Hej.

Gammalt badrum, absolut inget är gjort enligt boken vad jag kan se.. 😜

fråga 1) Så nu till golvbrunnnen.. är det någon som kan se om denna typ är gjord för klämring? för jag kan inte se en sån i alla fall.

fråga 2) kanske är rollat tätskikt då , hur anslutade man korrekt till brunner på den tiden?

Tack på förhand

• Närbild på en gammal golvbrunn i ett badrum, utan synlig klämring, med ett vitt insida och mörkgråa kakelplattor runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av golvbrunn i badrum, delvis smutsig, med frågeställning om den är avsedd för klämring eller rollat tätskikt.
    Skapa konto
Hur ser vattenlåset ut, dels löst, dels när det sitter på plats?

Demmpa Demmpa skrev:
kan ta bild i morgon sitter under ett badkar med en front jag måste pilla bort 👍

Vad är det för hus? Källare? Väggar?

Det kanske saknas tätskikt eftersom det inte behövs.

Nja det behövs.. Är trähus, övervåning , dvs inte betong.. Men som sagt väldigt fuskbyggd

BirgitS
Hur gammalt är badrummet?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är badrummet?
oklart minst 20 år, men skulle gissa 90tallet..

BirgitS
Försäkringsbolagen anser att den tekniska livslängden är 25-30 år för tät- och ytskikt, efter det anser de att sånt är värdelöst och inte ger någon ersättning. Men om det nu har fungerat i minst 20 år så kan det nog fungera lite till, särskilt eftersom det är ett badkar där.

BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringsbolagen anser att den tekniska livslängden är 25-30 år för tät- och ytskikt, efter det anser de att sånt är värdelöst och inte ger någon ersättning. Men om det nu har fungerat i minst 20 år så kan det nog fungera lite till, särskilt eftersom det är ett badkar där.
Tack 👍 allt detta vet jag men det var inte riktigt mina frågor 👍🙂

BirgitS
Bra men för att veta om där borde finnas en klämring så behöver man veta vad det är för sorts golvbrunn, Dempa kanske kan komma fram till det utifrån de efterfrågade bilderna. Något inpräglat nummer någonstans?

• Gilla
preben89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bra men för att veta om där borde finnas en klämring så behöver man veta vad det är för sorts golvbrunn, Dempa kanske kan komma fram till det utifrån de efterfrågade bilderna. Något inpräglat nummer någonstans?
Demmpa Demmpa skrev:
Lite bilder nu

Står Purus Ran
RSK 11 80 82
Ab Sjöbo Bruk
RSK 7114522

• Golvbrunn med märket Purus Ran och inskriptioner RSK 11 80 82 samt Ab Sjöbo Bruk RSK 7114522, belägen på en kaklad yta.
    Skapa konto
  • Purus Ran golvbrunn från AB Sjöbo Bruk med RSK-numret 11 80 82, synlig ovanifrån.
    Skapa konto
BirgitS
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det första RSK-numret är till det här vattenlåset: [länk]

Det andra ska nog vara 7113522 och är den här golvbrunnen Oden:
[länk]
[länk]

Golvbrunnen började tillverkas 1990 så badrummet är inte äldre än så.
Tacker jättemycket

Så vad jag kan förstå är det väldigt osannolikt att denna brunn är korrekt installerad? Även om det skulle vara rollat tätskikt bakom / under klinker , vilket jag inte hellervet om det är iofs.. men denna brunn är enbart för tätskiktsduk eller plastmatta med klämringsinstallation?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.