7 871 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Enormt sug drar in luft runt fönster och dörrar
Hej, jag bor i en bostadsrätt högst upp (våning 6) i ett 30-talshus. I lägenheten så är det ett enormt sug till frånluftsventilerna och detta gör att det blir otroligt mycket sug kring ytterdörr och framförallt alla fönster. Man känner verkligen hur det drar och sätter man handen kring fönster osv så bara forsar det in luft. Det blir nästan som vakuum när man ska öppna ytterdörren så suget håller emot. Jag gissar att övriga boende har täppt till sina frånluftsventiler och att min lägenhet får ta hela smällen.
Trots att jag satt plastfolie över frånluftsventilerna i kök och badrum för att testa att strypa "suget" så drar det ändå in otroligt mycket runt fönster osv. Hur kan det komma sig? det verkar inte dra ut ur ytterdörren till huset utan det verkar dra in från trapphuset.
Mina frågor är:
1. Hur kan det fortsätta dra nästan lika mycket trots att frånluften är strypt?
2. Hur kan man testa hur luftflödena går? ånga funkade inte så bra det gick mest rakt upp.
3. Vad kan man göra åt detta? Om man köper nya tätlister kring fönster kommer det att kunna täppa tätt eller kommer de dras sönder på veckor av det starka suget?
Mvh Nybörjarbyggaren
Trots att jag satt plastfolie över frånluftsventilerna i kök och badrum för att testa att strypa "suget" så drar det ändå in otroligt mycket runt fönster osv. Hur kan det komma sig? det verkar inte dra ut ur ytterdörren till huset utan det verkar dra in från trapphuset.
Mina frågor är:
1. Hur kan det fortsätta dra nästan lika mycket trots att frånluften är strypt?
2. Hur kan man testa hur luftflödena går? ånga funkade inte så bra det gick mest rakt upp.
3. Vad kan man göra åt detta? Om man köper nya tätlister kring fönster kommer det att kunna täppa tätt eller kommer de dras sönder på veckor av det starka suget?
Mvh Nybörjarbyggaren
Det är bara en kolfilterfläkt som inte är kopplad till något. Har rätt bra koll av varenda vägg/takyta och det finns inga fler möjliga ställen för luft att dras ut än de två ventilerna + dörrar och fönsterS skutten11 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Har du varit i kontakt med styrelsen eller förvaltaren?
Finns det någon rapport om OVK (obligatorisk ventilationskontroll) uppsatt vid porten eller på föreningens webbplats?
Var har du de två frånluftsventilerna?
Finns det någon rapport om OVK (obligatorisk ventilationskontroll) uppsatt vid porten eller på föreningens webbplats?
Var har du de två frånluftsventilerna?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej inte ännu, tänker att de kommer ha samma idéer som mig för att lösa det men vara mindre angelägna att lösa problemet, så vill hellre komma på lösningen innan jag kontaktar dem. OVK är väl sista utvägen typ, tänker att risken är att de andra hyresgästerna bara stänger till sina ventiler direkt efter OVK ändå. 2014 utfördes OVK senast, hur ofta brukar det göras i bostadsrätter ? det är väl ca 4 år mellan varje?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Fast i så fall märker du ju skillnaden när grannarna ändrar sin ventilation. OVK ska göras med 6 års mellanrum. Var OVK godkänd 2014 eller fanns det anmärkningar?N Nybörjarbyggaren skrev:Nej inte ännu, tänker att de kommer ha samma idéer som mig för att lösa det men vara mindre angelägna att lösa problemet, så vill hellre komma på lösningen innan jag kontaktar dem. OVK är väl sista utvägen typ, tänker att risken är att de andra hyresgästerna bara stänger till sina ventiler direkt efter OVK ändå. 2014 utfördes OVK senast, hur ofta brukar det göras i bostadsrätter ? det är väl ca 4 år mellan varje?
Men det är styrelsens ansvar att se till att ventilationen fungerar även mellan OVK eftersom det kan bli fuktskador i en oventilerad lägenhet.
Men om det blåser mycket borde cigarettröken försvinna fort. Men du kan ju alltid se om det går att kolla lite med ett stearinljus först.N Nybörjarbyggaren skrev:
Klicka här för att svara