Byggahus.se
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att det är inte aktuellt med några farliga träd har TS redan redogjort för. Styrelsen har gjort en estetisk bedömning, inte en riskbedömning.

Vad gäller skadeståndsskyldighet så ger samfällighetslagen möjligheter att väcka talan medlemmar emellan. Så vill man tramsa med detta så finns goda möjligheter att lägga all sin tid och sina pengar på detta.
Att redogöra för sin upplevelse och vad som är verklighet är två skilda saker.

Gällande skadestånd, om vägsamfällighet har påmint via brev, e-mail etc och det händer något så kommer markägaren åka dit, det är varken tid eller pengar när bevis finns. Jag har själv suttit i styrelse med bångstyriga medlemmar där trafikverket specifikt skickat ut brev till samfälligheten markägaren och påtalat väldigt tydligt att vissa saker måste åtgärdas.
 
Kanske kan vara värt att få dit arborister och få uttala om tall.

Vad jag har lärt mig att tall är blanda de tålig art. Dom tåla till och med skogsbrand till viss grad. När tall dör så kan de stå lika länge som när de leva, torraka kallas det, alltså om träd har leva i 100 år så kan de stå död i 100 år innan de fäll ner själv. De har djup rötter så de är stadigt jämför med tex gran, dom har ytliga rötter så därför fälla granen mer ofta vid hård vind.
 
Claes Sörmland
L Laths skrev:
Att redogöra för sin upplevelse och vad som är verklighet är två skilda saker.
Men du är väl inte part i trådens verkliga fall och vet något annat än TS om verkligheten? Jag utgår från vad TS anger tills annat framkommer.

L Laths skrev:
Gällande skadestånd, om vägsamfällighet har påmint via brev, e-mail etc och det händer något så kommer markägaren åka dit, det är varken tid eller pengar när bevis finns. Jag har själv suttit i styrelse med bångstyriga medlemmar där trafikverket specifikt skickat ut brev till samfälligheten markägaren och påtalat väldigt tydligt att vissa saker måste åtgärdas.
Trafikverket har inget mandat om det är en konflikt i en samfällighetsförening. Myndigheten utövar ingen tillsyn över samfällighetsföreningar, inte ens om gemensamhetsanläggningen är en väg.

Eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
TreeView och 5 till
  • Laddar…
Normalt så gäller detta, är aktuella träd utanför eller innanför området?
Oavsett så ska styrelsen börja med muntlig kontakt med berörda fastighetsägare! Helt fel att gå in och kladda på privat mark.
 
  • Illustration som visar ansvarsområden för träd vid tomtgräns med minsta fri höjd över vägbanan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men du är väl inte part i trådens verkliga fall och vet något annat än TS om verkligheten? Jag utgår från vad TS anger tills annat framkommer.



Trafikverket har inget mandat om det är en konflikt i en samfällighetsförening. Myndigheten utövar ingen tillsyn över samfällighetsföreningar, inte ens om gemensamhetsanläggningen är en väg.

Eller missförstår jag dig?
Jag utgår från att det finns omständigheter som gör att vägföreningen har gjort en bedömning.
Att gå in på någons mark är heller inte olagligt då det finns skrivelser för var som är mark kontra tomt och där har heller inte TS en tydlig redogörelse om att det gäller en tomt som boningshuset står på.

Vad jag menar med trafikverket är det som jag skrev gällande bidrag, om en väg får bidrag har de förpliktelser mot trafikverket att efterfölja dessa. Vägen skall skötas i ett specifikt skick, träd ska tas om hand, skyltar får inte sättas upp osv.

När trafikverket är ute och besiktigar vägen så får man protokoll liknande bilbesiktning. Åtgärdas inte punkterna riskerar bidraget att sänkas eller tas bort.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Laths skrev:
Jag utgår från att det finns omständigheter som gör att vägföreningen har gjort en bedömning.
Att gå in på någons mark är heller inte olagligt då det finns skrivelser för var som är mark kontra tomt och där har heller inte TS en tydlig redogörelse om att det gäller en tomt som boningshuset står på.
Du gissar med andra ord. Kanske gissar du rätt, kanske gissar du fel. Jag vet inte.

Att måla på andras träd är definitivt olagligt.

L Laths skrev:
Vad jag menar med trafikverket är det som jag skrev gällande bidrag, om en väg får bidrag har de förpliktelser mot trafikverket att efterfölja dessa. Vägen skall skötas i ett specifikt skick, träd ska tas om hand, skyltar får inte sättas upp osv.
Så är det men det är ju inte de enskilda markägarna som är motparten för Trafikverket utan det är väghållaren. Alltså samfällighetsföreningen och i den dagliga praktiken dess styrelse.

L Laths skrev:
När trafikverket är ute och besiktigar vägen så får man protokoll liknande bilbesiktning. Åtgärdas inte punkterna riskerar bidraget att sänkas eller tas bort.
Ja och det är styrelsens huvudvärk att hantera. Men det ger inte samfällighetsföreningen något som helst mandat utöver anläggningsbeslutet. Gå alltid tillbaka till vad som står där.

När du skrev först lät det som att Trafikverket hade någon tillsynsmöjlighet och det har de ju inte.
 
  • Gilla
janusz_w och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TorpAnders TorpAnders skrev:
Normalt så gäller detta, är aktuella träd utanför eller innanför området?
Oavsett så ska styrelsen börja med muntlig kontakt med berörda fastighetsägare! Helt fel att gå in och kladda på privat mark.
Så här ser bilden ut uppdaterad med terminologi från anläggningslagen:

Illustration som visar ett vägavsnitt med terminologi från anläggningslagen, inklusive fastighetsgräns, vägbana och dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bearmaniac och 16 till
  • Laddar…
Kanske vore bättre att han går med i styrelsen för väg samfälligheten än att klaga på de som han själv valt in i styrelsen som säkert lägger ner ett stort arbete ideellt med väg samfälligheten.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men du är väl inte part i trådens verkliga fall och vet något annat än TS om verkligheten? Jag utgår från vad TS anger tills annat framkommer.
Ts är inte heller part i trådens verkliga fall…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trafikverket har inget mandat om det är en konflikt i en samfällighetsförening. Myndigheten utövar ingen tillsyn över samfällighetsföreningar, inte ens om gemensamhetsanläggningen är en väg.
👍🏻
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller missförstår jag dig?
 
Nissens
Y Ybro skrev:
Kanske vore bättre att han går med i styrelsen för väg samfälligheten än att klaga på de som han själv valt in i styrelsen som säkert lägger ner ett stort arbete ideellt med väg samfälligheten.
Man kan själv inte välja att gå med i en styrelse…
 
  • Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
Y Ybro skrev:
de som han själv valt in i styrelsen
Hur vet du vad TS valt? Jag skulle tro att du inte ens vet vad TS bror har valt. 😉
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
T TechMark skrev:
Det är precis så dumt som rubriken anger och börjar likna Reddit-historierna om Karen's i amerikanska HOA's.
Vägsamfällighetens nya styrelse har gått "vägsyn" och anser att min bror har ett par "dåliga" träd på sin tomt som är nära vägen och att han måste ta ned dem.
Finns inget in vägsamfällighetens stadgar som ger dem rätten att tvinga fram detta.
Båda träden är i högsta grad levande men det ena har en död topp, vilket ibland händer på tallar.
Det andra är en tall som är lite gles pga att den skuggas av andra träd större delen av dagen.

Att vägsamfällighetens styrelse har en åsikt är inte problemet, de får ha vilka åsikter de vill.
Men de har dessutom tagit på sig rättigheten att gå in på privat tomtmark och märka upp sagda träd med permanent sprayfärg. Ingen diskret prick heller utan man har sprejat en fläck på runt 15x15cm i en lysande färg.

Upplevelsen är att den nya styrelsen vill "shejpa upp" området pga det klassiska fritidshusområde övergår till villa område syndromet, och i sin nit vida överträder sitt mandat ifråga om vad de kan göra och kräva.

Frågan är hur man ska gå vidare?
Jag överväger att göra en polisanmälan om skadegörelse av träden gentemot styrelsen enbart för att knäppa dem på näsan och visa dem att de gått över gränsen.
Är inte styrelsen utsedd av övriga boende och delägare i samfälligheten?
Kan det vara så att det på ett möte beslutats i årendet?
Du har så klart tagit upp detta på ett möte med grannar och övriga inblandade för att höra vad de tycker...eller är du den sorten som inte gör din röst hörd för då riskerar du att få ställa upp i styrelsen?
"Jag skriver hellre på internet och hotar med polisanmälan" än att vara aktiv i föreningen.

Så klart skall polis och rättsväsende engageras i två träd...så skall ju våra gemensamma skattepengar användas.😼
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan själv inte välja att gå med i en styrelse…
Det stämmer att man inte kan välja in sig själv men om man deltar på arbetsdagar om det ordnas det samt går på årsmötet och visar allmänt intresse för samfällighetens bästa så är man snart en i styrelsen
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
Y Ybro skrev:
Det stämmer att man inte kan välja in sig själv men om man deltar på arbetsdagar om det ordnas det samt går på årsmötet och visar allmänt intresse för samfällighetens bästa så är man snart en i styrelsen
Japp, men det kan ta lång tid.
 
Nissens Nissens skrev:
Ts är inte heller part i trådens verkliga fall…

👍🏻
TS är uppenbarligen sin brors representant här på forumet och därmed part
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.