M
Är det någon som har erfarenhet av jordvärmeväxlare för frikyla/värme? Dvs rör/kanaler som grävs ner i marken som inluften leds igenom innan den sugs in i huset via en FTX eller FLVP.

På vintern kommer luften värmas till några plussgrader och på sommaren kommer den kylas. Verkar nästan för bra för att vara sant?

http://www.mecvent.se/3.htm

Har väl diskuterats här på forumet tidigare? Problem med kondens i ledningarna under mark sommartid har nämnts som ett argument mot detta, har jag för mig.

M
Kondensen under mark är väl inte något jätteproblem. Det går kanske att ha en botten som samlar upp vatten som kan pumpas ur när det blir för mycket? I övrigt, några stora problem, annat än det praktiska att koppla in till ventilationssystemet?

Kondens ==> Fukt ==> Mögel
Eller? Någon däremot?

matsa79
Jag har just den jordvärmeväxlaren som du länkar till. Och det är många som skriver negativa saker men har de någon egen? antagligen inte. Jag har haft min jordvärmeväxlare i bruk i över ett år och jag har bara positiva erfarenheter av den. Den kallaste luften som vi hittills har fått in har varit 4,9 plusgrader. och i december när det var -26 ute fick vi in 7,2 plus. visst märker man att temperaturen minskar ju längre vintern går men vi tjänar 0,1 kwh per grad som vi höjer temperaturen, och snitt för i vinter skulle jag säga att vi har haft en höjning på ca 15 grader vilket gör att vi hela tiden tjänar 1,5kw i timmen vilket blir 36 kwh per dygn eller 1080 kwh i månaden. Ett annat plus är att vi får kyla på sommaren, som varmast var temperaturen 14,6 grader när det var som varmast i augusti. Fukt inget problem alls, Rören lutar 2% och allt fukt rinner till en brunn, sen har jag tänkt att jag ska spola rören med rörtvätt som man kopplar på en vanlig högtrycks tvätt fast rören är väldigt rena än så länge. Visst kommer det att ta några år att spara in den men jag tycker att den är värd varenda krona.

• Gilla
Davidw
  • Laddar…
Har liknande erfarenheter som matsa och har haft det sedan -83 Den ligger /har legat som förvärme till en plattvvx och haft som största fördel att vvx aldrig behövt avfrosta. Vid renoveringen nu i dagarna blir det av platsbrist en roterande vvx på vind och markrören får en egen fläkt som kan kyla allrummet på sommaren och fungera som luftintag till krypgrund/källare på vintern.

Jag hade också tänkt mig en liknande lösning fast med 200mm markrör då jag tyckte att det färdiga paket var för dyrt. Men jag ångrade mig då jag hade lite svårt att få till lutningen i rören så jag kommer att ist använda mig av något som liknar denna.

M
Mattiaz skrev:
Jag hade också tänkt mig en liknande lösning fast med 200mm markrör då jag tyckte att det färdiga paket var för dyrt. Men jag ångrade mig då jag hade lite svårt att få till lutningen i rören så jag kommer att ist använda mig av något som liknar denna.
Ser ut att vara ett vattenburet system med ett vatten-luft element i intags-kanalen. Verkar ju smart, och dessutom betydligt enklare gräva ner.

Vad kostar det?

Missförstå mig inte, jag ville bara påtala att jag hört om detta problem. Låter ju finfint annars.

Vet inte vad detta kostar. Jag plockar ihop mitt eget system. Jag köpte till ett kylbatteri och en filterbox när jag beställde mitt ftx-system. Tror det gick på ca 5000kr. Sedan tillkommer rör, pump och styrning.
Jag har ett gammalt borrhål för vatten jag tänkte nyttja i serie med markslingan.
Fördelen som jag ser det är att man kan styra systemet relativt enkelt. Det är inte alltid det är gynnsamt att köra uteluften via förvärmaren.
Nackdelen är att jag tror effekten blir sämre än om man använder luftmarkrör.

HSB håller tydligen också på med något liknande. Hur det har gått vet jag inte.

http://www.energi-miljo.se/2012/06/hsb-lanserar-ny-ftx-losning/

matsa79
Jag har varit inne på båda spåren men jag valde det med att luftrören som går i marken. Anledningen till att jag valde en jordvärmeväxlare med luftrör var att jag ville ha ett enkelt system helt utan delar som kan gå sönder (rören kan krossas), slippa pumpar kopplingar och värmeväxlare som kan gå sönder. Även om man väljer alternativet med slang så måste man få ner de en bit för att man ska få en bra verkan genom hela vintern. Mina luftrör börjar på 1,5 meter och sluttar ner till ca 2,7 meter.
Oavsett vad ni väljer så hoppas jag att ni blir nöjda, jag är i alla fall nöjd med mitt.

K
Edit:

Intressant projekt. Har tittat i andra trådar där ni skrivit och diskuterat frågan och därmed fått svar på alla mina frågor.

Kul att det fungerar, själv ser jag små möjligheter att göra något liknande på vår tomt...

Redigerat:
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
matsa79 matsa79 skrev:
Jag har just den jordvärmeväxlaren som du länkar till. Och det är många som skriver negativa saker men har de någon egen? antagligen inte. Jag har haft min jordvärmeväxlare i bruk i över ett år och jag har bara positiva erfarenheter av den. Den kallaste luften som vi hittills har fått in har varit 4,9 plusgrader. och i december när det var -26 ute fick vi in 7,2 plus. visst märker man att temperaturen minskar ju längre vintern går men vi tjänar 0,1 kwh per grad som vi höjer temperaturen, och snitt för i vinter skulle jag säga att vi har haft en höjning på ca 15 grader vilket gör att vi hela tiden tjänar 1,5kw i timmen vilket blir 36 kwh per dygn eller 1080 kwh i månaden. Ett annat plus är att vi får kyla på sommaren, som varmast var temperaturen 14,6 grader när det var som varmast i augusti. Fukt inget problem alls, Rören lutar 2% och allt fukt rinner till en brunn, sen har jag tänkt att jag ska spola rören med rörtvätt som man kopplar på en vanlig högtrycks tvätt fast rören är väldigt rena än så länge. Visst kommer det att ta några år att spara in den men jag tycker att den är värd varenda krona.
Vad har du för dimensioner på det systemet, diameter och längd på rören samt vilket djup är de nedgrävda på? Hur stort är huset i m2?

matsa79
Oskar1234 Oskar1234 skrev:
Vad har du för dimensioner på det systemet, diameter och längd på rören samt vilket djup är de nedgrävda på? Hur stort är huset i m2?
Om jag minns rätt är brunnen där det går ner i marken 400mm i diameter. Ca 1.5meter ner delar det upp sig till tre för som jag har för mig att de var 150mm i diameter. Dessa rör är ca 30 meter styck och de ligger i ett dike som vi grävde som var 1.6meter brett. Ett rör i mitten och sedan ett på längst ut på varje sida. I brunnen som de går ihop sen är ca 2.7meter djup så det ska slutta hela vägen. Från den brunnen går ett 200 rör under huset in till pannrummet. Huset är på 192 kvm, Just nu får vi in luft som är +7.5° varm. vi har för tillfället bara -1.4° ute, skulle det vara -10° ute skulle luften in bara sjunka några tiondels grader. Jag spolar ledningarna en gång per år med högtryckstvätt. jag är grymt nöjd med att jag installerade den är jag byggde huset.

• Digital display som visar olika temperaturer i ett värmesystem, inklusive luftintag och rumstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.