Hej!
Vi har haft problem med väldigt dålig lukt i hela huset, och jag tror att jag listat ut vad problemet är; nämligen att in/utblåset till vårt värmeåtervinningssystem är kopplade fel.

Det luktar oftast unket, instängt och död råtta, trots vädring med alla fönster och dörrar på vid gavel, så tar det bara 5 min så är lukten tillbaka.

Vad jag kan förstå, så ska in eller tillluft, vara tagen direkt utifrån (rätta mig om det är fel)

Bilden nedan visar hur vårat system är kopplat.

Den bortre väggen är yttervägg, och där är frånluften dragen ut i en slang.

Väggen till vänster går röret för in/tillluft, och bakom väggen ligger alltså kattvinden...
Ventilationsrör inuti ett rum som visar frånluften kopplad till en yttervägg och trolig inluft från en innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag flytta röret för tillluft till ytterväggen, och vad behöver jag tänka på när jag sågar upp ytterväggen?
Bör in och ut sitta så nära varandra?
Varför har man dragit inluft från kattvinden?!
Det känns ganska självklart att det kommer lukta jävel?

Tack för att ni läste, och tacksam för svar. :)
 
Om man kopplar inluft direkt till avluft, och frånluft direkt till tilluft så märks det nog snabbt.
Förstår inte riktigt hur man skulle kunna göra ett sådant fel utan att upptäcka det direkt.

Eller hur menar du?
 
Du har inte fått in något djur eller skräp in i rören som ligger o ruttnar o luktar. Hur ser filtren ut? Är de fräscha?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man kopplar inluft direkt till avluft, och frånluft direkt till tilluft så märks det nog snabbt.
Förstår inte riktigt hur man skulle kunna göra ett sådant fel utan att upptäcka det direkt.

Eller hur menar du?
Han menar nog att uteluften tas från vinden (i detta fall kattvinden)
 
Hur ser det ut på kattvinden ? Där röret kommer.
 
E exerg skrev:
Han menar nog att uteluften tas från vinden (i detta fall kattvinden)
Jag tolkade nedanstående lite annorlunda.

J Joel Olsson skrev:
att in/utblåset till vårt värmeåtervinningssystem är kopplade fel
 
K kioskdavid skrev:
Du har inte fått in något djur eller skräp in i rören som ligger o ruttnar o luktar. Hur ser filtren ut? Är de fräscha?
Nä, hade ut ventilationsrengöring förra veckan, och det såg bra ut. Alla filter är bytta. Ska öppna hål till kattvinden eftersom det inte finns, och kontrollera det utrymmet.
 
Inläckande luft från en avloppsluftning ger markanta luktförnimmelser
 
Hur ser kattvinden ut?
Finns det avloppsavluftning där?
Finns det friskluftventiler, så att det kan komma in uteluft till kattvinden?
Om det inte finns tillluft och samtidigt finns avloppsavluftning, kommer ju all luft att komma från avlopp - och det är ju inte bra :worried:.
 
Avloppsluftning som slutar på vinden brukar vara ett bra sätt att få fukt- och mögelskador...
 
useless useless skrev:
Avloppsluftning som slutar på vinden brukar vara ett bra sätt att få fukt- och mögelskador...
Den behöver inte ens sluta på vinden.En lite otät huv räcker för att dra in avloppsluft
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur ser kattvinden ut?
Finns det avloppsavluftning där?
Finns det friskluftventiler, så att det kan komma in uteluft till kattvinden?
Om det inte finns tillluft och samtidigt finns avloppsavluftning, kommer ju all luft att komma från avlopp - och det är ju inte bra :worried:.
Det har tyvärr inte varit öppet till kattvinden, så jag öppnade där idag och där låg avluftningen till avloppet, och FTX- systemet tar alltså luft från det utrymmet. Samma lukt som vi kännt tidigare, var mycket starkare i det utrymmet. Men kan jag då bara göra ett hål i ytterväggen och vända tillluften dit istället?
 
Som befarat alltså. Jag kan bara jämföra med hur det ofta ser ut och då är det : friskluft in genom yttervägg. Utblåset ut i friska luften, helst med en del avstånd från intaget t.ex. genom tak till egen skorsten. Avloppsluft också helst genom taket och ut, men förekommer ju även att ha det på ventilerad kallvind. I övrigt är inte mina kunskaper tillräckliga, så hoppas här på att det finns folk med ventilationskunskaper, som kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Det blir bra att ta in tiluften genom ytterväggen, via lämpligt utförd genomföring och ett galler och gärna skyddat under ett takutstick. Kanalerna behöver förses med lämplig isolering också.

Du behöver även göra något åt avloppslutningen. Är det en öppen luftning (vilket är att föredra) så ska den ut över yttertak, allt annat är att be åt problem. Fast du vill inte ha den för nära uteluftsintaget. Är det en vakuumventil så är det olämpligt om det finns frysrisk, vilket det rimligtvis gör om du tagit uteluft från utrymmet.
 
  • Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Ventilationsgaller i metall med flera horisontella lameller och ansluten flexibel slang.
 
  • Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.