Digitala mätare visar utomhustemperatur (-16.2°C), rumstemperatur (20.187°C) och luftfuktighet (10.1%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns juinte som luftfuktighten inomhus nu är optimal... :o

Vi har kört några mindre luktfuktare i sovrummen men det verkar inte alls räcka till.
Vi har mekanisk frånluft och jag har sänkt farten på fläkten nu samt minskat alla tilluftintag till minimum men det är torrt, torrt, torrt ändå...

Har suterränghus i två plan så hur placerar man bäst en luftfuktare (eller två). Vi har sovrum både uppe och nere...

Funderade lite på två såna här, en på varje våning:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftfuktare/wilfa-hue-6b/177769.9402/

Duger det eller ska man satsa på något lite dyrare...?
 
Jo en sådan köpte jag till min mors lägenhet. Räkna med att det behövs ett aggregat per rum och flera dunkar vatten per dygn för att påtagligt få upp luftfuktigheten så det känns.
 
C
Angående placering, ställ dem där tilluften kommer in och gärna nära en värmekälla så att så mycket rumsluft som möjligt passerar runt den.
Köp en med stor vattenbehållare för som @Johsth skriver så går det åt en hel del vatten för att få upp luftfuktigheten till en komfortabel nivå den här tiden på året.
 
Oftast får man köra en riktig kombination för att få till det. En femstegsraket! :-)

1. Reducera ventilationen något.
2. Vattna blommorna ofta, och skaffa mycket blomster! :-)
3. Ett akvarium/terrarium med fiskar/reptiler är trevligt att titta på och hjälper fukten.
4. Det finns "porslinskoppar" som man skall hänga på radiatorerna som man fyller på med vatten som avdunstar och fuktar luften.
5. Luftfuktare i sovrum fungerar jättebra tycker jag, och ungarnas torrhosta på vintern har försvunnit.
 
  • Gilla
braneby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.