841 läst ·
8 svar
841 läst
8 svar
Lågt pH och högt nitrat
Hej!
Jag har gjort ett vattenprov som visar på 6,7 i pH och över 50 i nitrat. Fått offert på filter med installation på 37000 kr med installation.
Tycker att detta verkar vara makalöst dyrt och funderar givetvis på andra lösningar.
Är mycket händig och fixar det mesta själv, så närmaste alternativ är nog att köpa ett nitratfilter själv och installera. Säljaren som gav mig offerten sa dock att ett nitratfilter sänker pH ännu mer så man måste installera båda pH-höjande filter och nitratfilter samtidigt.
Vad tycker ni om priset?
Har ni förslag på andra lösningar?
Tack på förhand
MB
Jag har gjort ett vattenprov som visar på 6,7 i pH och över 50 i nitrat. Fått offert på filter med installation på 37000 kr med installation.
Tycker att detta verkar vara makalöst dyrt och funderar givetvis på andra lösningar.
Är mycket händig och fixar det mesta själv, så närmaste alternativ är nog att köpa ett nitratfilter själv och installera. Säljaren som gav mig offerten sa dock att ett nitratfilter sänker pH ännu mer så man måste installera båda pH-höjande filter och nitratfilter samtidigt.
Vad tycker ni om priset?
Tack på förhand
MB
Du kan ju börja med att tillföra brunnskalk i brunnen. Då stiger pH. Billig åtgärd men löser inte nitrathalten.
Nu är ju inte nitrat något enormt vattenkvalitetsproblem. Äter man grönsaker så får man ju en rätt god dos i alla fall.
Nu är ju inte nitrat något enormt vattenkvalitetsproblem. Äter man grönsaker så får man ju en rätt god dos i alla fall.
Just det, att grönsaker innehåller mer eller mindre mängd med nitrater har inte folk koll på, medans korven ryar man om att den är olämplig pga. tillsatt nitrat (dels för färgen och dels för att det inte skall växa botulinum-bakterier i korven (Latin, botulus, korv). Det behövs bara 0,00000009 gram botulinum-toxin för att döda en människa på 90 kg och hör till klassen världens giftigaste toxin. As-gamar odlar just dessa bakterier i sin mage tillsammans med en annan bakteriefamilj i sina tarmar och detta tar dör på precis allt annat i bakterierväg som följer med kanske den inte så fräscha maten de äter, själva är de resistenta mot giftet.Claes Sörmland skrev:
Detta problem att korv kunde göra en allvarlig sjuk, ja dödligt sjuk var känt redan på romartiden och där upptäckte att att salt från vissa fyndigheter/saltgruvor, oftast i grottor (spillning från fladdermöss, fåglar mm. som innehöll nitrater) som gjorde att korven efter lagring förblev ogiftig och ätbar samt som bonus behöll färgen.
---
såg detta:
https://www.billiga-vattenfilter.co...-sVmfH3o5KwjsGTsFvybfICbEg1UnpY1LQIKyGaeN5XVu
tydligen en anjonbytarfilter som kan regenereras med koksalt.
Kan inte riktigt se varför pH skulle sjunka av processen - istället för katjoner (Na⁺, Ca²⁺) så är det anjoner (Cl⁻, NO3⁻) som byts med varandra och de är båda lika starka syror (HCl, resp. HNO3 när de inte har en alkalimetalljon som motpart och H3O⁺ (aka 'H⁺' i en del texter) som katjon) och är bytet lika så bör inte pH påverkas. dvs. NaCl -> NaNO3 där natriumjonerna (eller kalium eller kalcium-joner) ramlar rak igenom jonbytaren medans nitratjonen byts mot klorid-jonen (med kloret som kommer från tidigare regenererings-saltet).
en anjonbytare bör också fånga sulfat och flourid-joner av samma orsak och de byts mot klorjoner.
Aha, ja, självklart, - dom missade jag helt... karbonat och bikarbonat kan agera både som svaga syror och bas beroende på pH (och därmed arbetar pH buffrande) och ersätts dem med en alltid stark dissocierad syra som klorid-jon i jonbytaren så sjunker pH.Claes Sörmland skrev:
Hej! Är nyfike
Hälsningar
Hej! Vi har köpt ett hus och hem ganska exakt samma problem som er. Har fått liknande förslag på åtgärd. Hur gick det för er? Blev det en bra lösning?B besa72 skrev:Hej!
Vad tycker ni om priset?
Tack på förhand
MB
Hälsningar
Hej!Starmin1 skrev:
Jag köpte ett nitratfilter från Klimatkomfort och installerade det själv:
https://www.klimat-comfort.se/butik/nitratfilter-44636187
Det gick ganska lätt, men jag har ännu inte tagit ett nytt vattenprov för att se hur resultatet blev rent nitratmässigt. Allt funkar däremot hur bra som helst efter installationen. Installerade förs två partikelfilter med olika genomsläpning och sedan nitratfiltret.
Hör av dig om du har mer frågor så hjälper jag gärna.
Hej igen,B besa72 skrev:Hej!
Jag köpte ett nitratfilter från Klimatkomfort och installerade det själv:
[länk]
Det gick ganska lätt, men jag har ännu inte tagit ett nytt vattenprov för att se hur resultatet blev rent nitratmässigt. Allt funkar däremot hur bra som helst efter installationen. Installerade förs två partikelfilter med olika genomsläpning och sedan nitratfiltret.
Hör av dig om du har mer frågor så hjälper jag gärna.
Snyggt arbetat! Alltid fint när man kan göra en del av jobbet själv.
Skönt att det fungerar bra. Hur blev det med pH? Installerade du även pH-höjande filtret? Om inte, har du ännu märkt av några negativa effekter av det?
Mvh
Nej jag väntar med PH filter tills jag tagit ett nytt vattenprov. Tänkte vänta någon månad och sedan ta ett prov för att se om det behövs.Starmin1 skrev:
Klicka här för att svara