Hej

Jag renoverar ett kök i ett 100 år gammalt timmerhus med 15 cm tjocka ytterväggar. Det är ett fritidshus som används sporadiskt. Tanken är att ha uppvärmt efter behov men att aldrig gå under 8-10 grader.

Köket kommer att placeras mot yttervägg och vattenrör kommer att gå längs yttervägg ca 6 meter. Eftersom det blir sockel så når inte rumstemperaturen in under köksstommen. Då det finns en frysrisk så undrar jag hur mycket jag behöver säkra upp dragningen av vattenrör.

Tanke 1: Utanpåliggande värmekabel på slang som ligger i rör och sedan isolering utanpå det. Funderar dock på om det funkar att dra ut slang från rör och fästa värmekabeln och sen föra in slangen i röret igen.

Tanke 2: Utanpåliggande värmekabel på kopparrör med utanpåliggande och sedan isolering utanpå det.

Finns det någon anledning till önskemålet om slang i förslag 1?

Har ni övervägt att göra ledningarna trycklösa när huset inte används, med tanke på sporadisk användning?

GoForIt GoForIt skrev:
Finns det någon anledning till önskemålet om slang i förslag 1?

Har ni övervägt att göra ledningarna trycklösa när huset inte används, med tanke på sporadisk användning?
Vi har sett två möjliga alternativ och inte lagt några värderingar för eller mot. Vi vet bara att vi vill ha ett skydd mot frysrisk.

Vet inte vad trycklöst innebär men det låter som att det kräver lite jobb. Vi vi bor nära och vill att det alltid är redo att använda.

Då låter slang bara som komplicerat. Bättre att gå direkt på rör med utanpåliggande eller invändig frostskyddskabel.

Trycklöst innebär att man stänger av vattnet och tömmer det som går. En ledning där vattnet kan expandera fritt fryser inte.

• Gilla
Bosda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.