Ventilation
sinuslinus: Kolla vad det kostar att ta dit en håltagningsfirma och en elektriker separat för håltagningen om du vill ha något att jämföra med.
BirgitS: Vardagsrum också, och om det är öppen planlösning så långt från köket som möjligt. Man bör ha frånluft i kök och inte friskluft.
michfris: Perfekt, tack för svar.. Precis vad jag ville höra. Något annat jag bör tänka på vid installation/montering förutom att isolera rören? Hellre 125 rör än 100 mm t ex?
Husqvarna220Ac: Om vattnet kokas för att avdunstas, när huset behöver energin, så denna värmer huset, alltså inget svinn..vi har börjat använda köksfläkten mindre när vi kokar pasta mm, för att öka på luftfuktigheten.
Tjoa: Sen funkar den inte i minusgrader vilket blir rätt obra i vårat klimat. Sök och ni skall finna Finns några trådar om skiten.
camelspin: Har just fixat med sånt. Verkar bero på vad man har för ventlilation. Hos mig är det mekanisk frånluft, satte dem högt vid sidan av eller ovan fönstret. Köpte dyra ventliler med bra spridare/luftriktare och det är inget kalldrag. Se till att ventilen inte hamnar på samma sida som elementets termostat, annars kan den börja "gå fel" om kall luft sjunker ned och rör sig runt den.
Ropia: Någonting så "basic" som en radonsug tycker jag absolut att man kan fixa till själv för ganska få tusenlappar.
useless: Ja. Frånluft i badrummet. och för att ny luft ska kunna komma in så brukar man ha en spalt mellan dörren och tröskeln.
Marcussjogren: [citat] Fresh TL98 hette dem visst
Tjoa: På sommaren blir ju självdraget obefintligt. Och i ett litet frd blir luften fort dåligt. Jag hade nog satt en liten fläkt som vispar runt lite. Sen behöver man ju inte ha kallrasskydd i fläkten utan när det är frd kan fläkten stå still. När det finns folk där sätter man snurr på den.
Husqvarna220Ac: Varför håller du värme där? Tänkte med 200w så kan det nästan knappt bli över nollan där på vintern.. Vi har ett 15kvm förråd bakom garaget, håller 5gr där, för finns måla mm, vi har inga luftventiler där, varför ska man? Finns ingen som bor eller lagar mat eller duschar där.. Vi har 2kw fläkt på väggen, med Ext termostat på 5gr.
InsidersUnited: Dammfiltret går att dammsuga rätt lätt. Men han menade kanske absorbatorn...Ska väl vara i x antal tusen cykler, men de kanske tar slut också. Bra att det löste sig.
anders07: Att montera tilluft är ju inte speciellt svårt (on du har trä eller lättbetong väggar). Bara köpa en hålsåg i lämplig storlek och dra hål. Köp tilluftventiler med ljuddämpning är ett tips! Man brukar räkna ett tilluft per 25kvm eller ett per rum men inte i badrum eller kök. Fläkten bör ju monteras i mellantak eller annat skyddat läge men det finns även idag effektiva (och
OXYD: Finns smarta passiva tempstyrda ventiler. Pax RTP har jag i mitt hus. Funkar bra men bökiga att installera. Liljegren har några med. Ej testat dem men köpte deras till garaget nu. https://www.liljengrens.se/produkt-kategori/friskluftsventiler/?vat=person
dontpanic: [citat] Lösning på längre sikt är att flytta ja :)
Gårdsboende: [citat] Tack! Då vet jag iaf vad det beror på :)
begion: Ok, får väl bli enbart en kanal då. Har du någon idé om det skiljer mellan olika fläktmodeller hur mycket de stoppar upp självdraget?
exerg: Ju fler ventiler ju mindre koncentration blir det. Men visst känns det lite konstigt att man vinnlägger sig om att plasta in o täta varenda tänkbar möjlighet för huset att kunna läcka in luft, för att i nästa steg borra lufthål i syfte att få in densamma?
kungcoopa: [citat] Tack för tips! Vad för material tätar jag lämpligast med anser du?
Alva10: Test med elektrisk handdukstork görs just nu. Återkommer om ca 20 timmar med resultat
Buskfyggaren: Kändes dumt att stå där och argumentera med honom. Han påstod även att kryddhyllefläktens frånluft från badrummet inte enbart skulle gå från badrummet och in till kryddhyllefläkten. Det skulle på något sätt skifta mellan att suga i badrummet in till kryddhyllefläkten när den var igång, och sedan skifta till att suga ut på taket via självdrag när kryddhyllefläkten var
Allmänobildad: Avstånd till brännbart material. Det är väl bara runtom själva spisen och runt skorstenen. Eventuellt att montagehöjden blir högre än standard 500mm, men det kan fläkttillverkaren svara på.
Jocke Best: Tackar för svaren. Frånluften går ca en meter i ett rör som mynnar i en källarkorridor där det finns FTX-system. Det är dock inte ihopkopplat. Där luktar det iallafall inte. Jag har också tänkt på övertrycket, och det kanske räcker med självdrag. Ska kontakta en snickare osm monterat fönster i lägenheten nyligen. Återigen tack för svaren! Paxfläkten går redan idag
exerg: Vill du ha ett mer standardutseende så finns Franke 252-10 med volymdel Ännu större uppfångningsförmåga har:
Mazen: [citat] Njae snarare att värme från elementen gör att luften av natur cirkulerar där och då "fastnar" röken i skålen. Prova med 3 del ättika och 1 del vatten och se vad som är i skålen efter ngn vecka :)
Tjoa: Om du har självdrag kan det bli så men man vet inte utan att mäta. Brukar vara bättre att reglera frånluften istället och därmed ha konstant area på uteluften.
dadid: Lagade tillfälligt med egentillverkad fjäder. Gav så småningom upp och beställde en ny av Östbergs.
coccon: [citat] Jag gillar idén. Hade rören löpt i ett gemensamt schakt med skorstenen, som vi ändå måste bygga till våren, så hade det kanske sett mindre onaturligt ut. Ska kolla med en vvs-kille vad han tror om det hela och vilken dimensionering som skulle krävas.