Ventilation
Oldboy: [citat] Spjäll? Vilket spjäll talar vi om? En fläkt som går måste ha öppet både på insugs- och utloppssidan. Tänk dammsugare när man sätter handen framför röret så det blir tätt, då varvar fläkten/motorn upp. Fortsätter man så så kommer fläkten/motorn att haverera efter ett tag då den inte är gjord att gå så helt utan belastning på fullvarv kontinuerligt.
Robert-san01: Har du vägarna mot Stockholm kan du få köpa matta till bra pris av mig. Har 5 och 10mm tjock på rulle. Skicka PM!
Nygge72: Hej, är det någon som nyligen satt in undertrycksventilation för att jobba bort fukt när man har platta på mark med reglat golv. Jag undrar i så fall vad detta kostat och hur stort hus har ni? /Per
Tjoa: Fast nu pratar vi ju om saker som förändrats inom 10-20 år. En hundraåring ser man ju inte några effekter på nu. Vänta tills dina barn är i närheten av graven. Först då kan man se effekterna av partikelhalterna. Det här är ju inget hittepå. Man hittar partiklar i hjärnan på folk i olika centrum som härstammar från dieselpartiklar som absolut inte ska vara där. Gör
Micke_xyz: [citat] Frånluftsventilen kommer ju skapa undertryck som suger in luft genom dörren som vetter mot hallen. Så luften i klädkammaren kommer inte stå still.
Jonas Östlund: Perfekt! Tack så mycket för era svar! Känns skönt att ha rätt där och slippa betala för ett nytt FTX :) Får önska er en trevlig dag och stort tack för hjälpen
exerg: [citat] Det finns varianter.I första fallet görs hålet ut under radiatorn vilket kan ge lite mer kallras än om luften förvärms i en låda bakom radiatorn. I de flesta fall fungerar luftintagen bra så länge de sitter under fönsternivå. Vill man vara säker så provar man först genom att ta bort tätningslisten i underkant på fönstret. Känns det då att det strömmar in rejält med
Demmpa: Sökning på ”imkanal genom träfasad” gav bla följande: http://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-imkanal-foer-koeksflaekt-genom-vaegg.193263/
Mjolnir: Väcker liv i denna gamla tråd i hopp om att någon kan föreslå någon lösning. Renoverar badrummet nu och har gipsat nya väggarna. Ventilröret som frånluftsventilen ska monteras på når inte hela vägen ut från väggen och jag undrar hur jag ska lösa det? Huset är byggt -80 och har 76 mm ventilrör... finns varken nya luftventiler till eller självklara lösningar till detta... är
Lennart Felling: [citat] Jag har liknande hus (satt in bervärme, bytt till nya, täta fönster), en bekant som jobbar med ventilation rekomenderade att sätt in ventialtion i alla rum, 'ett fönster per rum, (borra hål med en mall längst upp i fönsterkarmen och sätta dit, typ ett spjäll). Se bilder. Blev bra för vårat hus (och inte sätta igen skorstenröret från gamla pannan i källaren). /Lennart
TheGame: [citat] Jag menade att stänger aggregatet av sig pga du har för låg temp in så är det pga det inte återvinner värmen ut nog bra. El eftervärnare förhindrar det tror jag men det är nog fel inställning på fläktarnas hastighet. Kan ha -35 utan att aggregatet
exerg: Men nog går det väl att gå förbi ir-köret och låta den få kontinuerlig ström... Direktstart via strömbrytare: I fläktens inbyggda elektronik finns (utöver IR-funktionen), möjlighet till manuellt tillslag (via strömbrytare). När rummets lamp-/strömbrytare slås till startar fläkten.
Oldboy: Ett litet isolerat utrymme värms naturligtvis upp mkt snabbare än större utrymmen oc/eller oisolerade. Om det är fukt som är problemet så är det en avfuktare du ska ha, om du inte tänker värma upp lokalen som ju är det andra alternativet. Om det vistas människor i lokalen så måste det finnas tillräcklig ventilation.
Kojfabriken: [citat] Jaha, tja en flexibel 60cm kostar ju ändå bara 150 kr, så då kan du säkert göra det så. Det skadar ju knappast att det blir för tyst. Avluften kommer dock att produceta en mindre mängd vatten som också kommer att frysa till is vid minusgrader. Vet inte om en böjlig dämpare tål det (obs. spekulerar bara, kanske går utmärkt). Själv har jag flexibla i all till och frånluft,
Tjoa: Är det inte den som ska flexa lite så att donet fastnar i spiroröret?
exerg: Det fanns inga gummitätningar på den tiden och luften tar i huvudsak enklaste vägen så ligg inte sömnlös för detta. När du startar köksfläkten sopar luftströmmen ganska snart bort ev snö runt ventilationshuven och skulle det under tiden läcka ut nån procent luft i skarven är det ingen katastrof.
Björn Melander: Jo, om du tex har 160 kanal (200 cm2) bör du gå upp till minst 400 cm2 i den trängsta passagen i ljuddämparen. Det gäller även donet (gallret). Den större volymen innan donet tar ned hastigheten på luften som en trycklåda. Pma så hjälper jag dig med Dacronet. Går tyvärr inte att få tag på som privatperson.
cocktail: Kondensavfuktare funkar bäst vid varma temperaturer och mycket fukt, tänk Thailand... sorptionsavfuktare är det du behöver om du faktiskt behöver det? Skulle tro en fuktstyrd paxfläkt vore mer ändamålsenligt eller ännu hellre en luft/luft pump!
GoForIt: Eventuell kondens lär ju droppa ner i krypgrunden i så fall..
BirgitS: I de flesta bostadsrättsföreningar behöver man tillstånd av styrelsen för att ändra något som har med ventilationen att göra.
Thomas_Blekinge: Ja det stämmer om det är en ogrenad kanal från donet till yttre världen. Men om det finns förgreningar bör man tänka annorlunda.
merlrmindre: Smyger in i tråden då jag också är på väg att bygga nytt med flvp. Vad finns det för vettiga friskluftsintag?
soleg06: Jag tänker att en kanal i ”stammen” får en viss lufthastighet av de efterföljande förgreningarna och därmed ett tryckfall. Jag summerade längs kanalerna på så vis. Med aggregatet har tabeller för totalt statiskt tryck och då vet jag inte om jag borde summera tillluft, frånluft, avluft och inlyft totalt eller inlyft och tillluft för sig och avluft och frånluft för sig?
FrittDrag_II: [citat] Se upp med att om du skall använda en vanlig varvtalsstyrning (tyristor) till en 230V fläkt så kommer den att ge ljud i sig genom att den "klipper sönder spänningen" till motorn. Tänk även på att motståndet/potentiometern du laborerar med högst troligt ligger med full nätspänning (230V) över sig. Väljer du en EC-fläkt istället så är det 0-10V du laborerar med och
GoForIt: [citat] Den gör sitt jobb. Problemet är att få till ett montage som inte ger stomljud. Jag har testat flera lösningar, men ännu inte riktigt nöjd.
Ropia: Anledningen till filtret kan vara att slippa att fläkten blir för smutsig och för att förlänga livstiden på den. Med ett vanligt F-system så tycker jag du kan strunta i att sätta i ett filter i frånluften så slipper det bli samma problem i framtiden. Gissningsvis så är det där originalfiltret sedan kåken var ny 2015, så det är dags för ett filterbyte :-)
GoForIt: Hej, och välkommen.. Du upprepar att ni har en bristfällig ventilation. Hur ser den ut idag? Spontant tror jag att steg 1 är att rätta till den. Normalt gäller tilluft i sovrum och vardagsrum. Frånluft i toalett, badrum, kök och ev. tvättstuga Vi har också braskamin och luftvärmepump (som sekundära värmekällor) så jag vet precis hur svårt det är att få luften att cirkulera. Finns