Ventilation
Bernieberg: Förhoppningsvis är röret gjort av foam med slutna celler och är då lila tätt avseende vattenånga som det vanliga modulröret i hårdplast.
Yrrol: Om ni hade stått ute och hört eran sisådär 25år gamla fläkt på taket låta svagt som en bikupa, hade ni tänkt att det var normalt, eller dags att rengöras, eller lager, eller som jag gå in och skriva på ett forum? hehe Tror jag bytte lager och rengjorde den för sisådär kanske 5 år sedan. Vet inte hur ofta man ska titta till dom. Riktigt så kul är det ju inte att gå upp på taket.
EdvardK: Ja. Den gamla lösningen är ju inte bra av fler anledningar än just möglet så det finns ju fler anledningar till att förbättra den. Så rensluckan kan jag skippa? Det underlättar ju lite så det var ett toppen tips. Kanalen tänker jag mig kommer gå från spisen rakt upp genom kattvinden och ut genom taket så några krökar är det ju inte.
Fattighuset: [citat] Övervåningen har inget badrum, inte ens en toalett!!
FrittDrag_II: Enklast blir en vanlig utetermostat. T.ex Över 15gr ute ta in på norr, under 15gr ute ta in på söder.
tensiden: Innan du lägger ner stora pengar och tid i att bygga ett FTX-system skulle jag vilja påstå att du kan börja enklare och billigare med en eller två intellivent (eller pax om du föredrar dom) i befintliga ventiler. Har du inte några ventiler på "rätt" ställen tar du upp hål för det. Om det hjälper mot dina problem kan du börja titta på FTX sedan.
Rabbithole: Vad har gjorts för "trixande"? Att få ner ljudnivån är inte speciellt svårt.
j björk: Till slut har jag fått tag i rätt manöverpanel till aggregatet, samt monterat ett nytt kretskort. På manöverpanelen kan jag ändra fläkthastighet och slå av och på eftervärme. Det verkar vara ungefär vad som finns på den.. Tempgivaren har jag monterat i tilluftskanalen. Men ingen värme återvinning får jag.. Ingen varningslampa lyser på panelen. Jag körde med aggregatet inatt, då
Tysk: [citat] Tyvärr har hyresvärden idag sån makt . Då kommer de med hot och förtal mot den som gjorde anmälan för att få bättre luft.
useless: Det bästa är nog en 'riktig' luftvärmepump. Men det kostar ju lite mer och förutsätter att man har en någorlunda öppen planlösning.
Rabbithole: Sen så blir det alltid varmt när det är varmt ute. 27 inne låter ganska normalt när det är så varma dagar. Troligtvis har det inget med ventilationen att göra. Har du solinstrålning i fönstren? -> markiser
Anna_H: Nerfällda markiser är det ett bra sätt att hålla temperaturen nere. Man kan köra korsdrag sent på kvällen eller ännu hellre tidigt på morgonen när det är lägre pollenhalter. Kräver att det är vindstilla. Att köra frikyla förväntas även enligt vissa förlänga livslängden på borrhålet, då man ju i praktiken tillför värme som man menar återanvänds till vintern.
Noseone: Frånluftspump..... Pollenfilter får du sätta i inventilerna.
Staffans2000: Det här måste vara ett rekord! Tre inlägg på samma minut 11:16. Inget ämne i BH (intressant förkortning) är för enkelt för att inte kunna resultera i en ändlös radda inlägg. Avloppsluftning är definitivt inget undantag. Skall hålet skyddas eller inte. Det är frågan! Läs och förundras! https://www.byggahus.se/forum/threads/fundering-kring-vad-som-aer-pa-taket.310323/ Staffan
Klasklättermus: [citat] finns så många grejer det kan vara. dock skall man ju alltid riva bruk, betong och liknande med mask och bra ventilation.
kungcoopa: Har en fläkt som sitter på takhuven som suger ur badrummen, spelar det någon roll hur tallriksventilerna är inställda för att få bättre undertryck på övervåning? Bör jag tex strypa frånluft på nedervåningen genom att skruva in tallriksventilen? Eller bör jag strypa tilluften på nedervåningen istället?
Tomasus: Har renoverat en gammal tillbyggnad som nu innehåller kök och badrum, på taket finns det papptak som jag tänkte ersätta med plåttak. Finns det några bra och hyfsat billiga ventilationshuvar för kök och badrum att få tag i Har tänkt mig trapetsformad plåttak eller vanlig korrugerad plåt. Har jättesvårt att hitta något
ricebridge: Byt mot en tystare fläkt, typ datorfläkt. Papst är en tillverkare med bra rykte t ex. Här är några förslag: https://www.mouser.se/Thermal-Management/Fans-Blowers/Fans/AC-Fans/_/N-dwasz?Rl=dwaszZer2fZ1z0vuxlZ1y9c0cvSGT&Ns=Noise%7c0 (Sajten mäter tyvärr luftflöde i CFM, men jag har filtrerat på runt 58 CFM = 100 m3/h)
BirgitS: Är det en tallriksventil som är inställd på ett visst läge för att ge ett visst bestämt luftflöde, t.ex. för att fördela en fläkts sug mellan flera rum? I så fall är det antagligen viktigt att det totala luftflödet är oförändrat och om det nu går luft på sidan av själva donet så behöver luftflödet genom ventilen minskas i motsvarande mån så att inte t.ex. luftombytet blir
maah: Återkoppling på hur det gick: Jag köpte 2st Pax Passad 30 och 2st Tilluftpaket RMP 100. Fläktarna installerade i dusch och toa och inställda på fuktstyrning. Så när fläkten i duschen går igång så går även den på toan igång efter en stund när den fuktiga luften börjar leta sig dit. Det fungerar helt ok. Men jag ska ta bort kanalfläkten på vinden för att minska motståndet.
KnockOnWood: Sånt där marknadsfördes väl för ca 40 år sedan som ett sätt att bo energisnålt. Men så upptäckte man de hygieniska riskerna med mögel i rören osv. Nu gör man inte så, man isolerar, installerar värmepumpar och ventilerar med återvinning. Du kommer nog alltid att vara orolig för vad som växer där nere. Jag hade inte velat ha ett sådant tilluftsystem i mitt hus!
Marcussjogren: Jag hade kört på varianten med ventilationsfilter, den fångar upp betydligt mer damm. Fresh har väl ett 3-pack för en femtiolapp eller nå sånt.
etompau: Ser ut som en vanlig frånluftsfläkt. Har du kollat så att den inte nyttjas även för frånluft från badrum? Om den bara suger från köket så borde det funka med en vanlig fläkt. Motorerna i dessa prylar är kvalitetsgrejor. Det som slits är kullagren. Kostar ca 100 kr för två nya lager till motorn.
olaeklund: [citat] Jag håller med föregående inlägg om att dels ha ett litet rum med möjlighet att göra service/rep samt att värmen från pannan räcker som uppvärmning i rummet. Du kan ställa den direkt mot betongplattan. Stålreglar är att föredra med tanke på fukt och gips med någon millimeter från golvet också. Bra om du funderar på vilken brunn du skall använda dels för kondens och
Disktrasan: Du är ute efter affinitetslagarna eller fläktlagarna/pumplagarna. Om du vet flöde, tryck och effekt i ett visst driftfall, kan du få fram desamma om du endast känner till en av parametrarna i driftfallet du vill jämföra med. Som någon redan skrivit, googla ventappen så behöver du bara mata in de siffror du vill ha. Driftfall 1: Q- 1m3/s P- 100Pa p- 1kW Jämförande driftfall vill vi
j björk: Jag tänker spontant att ftx borde väl vara mer gynnsamt? Det blir ju ingen värmepump, men ni dumpar ju inte bara ut den varma frånluften och får in förvärmd luft. Då behöver man ju inte bråka med värmen, utan "bara" ventilationen. De flesta värmepumpar blir väl ändå inte så effektiva när ni behöver så varmt vatten? Men det finns andra som är mer pålästa här som kan svara
Touchofred: Vet inte om det finns något enkelt sätt att göra rent dom. Du ska ha en viska och vajer. Förmodligen flera viskor av olika storlekar då stammarna är större. Men det går att köra större viskor i små rör. Sen ska du ju suga ur allt damm ur kanalerna, och då behöver du en liten snäcka (utsugsfläkt) med päronfilter. Vet inte om det går att ställa aggregatet på fullt och suga
Ropia: Har du missat att installera tilluft-tempsensor GT7 i tilluftkanalen?