Hej!

Vi har lånat svärmors stuga en vecka och märker att vattnet frusit. Efter att det fått tina märker vi att det sprutar vatten under vasken och vi ser att ett av rören till blandaren brustit.

Jag åker ner till lokala järnaffären initialt för att köpa ballofix och sätta på halvkopplingarna för att kunna stänga av vattnet in. Väl där hittar jag en blandare för halva priset och tänker att det är lika bra att ordna ny blandare på en gång men tar mig uppenbarligen vatten över huvudet.

När jag kapat bort inkommande 12mm x 1 plus-prisol märker jag att den kulventil jag köpt med klämringskopplingar 10mm och 12mm inte går att trö över prisol-röret, varken hylsa eller klämring går på. Känns som att det är ca 0.1mm för stort. Passar dessa bara hårda kopparrör och pex eller vad gör jag för fel?

• Två kopparrör under diskbänken, ett med en mutter och klämring och det andra delvis isolerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minikulventil med vred, kopparhylsor, röd och blå plasthandtag samt en förpackning från Gelia, märkt för klämringskoppling 12x10mm.
    Skapa konto
  • Trasigt metallrör med gängad anslutning och klämringskoppling ligger på en flerfärgad, vävd matta.
    Skapa konto
Rören kanske har svällt när de frös?

• Gilla
macher och 1 till
  • Laddar…
Tack Useless!

Kapade av en bit till så att jag kom ned till det som varit under isolering och där fick det fint att få på klämring och allt! Semestern räddad, här ska åkas skidor!

• Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.