Hej!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett svar på den här frågan!
Är på gång att byta köksinredning i min Brf-lägenhet och vill gärna byta ut fläkten också. Idag saknas motor i fläkten, det finns bara någon form av centralt sug som jag kan stänga av och på. Jag undrar vad som är lämpligt att sätta istället? Det centrala suget är väldigt dåligt. Idag kan man inte steka något som det ryker om, utan att mitt brandlarm (i hallen ...) går igång.
Tack på förhand!
Närbild på en timerknapp för köksfläkt med inställningar för 30 och 60 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en Franke futurum ? Du kan dock inte sätta in en med motor, då trycker du in ditt matos i din grannes lägenhet.... ) Be föreningen öka suget alt. rensa kanalerna istället.

Har själv nyrensade kanaler och huset har redan ett undertryck som gör att det tar emot att öppna ytterdörren ... Alla goda råd är välkomna!

Aha, är det ett "radhus" brf med eget system för varje lght ? Ftx ?

S
Mera luft in , du har för mycket undertryck , då kan det inte suga ut , prova med att öppna ett fönster när du lagar mat så åker det nog ut

Nej, det är ett hus med sex lägenheter i. Så kanske drabbas även jag om grannens kanaler är orensade. När du skriver att kanalerna ska rensas så tänker jag på det man gör själv. Dvs, trycker upp en trassla i röret och rengör själva donet. Men du kanske menar att jag ska be föreningen rensa hela systemet??

Prova att öppna dina friskluftsventiler, all luft du vill suga ut genom köksfläkten måste släppas in någonstans. Vanligt problem. Hjälper inte med mer/större motor på utsuget.

Hela systemet, men efter du skriver det där med ytterdörren så tror jag som skutten att du måste tillföra mer friskluft istället.

Jag vet inte om vi har ftx. Det är ett hus från 1992.

Jo. Det blir en anings aning, pyttelitet bättre om jag öppnar ett fönster på glänt.
Om man öppnar mer så kyler man ut hela köket och det är ju inte meningen.

Jag har alla inluftsdon i lägenheten helt öppna.

Hur många ventiler och m2 ? Rekat är 1 st 100mm ventil / 25 m2 om jag inte missminner mig.

Om det är en gemensam pipa till alla lägenheter så kan du inte sätta dit en fläkt med inbyggd motor och ansluta den till den gemensamma pipan. I så fall kan du inte förbättra draget på egen hand. Då kvarstår antingen att ordna en egen pipa vilket lär stöta på problem, öka draget på den centrala fläkten eller klara dig med kolfilterfläkt. Jag skulle gissa att det rimligaste alternativet är att försöka få föreningen att öka draget.

Jag har fem st inluft som är 18cm i dia plus ett något mindre. Utöver fläkten har jag tre utluft plus köksfläkten som alla sugs med en motor någonstans. 100kvm lägenhet. Den konstanta ljudnivån inomhus känns som på gränsen till rimlig.
Det låter som att jag ska byta till en annan likadan fläkt och dessutom snacka med föreningen. Men man kan fundera på vad de kan göra ... några tankar om vad jag ska be dem göra?

Ska ju räcka. Prata med föreningen, dina grannar lär ha samma problem. Men en kolfilter med utblåset nära (inte påkopplad) en frånluftsventil kommer också fungera.

• Gilla
skutten11 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.