Tänkte bygga en luftrenare ute i verkstaden för att få bort allt jobbigt damm då jag ofta känner att det är jobbigt i lungorna och halsen pga det fina dammet som ofta blir när man slipar och fixar där ute. Har sett på Youtube där de bygger sådana med en radialfläkt och "furnace filter" likt detta filter: Nordic Pure AC & furnace air filter med MERV 13 för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har leta på en massa sidor som har butik i Sverige men kan inte hitta någon som har det. Hittar typ bara mindre varianter till små luftrenare eller lacket till större luftfilter men där förfiltret inte är med då man ska dammsuga av det och återanvända.
Har inte råd att köpa en hel luftrenare till verkstaden och jag har redan både en lämplig fläkt samt massa OSB/plywood till att bygga en egen men saknar som sagt ett lämpigt filter för att ta bort de små partiklarna som är i luften.
Någon som vet var man kan få tag på ett lämpigt filter för detta alternativt en lämplig filterduk på lösmeter där jag kan göra en egen VVVVVV stälning av putsnät/trädgårdsnät och fästa denna fick på?

Bor du i närheten av Sth har jag duk på metervara du kanfåköpa till vettig peng.

Annars skulle jag satsa på ett "vattenfall" med filter för vattnet.

R Robert-san01 skrev:
Bor du i närheten av Sth har jag duk på metervara du kanfåköpa till vettig peng.

Annars skulle jag satsa på ett "vattenfall" med filter för vattnet.
Nej jag bor på Gotland men min mor är dock i Sthlm tills på torsdag morgon. Annars så om det funkar med Swish och du skickar den med posten så kanske vi kan lösa något ändå?
Hur bred är rullen och hur små partiklar filtrerar den bort?

Försökte kolla på vad ett "vattenfall luftfilter" Var för något. Hittade inget vettigt direkt bara en massa länkar ifrån företaget vattenfall. Min logiska hjärna säger mig att man typ ska föra luften igenom vatten som då binder upp dammpartiklar? Är osäkert om det skulle vara så väldigt fungerande i min verkstad då jag värmer den med en 9kw byggfläkt så det kan bli frysgrader där när jag inte är där och fläkten är av pga elkostnader annars.

Rullen är 1m bred. Har för mig att det är klass G5 på duken. Den är tänkt till ex ventilation men har den även som luftfilter på maskiner. Den är väldigt otymplig och svår att packa, så skicka är inte så lätt.

Vattenvägg kallas det. Men har du inte uppvärmt i verkstan hela tiden funkar inte det.

R Robert-san01 skrev:
Rullen är 1m bred. Har för mig att det är klass G5 på duken. Den är tänkt till ex ventilation men har den även som luftfilter på maskiner. Den är väldigt otymplig och svår att packa, så skicka är inte så lätt.

Vattenvägg kallas det. Men har du inte uppvärmt i verkstan hela tiden funkar inte det.
OK. Kan ju höra med min m or som är i Sthlm tills på torsdag om hon kan plocka upp det. Hur mycket vill du ha per meter i så fall?
Den klassifieringsskalan jag hittade så gick det bara till G4 sedan blev det M5.

Kollade och 10mm duken är tydligen G2.

50kr/m för 5mm och 75kr/m för 10mm.
Åker dock bort över morgondagen så det kan bli lite tight att ordna överlämning.

R Robert-san01 skrev:
Kollade och 10mm duken är tydligen G2.

50kr/m för 5mm och 75kr/m för 10mm.
Åker dock bort över morgondagen så det kan bli lite tight att ordna överlämning.
Ok. Då är det kansle mer lämpat som förföljer i så fall och får sedan ta något annat lite finare filter som jag sätter innanför.
Min mor blir dessutom kvar i Stockholm tills på fredag som det ser ut nu. Så kan kolla med henne om hon har möjlighet att hämta upp några meter ac 5mm filtret. Det lär ju vara tillräckligt som förfilter i alla fall.

Dragon85 Dragon85 skrev:
Ok. Då är det kansle mer lämpat som förföljer i så fall och får sedan ta något annat lite finare filter som jag sätter innanför.
Min mor blir dessutom kvar i Stockholm tills på fredag som det ser ut nu. Så kan kolla med henne om hon har möjlighet att hämta upp några meter ac 5mm filtret. Det lär ju vara tillräckligt som förfilter i alla fall.
Inga problem! Säg till när du vet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.