4 751 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Värmepumpsberedare på avluft
Om din tanke är att stänga av fläkten i värmepumpen och låta din frånluftsfläkt i FTX-aggregatet trycka luft igenom värmepumpen skulle jag säga att frånluftsfläkten inte orkar det.
Tittade lite på Indols bilder och det ser ut som att det sitter ett flerradigt batteri och en radialfläkt vilket tyder på att det är rätt höga interna tryckfall i maskinen.
Vill du ändå stänga av fläkten i Indol räkna med att frånluftsfläkten i FTX-aggregat kommer få gå med nästintill full fart.
Tittade lite på Indols bilder och det ser ut som att det sitter ett flerradigt batteri och en radialfläkt vilket tyder på att det är rätt höga interna tryckfall i maskinen.
Vill du ändå stänga av fläkten i Indol räkna med att frånluftsfläkten i FTX-aggregat kommer få gå med nästintill full fart.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eftersom ventilationsflödet bara är hälften av vad indol'en behöver så kommer den att ge lägre effekt, frosta på mer och ta längre tid att avfrosta.
Jag antar att den inte har aktiv avfrostning, utan litar på att ventilationsluften ska tina isen. Har den aktiv avfrostning via kompressorn/4-vägsventil så kommer den att funka jättedåligt om man blåser kalluft genom den samtidigt som den frostar av.
Jag antar att den inte har aktiv avfrostning, utan litar på att ventilationsluften ska tina isen. Har den aktiv avfrostning via kompressorn/4-vägsventil så kommer den att funka jättedåligt om man blåser kalluft genom den samtidigt som den frostar av.
1.indol behöver 355m3 luft per timme. Jag ventilerar 320m3. Så det är ingen större skillnad .useless skrev:
Eftersom ventilationsflödet bara är hälften av vad indol'en behöver så kommer den att ge lägre effekt, frosta på mer och ta längre tid att avfrosta.
Jag antar att den inte har aktiv avfrostning, utan litar på att ventilationsluften ska tina isen. Har den aktiv avfrostning via kompressorn/4-vägsventil så kommer den att funka jättedåligt om man blåser kalluft genom den samtidigt som den frostar av.
2. Du har en poäng med avfrostningen. Antingen får man köra när temperaturen är högre så det inte krävs någon avfrostning. Eller får man bygga ventilationen så att det går förbi indol'en på vissa tider så den kan avfrosta.
Då gäller det att tima dom tiderna... Om den har avfrostning med kompressorn (vilket den borde ha om den funkar vid minusgrader) så skulle man kunna sätta nåt bypassspjäll som styrs av Indolens fläktstyrning. Dvs man kopplar ur fläkten och drar matningen till ett motorspjäll istället, så när Indolen tror att den startar fläkten slår spjället om så att den drar luft via FTX'en. När fläkten stoppas ändras spjället så att ftx'en blåser luften rakt ut istället...O Oster111 skrev:
Om den har nån sorts övervakning av att fläkten går, eller varvtalsstyrning av den så blir det lite mer komplicerat...
Jag tror det är svårt att få både ekonomi och vettig funktion i annat än passiva lösningar. Dessutom så går ju ventilationen förjämnan men beredaren stannar väl rimligen när vattnet är varmt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden