Ventilation
Josth: Finns ju t.ex. http://www.rumsventilation.com/Om-oss/ i Åkersberga. Var ett antal år sedan jag handlade hos dem men tyckte de gav bra service och support. Ganska litet företag och deras hemsida behöver fixas till.
Onsalakorven: Min häll kommer sitta i en köksö, men du kanske tänkt ha den mot vägg? Vi funderade på samma lösning men valde bort pga rengöring och minskad kokyta...
JohanPersson: Hm Tvåvåningshus på 230m2 + källare på 115. Boa ca 580m2, behöver källaren räknad med?
SueCia: [citat] Har det hemma och rekomenderas bara som nödlösning om man inte kan ta hål i taket för frånluften. Med kombidonen så kan starka lukter leta sig tillbaks in i huset. T. Ex om frugan står i badrummet o sprutar hårsprej dröjer det ett tiotal sekunder sen stinker det i varenda rum som har tilluft.
skutten11: Du kanske kan kontakta Landis & Gyr Sverige , det finns olika divisioner men starta på ruta ett https://www.landisgyr.se/contact/ här finns det en division Dom har ev hoppat över det med reglering när Siemens tog över och har annat nu , men har du tur kanske det finns i Schweiz PS lite deckarjobb kan det bli
qassim: Jag har altan under byggnaden och tänkt inglasa och isolera taket för att förlänga sommar. Problemet att 2 av de 4 och 1 av de 2 uteluftsventiler som finns i vardagsrum respektive arbetsrum kommer att hämna i den tänkta inglasade altan. Det finns från- tilluft värmepump i huset Nibe fighter 360. Kommer det att ställa till problem? Lösning? Mvh Qassim
Åsa Lund: Max fem år gammalt så ungefär halva priset mot nytt skulle jag gissa. Sedan faller priset med typ 5000 per år?
Rabbithole: Nattkyla då kör man bypass på värmeväxlaren under natten och blåser in kall uteluft. Sen under dagen håller det sig ibland tillräckligt kallt för att stå ut till nästa natt. Det finns alltså ytterligare kyla med ett kylbatteri i kanalen. Fungerar men luftflödet är ofta för lågt för att kyla ordentligt via FTX systemet. Forcerat flöde hjälper men en luft-luft värmepump har
Papphammar666: [citat] Råka skriva fel ..menar att jag får skämmas när jag kom till insikt på mitt inlägg ..
Hanfa: [citat] Tack! Det ska jah testa, återkommer med hur det gick
Jenny L: Tack för hjälpen och tack för ditt svar. Ha en fin kväll. mvh Jenny
kladde: Någon som vet en fläkt som har kolfilter man kan rengöra och som liknar Franke smart 80cm? Franke smart kommer jag inte köpa då ett kolfilter kostar över 400kr per byte.
BirgitS: [citat] Fast i så fall märker du ju skillnaden när grannarna ändrar sin ventilation. OVK ska göras med 6 års mellanrum. Var OVK godkänd 2014 eller fanns det anmärkningar? Men det är styrelsens ansvar att se till att ventilationen fungerar även mellan OVK eftersom det kan bli fuktskador i en oventilerad lägenhet. [citat] Men om det blåser mycket borde cigarettröken försvinna fort.
KnockOnWood: Vi har också mycket torrt inne nu. Fingernaglarna spricker och vi går runt och nyser och snorar. Temp/fuktighetsmäteren står på RH LO vilket betyder
Sextiosjuhus: Efter radonbesiktning med en expert på området kan jag tillägga följande ifall någon skulle läsa tråden i framtiden. Man kan ha sådana här resultat enbart p.g.a. FTX även om man har blåbetong. Just i mitt hus fanns det ingen.
Ropia: Kombinera en flexibel ljuddämpare, monterad med en "knix" på mitten. alltså lite böjd, med en vanlig fast ljuddämpare, helst så lång som möjligt. Ökar tryckfallet men reducerar ljud bättre. Gå upp i kanalstorlek och tilluftdon en storlek till 160mm, Sänker lufthastigheten men minimerar luftljud i kanal och över don. Nackdelen är att kastlängden på luften blir sämre, finns risk
Ropia: Oftast får man köra en riktig kombination för att få till det. En femstegsraket! :-) 1. Reducera ventilationen något. 2. Vattna blommorna ofta, och skaffa mycket blomster! :-) 3. Ett akvarium/terrarium med fiskar/reptiler är trevligt att titta på och hjälper fukten. 4. Det finns "porslinskoppar" som man skall hänga på radiatorerna som man fyller på med vatten som avdunstar och fuktar
Byggo_: Nu är ventilationen till badrummet fixat. Nu till nästa fundering. Dragit spiro-rör från köksfläkten upp i samma huv som ventilationen. (Venten och köksfläkten olika rör men i samma huv) Går de bra att gå med köksfläktsröret rakt upp genom huven till frånsfläkten som sitter på toppen på huven? Eller ska jag sätta ett galler på sidan av huven och leda fläktluften där
peba0: Kanske var otydlig i hur jag skrev. Nej, just frånluftfläkten är ingen större skillnad egentligen. (Förut manuell av/på, nu konstant på med varierande flöde) Det jag funderar på är väl egentligen om isoleringen av ventilationsröret på vinden är korrekt eller om jag behöver isolera mer? Något att akta sig för, varningsklockor? Sen behövs det en tätning av ingången (bild 3&4) av
Tegelväggen: Morakniv och sticksåg var grejen! förstår inte varför jag aldrig provat det tidigare.
suprapappa: Tack för svar! Då låter det som att det nog inte är någon större idé att sätta upp väggventilen tyvärr.
matsa79: [citat] Om jag minns rätt är brunnen där det går ner i marken 400mm i diameter. Ca 1.5meter ner delar det upp sig till tre för som jag har för mig att de var 150mm i diameter. Dessa rör är ca 30 meter styck och de ligger i ett dike som vi grävde som var 1.6meter brett. Ett rör i mitten och sedan ett på längst ut på varje sida. I brunnen som de går ihop sen är ca 2.7meter djup så
InsidersUnited: Ska ju räcka. Prata med föreningen, dina grannar lär ha samma problem. Men en kolfilter med utblåset nära (inte påkopplad) en frånluftsventil kommer också fungera.
FrittDrag_II: Finns inställningsvärde för lägsta och högsta fläkthastighet i manöverpanelen. Ladda ner manualen via länken ovan, på sida 14 finns information om olika parametrarna . Kan vara så att installatören sänkt maxflöde för att "fixa oljudet".
kalle55: [citat] Är det fönsterbytt i föreningen? Och friskluften tas in genom spaltventiler i karmarna? Då kan det istället bli nya ventilationsregler som gäller, i och med att det gjorts ingrepp i ventilationen. Tidigare infiltrerade luften mellan karm och båge (indirekt flöde), men med ett fönsterbyte till moderna täta fönster försvinner infiltrationen och ersätts med spaltventilerna som
Ingolainen: https://www.ahlsell.se/10/ventilation/flaktaraggregat/varmeatervinningsaggregat/varmeatervinningsaggregat-a-collection/6620607/ Sitter i ftx aggregat t.ex. Finns såklart andra märken och typer också. https://www.luftbutiken.se/acetec-filter/5584-acetec-a100-filter-f7.html Ett mindre men där kan alla handla. Finns lite olika typer bl.a som påsfilter.
nino: Eller prata med en firma som jobbar med håltagning, jag betalade 1200 för ett hål
Carl Andersson: Vi planerar att montera en alliancefläkt i köket till vårt tillbygge på 40 kvm. Då blir det fläkt i köket, ett extra utsug i badrummet och en separat fläktmotor på taket. Ett par frågor dyker upp: - Ska röret från köksfläkten isoleras hela vägen upp till takfläkten? Hur gör jag då med röret från badrummet? Ansluter så nära takfläkten som möjligt, eller måste också det
kungcoopa: Har du fått någon ordning på det? Jag har liknande problem med övertryck på min övervåning 1,5 plans men utan källare
Fotografen: Jag tror det är svårt att få både ekonomi och vettig funktion i annat än passiva lösningar. Dessutom så går ju ventilationen förjämnan men beredaren stannar väl rimligen när vattnet är varmt?