Byggahus.se
Vi tycker vår ventilation låter för mycket i ljudrummet. Vi har satt på en ljuddämpare som är ca 60cm lång men det låter ändå för mycket av själva vinddraget.

Blir det stor skillnad om vi köper en större ljuddämpare?
Finns det något don att sätta i slutet som tystar mer?
Rören är 125 mm spiro som jag isolerat för att få ner ljudet mer.

Vilka mer åtgärder kan det finnas att göra?
Vill ha så tyst som möjligt.

Om det finns utrymme vid utblåset kan du sätta en rejäl undertaksskiva i glasfiberull (60x60 cm?, några cm tjock) med en distans mot utblåset så blir det nog hyfsat tyst. Om utblåset är i taket kan du hänga skivan med 10 cm distans till utblåset. Duger inte det kan du sätta en skiva mot taket där du sågar ett hål för utblåset och sedan hänger en lös skiva under enligt tidigare beskrivning. Jag har samma princip i det gamla tankrummet där en server (en riktig gammal server med rejäla fläktar) och en 19" brandvägg står och brummar. Innan jag byggde en låda av undertaksskivor stördes ungarna av ljudet, Nu vet de inte att det finns något som surrar i rummet längre.

Vad är det för ljudrum du har, är det för studio, musiklyssning och/eller avkoppling?

/Fredrik

Har du dämpat såpas att det inte längre är fläkten som hörs har du troligtvis ganska högt ventilationsflöde?

Kan vara på sin plats att se över ventilen efter en tystare modell. Strypning av luftflödet med spjäll skapar turbulens och då ljud så där kan vara en ide att välja en strypning via avsmalnande kanal (finns justerbara) går ju även att flytta det till andra sidan ljuddämparen

Jo fläkten hörs fortfarande och jag tror det är en kombination av fläktljud och luftdrag.

Hur hittar jag sån ventil du pratar om?
Ska jag även köpa en större ljuddämpare?
Vilken ljuddämpare är mest effektiv?
(Handlar på Ahlsell)

Jag tänkte tvärtom, nämligen att det kanske blir bättre om man stegar upp till större dimension på slutet, men det är fel då?

Om ljudet redan är skapat spelar det ingen större roll. Hur ser systemet ut i övrigt, fläkt, ljuddämpare etc?

60cm dämpare är ganska liten. Det är också vanligt att man har en flexljuddämpare närmast donet.

En böjlig ljuddämpare skulle jag börja med att lägga till närmast ventilen dra ut den och lägg som ett S. Denna tar ca 30dB
https://www.ahlsell.se/10/ventilation/slangar-med-tillbehor/bojliga-ljuddampare/6630442/

Det är ett high-end-audio-rum.

Ska testa din idé, det finns plats för det.:)

F fb35523 skrev:
Om det finns utrymme vid utblåset kan du sätta en rejäl undertaksskiva i glasfiberull (60x60 cm?, några cm tjock) med en distans mot utblåset så blir det nog hyfsat tyst. Om utblåset är i taket kan du hänga skivan med 10 cm distans till utblåset. Duger inte det kan du sätta en skiva mot taket där du sågar ett hål för utblåset och sedan hänger en lös skiva under enligt tidigare beskrivning. Jag har samma princip i det gamla tankrummet där en server (en riktig gammal server med rejäla fläktar) och en 19" brandvägg står och brummar. Innan jag byggde en låda av undertaksskivor stördes ungarna av ljudet, Nu vet de inte att det finns något som surrar i rummet längre.

Vad är det för ljudrum du har, är det för studio, musiklyssning och/eller avkoppling?

/Fredrik

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om ljudet redan är skapat spelar det ingen större roll. Hur ser systemet ut i övrigt, fläkt, ljuddämpare etc?

60cm dämpare är ganska liten. Det är också vanligt att man har en flexljuddämpare närmast donet.

En böjlig ljuddämpare skulle jag börja med att lägga till närmast ventilen dra ut den och lägg som ett S. Denna tar ca 30dB
https://www.ahlsell.se/10/ventilation/slangar-med-tillbehor/bojliga-ljuddampare/6630442/

Det är en fläkt, några meter spiro och en ventil/don

Om jag byter till en större ljuddämpare och sedan kopplar på den slangen du länkade till och S:ar den och sedan avslutar med en isolerande platta 10-15 cm från utblåset så borde det göra mycket(?)

Ska man satsa på fyrkantig dämpare eller rund?

Ju större volym destå mer dämpning. Men jag kan tänka mig att det kommer räcka med en extra flexdämpare.

Kan du byta den bef till en större och få pengarna tillbaka är det väl en god ide. Ta så stor du får plats med. Det brukar finnas datablad på dämpningen hos olika utföranden.

Sätt den fasta dämparen så nära fläkten som möjligt och flexdämparen vid ventilen

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ju större volym destå mer dämpning. Men jag kan tänka mig att det kommer räcka med en extra flexdämpare.

Kan du byta den bef till en större och få pengarna tillbaka är det väl en god ide. Ta så stor du får plats med. Det brukar finnas datablad på dämpningen hos olika utföranden.

Sätt den fasta dämparen så nära fläkten som möjligt och flexdämparen vid ventilen

Kanon!
Tack för all hjälp!

Köper dessa grejer o testar

• Kombinera en flexibel ljuddämpare, monterad med en "knix" på mitten. alltså lite böjd, med en vanlig fast ljuddämpare, helst så lång som möjligt. Ökar tryckfallet men reducerar ljud bättre.
  • Gå upp i kanalstorlek och tilluftdon en storlek till 160mm, Sänker lufthastigheten men minimerar luftljud i kanal och över don. Nackdelen är att kastlängden på luften blir sämre, finns risk för att tilluften "faller" istället för kastas och inblandningen blir sämre. Det blir även svårare att flödesmäta luftflödet.
  • Se till att flexdämpare används tidigt på kanalen. Denna gör att resterande bit kanalisation inte är monterad "stumt" vilket kan ta bort stomljud från fläktar/aggregat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.