Hej!

I mitt hus har jag ett litet rum under trappan, mellan markplan och övervåning, som används som skafferi. Genom det skrymslet går det rör till golvvärme till både över och undervåningen och därför är det några grader varmare där än i resten av huset. Detta är inte så bra för matförvaringen och jag skulle vilja jämna ut temperaturen.

Jag har köpt en enkel väggventil som jag tänkte sätta ovanför dörren men är rädd för att den inte kommer ha någon effekt.(http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Vaggventil/Vaggventil-komplett-2000020492/).

Alternativet är en mekansik fläkt för att flytta värme men den är dels dyrare, dels behöver jag anlita elektriker och framförallt är jag rädd för att den kommer att låta.

Undrar därför om det är värt att testa att montera väggventilen överhuvudtaget eller om jag ska lämna tillbaka den? Eller som rubriken frågar: Kommer en passiv väggventil flytta luft mellan rum med olika temp?

Huset är i 1½ plan och har självdrag från början men vi har satt in en liten mekanisk ventilation på vinden då det blev då fruktansvärt varmt på övervåningen.

Tack!

Varför inte bara värmeisolera rören, dvs angripa problemet vid källan.
Några bilder skulle underlätta för övrigt.

Det kommer alltid vara varmare där än i övrigt. Isolera rören och försök skilja av en skafferidel från det varma tror jag är en god ide

BirgitS
Ska det kunna gå något luftflöde måste det finnas två ställen där luften kan passera och de måste vara i olika ändar av utrymmet.

Tack för svar! Då låter det som att det nog inte är någon större idé att sätta upp väggventilen tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.