Vi har i skrivandets stund hela två dämpare till tvättmaskin men det slår ändå i rören när den tar vatten. Det lustiga var att den första monterades och fungerade fint i kanske en månad, sedan slog det i rören igen. Huxflux bara sådär.
Därefter kom en annan firma och monterade en till dämpare närmare maskinerna och det slår ändå... Denna firma sa att det kanske var kranen det var fel på, att vi har fel sorts kran till vattnet i tvättstugan. Det är en sådan man snurrar (vad de nu heter?). Men det är väl inte kranen som stänger vattnet, det är väl tvättmaskinen och kommer det spela någon roll om man byter kran till vattenrören i tvättstugan då?
Vad kan man göra? Vi har en dämpare till vattenkran i handfat som slog så halva huset skakade och den fungerar perfekt men tvättstugan ger sig inte trots två...
Därefter kom en annan firma och monterade en till dämpare närmare maskinerna och det slår ändå... Denna firma sa att det kanske var kranen det var fel på, att vi har fel sorts kran till vattnet i tvättstugan. Det är en sådan man snurrar (vad de nu heter?). Men det är väl inte kranen som stänger vattnet, det är väl tvättmaskinen och kommer det spela någon roll om man byter kran till vattenrören i tvättstugan då?
Vad kan man göra? Vi har en dämpare till vattenkran i handfat som slog så halva huset skakade och den fungerar perfekt men tvättstugan ger sig inte trots två...
Tryckslag kan även ha att göra med en defekt backventil i systemet.
Det är ganska vanligt trots allt.
Tex i en duschblandare eller i blandningsventilen.
Vad har du mer exakt för avstängning till tvättmaskinen?
Det är ganska vanligt trots allt.
Tex i en duschblandare eller i blandningsventilen.
Vad har du mer exakt för avstängning till tvättmaskinen?
Ja, det var nog det vvs:aren sa. Bifogar bild på hur det ser ut just nu. Förstått det som att detta är fel.Krilleman skrev:
Det verkar inte finnas backventil i din nuvarande avstängningsventil.
(Jag ser inget som tyder på det rent visuellt)
Prova att byt tappventilen först och se om det gör skillnad!
Byt till tex denna:
https://www.hornbach.se/p/tappventi...d-med-typgodkand-backventil-8445006/12249180/
Har du flera enheter kopplade på samma ventil?
(Jag ser inget som tyder på det rent visuellt)
Prova att byt tappventilen först och se om det gör skillnad!
Byt till tex denna:
https://www.hornbach.se/p/tappventi...d-med-typgodkand-backventil-8445006/12249180/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du flera enheter kopplade på samma ventil?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen, då provar vi det! Två tvättmaskiner är kopplade till den.Krilleman skrev:
Jag hade också problem med tryckslag tills jag bytte modell på dämpare till en sådan här,L LiAl01 skrev:
Tryckslagsdämpare
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Min åsikt vad jag förstår och hur jag installerat min tryckstötdämpare, så sitter den installerade dämparen enligt din bild inte på en särskilt bra plats. Den ska sitta i vattnets färdriktning till tvättmaskinen och så nära den som möjligt.
Jo förstått det som så jag också. Men den andra dämparen är placerad nära maskinerna men hjälper ändå inte.R Real-House skrev:
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg