Hej!

Vi har ganska nyligen flyttat till ett hus från 30-talet på två våningar + källare. Under besiktningen sa besiktningsmannen att vi borde installera en paxfläkt då det var lite för fuktigt i ett av badrummen på ovanvåningen. Samtidigt skulle vi försäkra att det är en egen luftkanal så att fukten inte blåser ut i övriga huset.

Huset har en ventilationsskorsten som vädrar ur flera rum. Uppe på vinden ser vi kanalen från badrummet kopplas in i skorstenen, men det går inte att säga om den går i en egen kanal i själva skorstenen då den är helt inklädd i trä med någon form av isoleringspapp under.

Någon som vet hur man kan kolla om det är en egen kanal, går det att göra själv på något kreativt vis eller måste en ventilationsfirma göra det?

Tack!
/Hannes
 
Följ kanalen och se hur den är kopplad till ventilen på taket. Det är väl det enklaste.
Vad menade besiktningsmannen med "lite för fuktigt" Har huset stått där sedan 30-talet är väl grejorna och ventilation väl beprövade.
Tänker ni ta 2-3 duschar varje dag i badrummet är det bra med en fläkt.
 
E etompau skrev:
Följ kanalen och se hur den är kopplad till ventilen på taket. Det är väl det enklaste.
Vad menade besiktningsmannen med "lite för fuktigt" Har huset stått där sedan 30-talet är väl grejorna och ventilation väl beprövade.
Tänker ni ta 2-3 duschar varje dag i badrummet är det bra med en fläkt.
Badrummet är nygjort av de förra ägarna som slarvat en del och det blir väldigt fuktigt som tar lång tid på sig att torka. Tidigare vad badrummet placerad i källaren med egen luftutgång på sidan av huset.

Uppe på taket är skorstenen murad med ventiler på sidorna så det är svårt att se hur det är kopplat dit, och på insidan är den helt inklädd i träpanel med papp under.

Har funderat lite om det skulle vara någon idé att koppla in dammsugaren på utåtblås i badrumsventilen och känna vid de olika ventilerna i huset om det drar där eller om det bara drar uppe vid skorstenen. Men det kanske inte funkar i praktiken.
 
Ja det kanske kan vara en idé.
Fukt i ett badrum lär man inte kunna komma från. Väggar och golv ska dock vara byggda för att klara detta.
 
E etompau skrev:
Ja det kanske kan vara en idé.
Fukt i ett badrum lär man inte kunna komma från. Väggar och golv ska dock vara byggda för att klara detta.
Provade att koppla in dammsugaren, jättesvårt att säga om det blev något drag i övriga ventiler eller om det ökade uppe vid skorstenen.
 
Det enklaste (som vi som jobbar med ventilation gör) är att röka kanalen. Öppna ett fönster i det rummet som kanalen du ska prova sitter i. Skicka upp en löpare på taket för att hålla koll på skorstenen. Sedan tänder du en röksticka i ventilationshålet och röken kommer att gå ut genom anslutet hål på skorstenstoppen. Rökstickor finns att köpa på nätet eller av någon som håller på med ventilation. Enligt en f.d. kollega, som röker, går det lika bra med cigarrett-rök.
 
T Teknikern skrev:
Det enklaste (som vi som jobbar med ventilation gör) är att röka kanalen. Öppna ett fönster i det rummet som kanalen du ska prova sitter i. Skicka upp en löpare på taket för att hålla koll på skorstenen. Sedan tänder du en röksticka i ventilationshålet och röken kommer att gå ut genom anslutet hål på skorstenstoppen. Rökstickor finns att köpa på nätet eller av någon som håller på med ventilation. Enligt en f.d. kollega, som röker, går det lika bra med cigarrett-rök.
Tack! Det ska jah testa, återkommer med hur det gick
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.