Byggahus.se
Hej!

Vill börja med att säga att ingen i vår närhet äger eller har ägt eget hus (villa) någon gång så allt kring hus är ganska så osäkert från vår sida.
Dvs, man känner sig otrygg och, kanske, extremt feg att ta steget.

Just nu bor vi i ett bostadsrätts radhus.
Vi betalar 7000:- och där ingår vatten (ingen speciell begränsning från föreningen förutom att man ska försöka spara på det), värme, bredband, all skötsel runt om i området, sophämtning.

Lån ligger på 1 500 000.
Så vi hamnar på runt 12000:- för lån och avgift.
Sedan tillkommer alla andra kostnader i ett hus.
El, mobiler, försäkringar, bilar, fritidsavgifter, streaming tjänster, gym osv (ej mat)
Så totala kostnaden blir mellan 23-26 000 (högre de månader man får bilskatt, gör bil service tex)
Och jag bara går och funderar om det är fullständigt idiotiskt att inte köpa ett hus för 3.5-4.5 miljoner istället?
Det verkar som att drift kostnaden inklusive lån hamnar på runt samma summa ändå. Kanske till och med lägre?

Som sagt, vill bara höra lite generella tankar från husägare då det inte är något som finns i vår krets.

Kommer så klart inte att ta andras tankar som en guide på hur vi bör göra men, bara få höra lite vad andra hade gjort.
 
  • Gilla
sarrigato
  • Laddar…
S
Min erfarenhet är att BRF radhus, särskilt de med vissa lån i föreningen blir väldigt dyrt. Givet er avgift kan man tro att det finns en del lån. Enkelt räknat kan du kolla hur mycket lån föreningen har dividerat med antalet radhus. Då får du en hum vad ert hus hade kostat som äganderätt (give or take). En förening kan heller inte göra ränteavdrag som du som privatperson kan göra.

Jag förespråkar äganderätt alla dagar i veckan, om man har möjlighet samt har disciplin att spara för oväntade händelser.
Taket kan behöva läggas om, avlopp kan paja, dränering kan behöva göras osv osv. Detta är något föreningen (om de är vettiga) sätter av pengar för varje månad för att sköta underhåll på föreningens fastighet.

Detta är istället något du behöver ombesörja själv vid en eventuell äganderätt av villa. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna men större buffert behövs.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
I egen kåk får man vara beredd att själv fixa läckande tak, måla fasad och fönster skotta snö osv. Man bör ha eller skaffa sej kunskaper och utrustning för att sköta sitt hus och kan igenom eget oskattat arbete på så sätt hålla kostnaderna på en rimlig nivå.

Jag förstå inte riktigt fördelen att köpa ett beg hus om det kostar miljoner, varför inte tänka tanken fullt ut och bygga nytt om du nu funderar på hus?
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
I egen kåk får man vara beredd att själv fixa läckande tak, måla fasad och fönster skotta snö osv. Man bör ha eller skaffa sej kunskaper och utrustning för att sköta sitt hus och kan igenom eget oskattat arbete på så sätt hålla kostnaderna på en rimlig nivå.

Jag förstå inte riktigt fördelen att köpa ett beg hus om det kostar miljoner, varför inte tänka tanken fullt ut och bygga nytt om du nu funderar på hus?
Om jag inte hade någon erfarenhet av hus/äganderätt och inga i min närhet har det heller så hade jag inte börjat med att bygga ett eget. Då känns ett begagnat som ett väldigt bra insteg (vem vill ens bygga hus?!).
 
  • Gilla
  • Haha
Rangel och 8 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Om jag inte hade någon erfarenhet av hus/äganderätt och inga i min närhet har det heller så hade jag inte börjat med att bygga ett eget. Då känns ett begagnat som ett väldigt bra insteg (vem vill ens bygga hus?!).
På detta forum byggahus.se tror jag att det är en hel del som vill bygga, har byggt eller låtit bygga hus. (Själv började jag med att bygga mig ett fritidshus när jag var i tjugoårsåldern, med ungdomlig entusiasm och en del jävlaranamma går det ju alldeles utmärkt att bygga sig en kåk eller två, blir man bra på det kan man ju fortsätta)

Om man saknar erfarenhet och kunskap/vilja att själv bygga kåken finns ju firmor typ Älvsbyhus och Smålandsvillan som gärna sätter upp ett färdigt fabriksbyggt hus på din tomt om du så önskar, då slipper man fastighetskatt de första 15 åren och en hel del renoveringar som man ofta behöver rodda om man köper begagnat.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robine skrev:
Sedan tillkommer alla andra kostnader i ett hus.
El, mobiler, försäkringar, bilar, fritidsavgifter, streaming tjänster, gym osv (ej mat)
Det mesta av det där har ju inget alls med boendet att göra, bortsett från elen, som med största sannolikhet blir dyrare med eget hus, så den de delarna är ointressanta när du tittar på totalkostnaden för boendet.

Nu ligger lånen på 1,5 miljoner, vad kommer de ligga på efter att du köpt ett eget hus?
Du får jämföra lån (glöm då inte att ta med stämpelskatten), ökade elkostnader, ökande underhållskostnader etc.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Rent allmänt tror jag det kommer bli betydligt mer kostsamt i villa än i det befintliga radhuset. TS har tex vattenkostnaden i hyran (bara abonnemang i en villa går på ett par tusen/år) likaså sophämtning för ett antal tusen; elen och uppvärmningssystem blir dyrare som tidigare nämnts. Det tillkommer fastighetsavgift. Trädgården med utrustning kan också kosta en hel del. Vad jag förstår ingår radhusets skal i hyran. Att börja med ett radhus är i.o.f.d utmärkt men villaägaren bör, i bästa fall, vara praktisk och motiverad att lösa allt som kräver underhåll och reparationer och tycka detta är inspirerande utmaningar. Det framgår inte om TS hör till den kategorin 😉 och det är en stor hjälp om det annars finns sådana i familj/vänskapskrets.

Som också nämnt har de personliga utgifterna inget med boendet att göra. Men räknar man med 7.000 i hyra ser jag det som förhållandevis låg kostnad i jämförelse med villaboende. Beta av lånet innan byte!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
coconut
Räknar man lite snabbt på hus för 4,5 miljoner med 85% belåning och en ränta på 4,5% ger det en lånekostnad på ca 14300 per månad i ränta sen tillkommer 2% amortering på ca 3400, lite avrundat hamnar man på nånstans runt 17500-18000 per månad.

Nuvarande med lån på 1,5 miljon med 4,5% ränta och 85% belånat samt 7000 i avgift ger ca 4800 i ränta, 2500 i amortering. Det ger 14300 per månad inkl avgift och blir alltså en ökning med ett antal tusen per månad.

Sen kommer det tillkomma högre elräkning, vattenkostnader, sophämtning, troligen dyrare försäkring samt sparande för underhåll.

Plus allt annat du räknat upp som inte har med boendet att göra. Det känns som att du behöver räkna på vad är boendekostnader och vad är sånt som inte är kopplat till boendet. Sen sätta det i relation till dina inkomster.

Finns det pengar över när man räknat klart är det såklart en större frihet att bo i villa/radhus/parhus osv med äganderätt kontra brf radhus. Men räkna innan du ger dig in i husletarsvängen.
 
Hej allihopa! Och tack för svaren jag fått.
Inte lätt det här!
Speciellt med noll erfarenhet av hus i familjen/släkt.

Ja, jag har kanske tänkt lite fel..
Vi ligger på 13 000:- just nu och då är det följande i den kostnaden..

6000:- lån (ränta och amortering)
7000:- (sophämtning, vatten, värme, fiber/internet, skötsel utvändigt i området)

Sedan tillkommer ju el på 1-2000 :- (lite olika beroende på årstid).
= ca: 14 000:-/månad

Och om jag förstått det rätt så är driftkostnader i huset ovanstående utgifter plus hus försäkring och fastighetsskatt?

Sedan så klart någon buffert (50-100 000:-?) för oförutsedda kostnader/reparationer.

Vill återigen tacka för alla tankar, svar och synpunkter.
 
Mitt råd är att göra ett par kalkyler på riktiga hus. Kolla på Hemnet/Booli upp ett par hus du är intresserad av och tror dig ha råd med. Räkna på lån, sophämtning, vatten, el, försäkringar, sotning, buffertsparande etc så får du ett hum om vad huset skulle kosta i verkligheten. Uppskattade driftskostnader brukar stå i mäklarprospekten.

Det är mycket snack om verktyg i det här forumet, men ett av husägarens viktigaste verktyg som sällan diskuteras är kalkylprogrammet, typ Excel. Det är husägarens bäste vän, för sköter du kalkylerna så slipper du rätt många obehagliga överraskningar.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Varför inte följa mitt exempel? Jag var nyskild med 2 små och med begränsad ekonomi och rände på helgerna på husvisningar, tog med mig mäklarens reklamuppgifter hem och tillbringade natten med att räkna om - efter att ha sett huset. Efter ett 20tal husbesök köpte jag ett gammalt, renoverat hus. Då hade jag fått en någotsånär vettig uppfattning av vad som var viktigt med ett hus avseende tak, källare, installationer, fukt och lukt i huset, idiotiska renoveringar mm mm. Mäklaruppgifter är oftast skönmålade. Man lär sig mycket av att jämföra hus.
 
  • Gilla
fribygg och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag förstå inte riktigt fördelen att köpa ett beg hus om det kostar miljoner, varför inte tänka tanken fullt ut och bygga nytt om du nu funderar på hus?
Fördelen är ju att man kan få ett otroligt stort och häftigt hus, på en väldigt fin tomt, för nästan "småpengar".
Vad får du om du ska bygga nytt. Säg att du har ungefär genomsnittlig budget på runt 4,5miljoner. Bygger du nytt, får du en vit fyrkantig, extremt tråkig, trälåda på ca 100m2. 500m2 tomt, på en platt åker, 20 meter ifrån E4:an ungefär. Detta gäller nästan överallt i landet, stad som landsbygd.
Begagnat kan du få en 250m2 nyrenoverad kåk med källare, verandor, bastu, och utkikstorn. 10.000m2 sjötomt, med egen brygga. Stor verkstad för flera bilar, samt stor ladugårdsbyggnad, för 4,5miljoner. Detta förutsatt att du trivs på landsbygden, 2-3 mil utanför en lite mindre stad.
Men även i en stad får du fin, kåk på 150m2 men en helsikes massa charm på olika sätt. Tomt på ca 1000m2 i ett lungt villaområde exempelvis.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
coconut
R Robine skrev:
Hej allihopa! Och tack för svaren jag fått.
Inte lätt det här!
Speciellt med noll erfarenhet av hus i familjen/släkt.

Ja, jag har kanske tänkt lite fel..
Vi ligger på 13 000:- just nu och då är det följande i den kostnaden..

6000:- lån (ränta och amortering)
7000:- (sophämtning, vatten, värme, fiber/internet, skötsel utvändigt i området)

Sedan tillkommer ju el på 1-2000 :- (lite olika beroende på årstid).
= ca: 14 000:-/månad

Och om jag förstått det rätt så är driftkostnader i huset ovanstående utgifter plus hus försäkring och fastighetsskatt?

Sedan så klart någon buffert (50-100 000:-?) för oförutsedda kostnader/reparationer.

Vill återigen tacka för alla tankar, svar och synpunkter.
Du hittar uppskattade driftkostnader i mäklarprospekten i dessa brukar
  • el
  • vatten/avlopp
  • värme (t.ex fjärrvärme, pellets etc) annars brukar de ingå i elen om det är värmepump.
  • hemförsäkring/villaförsäkring
  • sotning
  • sophantering
  • avgift till samfällighet om de finns
  • Ibland även internet, larm och likande
Så fråga gärna mäklaren vad som ingår om det inte är specat.

Till det kommer sen dina kostnader för lån, amortering och ev avsättning för underhåll. Samt kostnad för kommunal fastighetsavgift.

Sen tillkommer som sagt allt annat du redan har idag som bil(ar), mobiler, kläder, nöjen, försäkringar, mat och allt annat du betalar varje månad.

Är huset nyrenoverat och värmesystemet bytt nyligen, kommer kostnaderna för underhåll vara små de första 10+ åren.

räknar man med att för de 7000 ni betalar idag kanske 500 går till internet, 500 för försäkring, 100 för sotning, 800 till fastighetsavgift, 500 för va/avlopp/sopor. Så säg ca 3000 av era 7000 i avgift grovt räknat.

Kvar finns då 6000+4000 för lån och amorteringar på ett hus dvs 10 000 per månad.

10 000 per månad med 4,5% ränta och 2% amortering ger att du kan köpa ett hus för ca 2,2 miljoner utan att nuvarande utgifter ökar. 2,2 miljoner till 85% belåning ger 10 130 i ränta och amortering per månad.

Detta är dock väldigt grovt räknat och jag har säkert missat nån post i månadskostnaden för driften. Så se det mer som ett hum om vad nuläget ger dig på husmarknaden mer än en exakt kalkyl.
 
  • Gilla
Robine
  • Laddar…
R Robine skrev:
Hej allihopa! Och tack för svaren jag fått.
Inte lätt det här!
Speciellt med noll erfarenhet av hus i familjen/släkt.

Ja, jag har kanske tänkt lite fel..
Vi ligger på 13 000:- just nu och då är det följande i den kostnaden..

6000:- lån (ränta och amortering)
7000:- (sophämtning, vatten, värme, fiber/internet, skötsel utvändigt i området)

Sedan tillkommer ju el på 1-2000 :- (lite olika beroende på årstid).
= ca: 14 000:-/månad

Och om jag förstått det rätt så är driftkostnader i huset ovanstående utgifter plus hus försäkring och fastighetsskatt?

Sedan så klart någon buffert (50-100 000:-?) för oförutsedda kostnader/reparationer.

Vill återigen tacka för alla tankar, svar och synpunkter.
Min bild är att mycket handlar om just vilka utgifter man kan ha en ordentlig buffert för eller vad man kan göra själv. Jag bor själv i en BRF med småhus och sitter i styrelsen. Där jobbar vi ju med underhållsplaner och budget för att husen skall behålla värde över tid och att skicket är gott. Dvs vi gör planer för när det tex skall målas om och då tar vi hela området i ett svep. Där ligger en fördel att det blir billigare per hus att ta in en offert på hela området än om du själv skall ta in en målare till ditt eget hus. Så kollektivt ansvar jämfört med eget kan räknas i pengar. På liknade sätt är räntorna för de gemensamma lånen betydligt lägre än för de personliga. Som påpekats kan man inte göra avdrag för föreningens lån men eftersom de ligger så mycket lägre blir det ändå förtjänst. Ofta måste man ju även med eget hus vara med i en samfällighet som sköter gator, snöröjning osv, vilket självklart redan ingår i månadsavgiften till BRFen. Så jag skulle påstå att de omedelbara kostnaderna med eget boende är lägre då det "bara" är driftkostnader så att säga men att man då antigen måste vara beredd på att hosta upp större summor periodvis eller vara beredd att göra mycket själv! Sen finns förstås en nackdel med det kollektiva ansvaret och det är att man inte själv har full kontroll. Jag får inte göra vad som helst med delar av huset och är förstås beroende av att det sitter vettiga människor i styrelsen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fördelen är ju att man kan få ett otroligt stort och häftigt hus, på en väldigt fin tomt, för nästan "småpengar".
Vad får du om du ska bygga nytt. Säg att du har ungefär genomsnittlig budget på runt 4,5miljoner. Bygger du nytt, får du en vit fyrkantig, extremt tråkig, trälåda på ca 100m2. 500m2 tomt, på en platt åker, 20 meter ifrån E4:an ungefär. Detta gäller nästan överallt i landet, stad som landsbygd.
Begagnat kan du få en 250m2 nyrenoverad kåk med källare, verandor, bastu, och utkikstorn. 10.000m2 sjötomt, med egen brygga. Stor verkstad för flera bilar, samt stor ladugårdsbyggnad, för 4,5miljoner. Detta förutsatt att du trivs på landsbygden, 2-3 mil utanför en lite mindre stad.
Men även i en stad får du fin, kåk på 150m2 men en helsikes massa charm på olika sätt. Tomt på ca 1000m2 i ett lungt villaområde exempelvis.
Vi byggde detta hus för ca 4,5 miljoner;


Tvåvåningshus med belysning på en snötäckt tomt vid skogskant i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2050m2 tomt i öppet läge med skog bakom. 70m från asfalterad landsväg ca. 2,5mil från stor stad. Tråkigt?

Dock tillkommer garage som byggs just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.