3 530 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Regler kring friskluftsventiler, nedslag ovk
Sida 1 av 2
Vår förening genomförde nyligen en OVK där vi fick nedslag på vår friskluftsventil i köket då den är gjord av gjutjärn. Enligt dem måste det åtgärdas inom 6 månader.
Vart kan man hitta regelverket kring vilka friskluftsventiler som är tillåtna eller ej?
Ventilen: https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-111-rosettventil/
Företaget som genomförde OVK:n har kommit med ett kostnadsförslag på att byta ut den. Men det känns konstigt att samma bolaget som gör OVK:n ska fixa det. De kan då tjäna mer pengar genom att "hitta" fel.
Vart kan man hitta regelverket kring vilka friskluftsventiler som är tillåtna eller ej?
Ventilen: https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-111-rosettventil/
Företaget som genomförde OVK:n har kommit med ett kostnadsförslag på att byta ut den. Men det känns konstigt att samma bolaget som gör OVK:n ska fixa det. De kan då tjäna mer pengar genom att "hitta" fel.
De ska väl mäta flödet, inte kolla på materialet i ventilen?
Jag trodde också att det handlade om att mäta flöden inte något kring eventuella material-val på en ventil. Försökt leta i boverkets regelverk men kan inte hitta något.
Den är också felbenämnd av OVK firman som en friskluftsventil när det är en frånluftsventil.
Den är också felbenämnd av OVK firman som en friskluftsventil när det är en frånluftsventil.
OVK handlar om flöden och ventilation, så länge ventilerna fungerar tillfredsställande och går att öppna och rensa ska det inte spela någon roll om de är gjorde i gjutjärn. Alla mina frånluftsgaller är i gjutjärn och jag har aldrig fått nedslag på det. Byt OVK-firma direkt är mitt råd.
Jag har fått anmärkningen via styrelsen i vår BRF så jag följer ert råd och tar kontakt med dem för att be om ett förtydligande kring anmärkningen.
Det känns tyvärr som en påhittad anmärkning för att få tjäna pengar att rätta till dem, likt bilverkstäder agerat historiskt.
Det känns tyvärr som en påhittad anmärkning för att få tjäna pengar att rätta till dem, likt bilverkstäder agerat historiskt.
Tyvärr låter det korrekt. Se om du kan ge styrelsen lite allmänna råd, tyvärr brukar många styrelser inte orka/våga dra i sådant och istället bara betala (för något totalt onödigt). Enda anmärkningen jag fått på mina galler är att ett av dom var trögt att öppna pga ny fog från en omkakling. Bara att skära runt med en brytbladskniv så var det löst och godkänt.D deli skrev:
Byt OVK-firm är mitt råd.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Ta reda på vilket år huset är byggt och sen ber du om en hänvisning till vilka byggregler de har besiktigat mot och var de har hittat lagstödet i reglerna som säger att uteluftsventilen inte ska vara där.D deli skrev:Vår förening genomförde nyligen en OVK där vi fick nedslag på vår friskluftsventil i köket då den är gjord av gjutjärn. Enligt dem måste det åtgärdas inom 6 månader.
Ventilen: [länk]
I vissa årgångar av byggnadsreglerna skall det vara ett friskluftintag i kök.
Återkoppla gärna här sen.
De kan ju ha rätt med. Det vet man inte förrens man har läst på.
Huset är byggt 1884 och förutsätter att det då inte fanns några regler kring användandet av gjutjärn. Det är en gammal murstock som nu används för frånluft och är inte en friskluftsventil. De enda friskluftsventilerna vi har är monterade på fönstrena.T Tjoa skrev:Ta reda på vilket år huset är byggt och sen ber du om en hänvisning till vilka byggregler de har besiktigat mot och var de har hittat lagstödet i reglerna som säger att uteluftsventilen inte ska vara där.
I vissa årgångar av byggnadsreglerna skall det vara ett friskluftintag i kök.
Återkoppla gärna här sen.
De kan ju ha rätt med. Det vet man inte förrens man har läst på.
Väntar fortfarande på återkoppling ifrån styrelsen. Gissar att de tycker att jag är jobbig som inte bara accepterar vad företaget bakom OVK-kontrollen säger.
Är det alltså en ej öppningsbar rosettventil som är monterad som frånluftsventil? Då är den förmodligen underkänd för att det inte går att göra rent ventilationskanalen.
När vi hade OVK i vårt hus från 1936 var kraven på frånluftsventiler att de skulle vara möjliga att justera flödet samt att de skulle kunna öppnas för att göra rent.
När vi hade OVK i vårt hus från 1936 var kraven på frånluftsventiler att de skulle vara möjliga att justera flödet samt att de skulle kunna öppnas för att göra rent.
Den går att öppna genom att rotera på handtaget. Däremot kommer man inte åt hela kanalen utan att montera bort ventilen.Z ZipLock skrev:
När man resnsar kanalerna krafsar man först rent de vertikala kanalerna. Sedan sticker man in en dammsugarslang eller -munstycke i kanalen inifrån lägenheten och suger upp skräpet.D deli skrev:
Gissningsvis är hålen alldeles för små för att komma åt att rensa även när ventilen är öppen. Går det enkelt att skruva bort ventilen så att man kommer åt kanalen?