
  21. Alfredo

Kan man koppla ihop 2 datorer?

[citat] I princip håller jag med om att det är en sund inställning. Jag krypterar allt som jag tycker är det minsta känsligt. "Semesterbilder" backas dock okrypterat. Skulle Google få för sig att missbruka dessa får jag väl ta smällen och omvärdera min inställning. Tror dock att de har betydligt intressantare bilder att "stjäla" i så fall.
    Alfredo · dec '18 · 47 svar · 2,4k läst
  22. D

Hur ska man koppla när man har multimediauttag?

Gratulerar till att ha fått igång wi-fi. Men jag antar att du inte har alla nätverksuttag inkopplade och fungerande? Det ser ut som om du har 14 st nätverksuttag utplacerade i huset men använder bara 3 av dem. De är dessutom på bilden inte skyddade av routern, utan de ligger direkt mot internet. Intern trafik i huset mellan t.ex. en NAS och en dator kopplade på dessa uttag hade då tagit
    Drosen · dec '18 · 10 svar · 1,7k läst
    ·
  23. A

Använd en WiFi router som Access Punkt

Och som notering, äldre utrustning/mobil kanske bara har 2,4Ghz I mitt fall tre sådana.
    AndersS · nov '18 · 62 svar · 3,7k läst
    ·
  24. [SKPG]Zamora

Dra om kabel i telerör från Com hems 3-hål i väggen

Vanlig antennkabel, 75 ohm. Finns på Kjell, Biltema osv
    [SKPG]Zamora · nov '18 · 3 svar · 373 läst
    ·
  25. A

Kopplingsbox för fiber på utsidan?

Finns kanalisation som kan användas så gör man ju det. Nästan alla nya hus byggs ju med kanalisation till elskåp eller i vissa fall in i skåp inomhus, så det är inga problem. Och i "värsta" fall om det är långt och går tungt, när dragtråd saknas, tar man en käppvinda till hjälp.
    AndersS · nov '18 · 37 svar · 2,0k läst
  26. JLyck

Kan det krångla med koder eller annat när man byter (fiber) internetleverantör?

[citat] Sålänge du inte får hem en ny router så kan du sitta lugnt i båten med en öl i handen.
    JLyck · nov '18 · 3 svar · 356 läst
  27. Per Eskilsson

Hjälp med mobil

Vi var på Teneriffa för 2 veckor sedan. Då upplevde både jag, Marlén och vår son Gustaf att vi tappade internetuppkopplingen så fort vi hade landat. Ringde då till vår operatör Tre som informerade oss att vi hade en datadelning mellan oss som inte funkade utomlands, så vi fick köpa till ett temporärt surftillägg på 5 GB per person. Det jag vill säga är att anledningen till att
    Per Eskilsson · nov '18 · 12 svar · 732 läst
    ·
  28. A

Villafiber/bredband för bara några månader?

[citat] Då säger vi det, kanske t.o.m. jag som utbildat dig;) Finns väl knappast någon svensk utveckling kvar utan mycket görs ju borta i Kalifornien, även om det står Ericsson på utrustning. Redundans säger bara att det finns någon form av överkapacitet, dvs trafiken kan flyttas utan begränsning, dvs de kan gå i "samma slangdike". Däremot olika framföringsvägar kan hjälpa om
    AndersS · nov '18 · 63 svar · 2,7k läst
  29. F

Hjälpa farsan med internet/tv

Nu har du redan fått det att fungera men svarar ändå. Om du har 2st iptv dekodrar/boxar så koppla in dom på olika utgångar (portar) annars måste du stänga av och vänta 30min (från minnet tiden kan skilja) för att telia ska släppa till box 2 då telia har en release sådan tid till iptv-boxar även om det kan gå snabbare ibland. Du ska alltså inte testa båda på samma utgång utan
    fixarpelle · nov '18 · 4 svar · 488 läst
    ·
  30. A

Fiber vs 4g till fritidshus

Nja, mera rent generellt. Har funnits och finns så i många olika systemmiljöer att affärs/marknadsnamn som används generellt inte säger så mycket. Har inte designat/byggt/utbildat nät i mobilmiljö utan i annan nätmiljö och utifrån det antar jag att begreppet "5G" kommer få motsvarande möjligheter eller problematik hur man väljer att designa och bygga den system/nätmiljön. Blir
    AndersS · nov '18 · 33 svar · 1,8k läst
  31. mexitegel

Google Wifi

[citat] Nej, du behöver inte cloud key. Cloud keyn är egentligen bara kontroller-programvaran färdiginstallerad på en liten enhet du kan ansluta i nätet. Enkelt och smidigt men du har samma funktionalitet med Controllern installerad lokalt på en dator eller i tex gcp som föreslogs ovan. Jag har för mig att du hittar inställningen för cloud access under inställningar, när du aktiverar
    mexitegel · nov '18 · 41 svar · 4,2k läst
    ·
  32. D

Hur koppla

Pluggade i min Router och det funkade. Bra löd i grejerna! 130Mbps över wifi på ett 100Mbps abonnemang :) Lite skillnad på tidigare 6-10Mbps med ADSL... Nu skall jag bara skaffa en switch och dra ner kabel från router till switch i källaren, får hoppas det funkar lika smärtfritt. Tack alla för svar/hjälp.
    Denaxe · nov '18 · 17 svar · 959 läst
Laddar...