Hej!
Första gången jag försöker mig på VVS själv. Ska sätta in en tvättmaskin och försöker sätta på en kulventil.
För att slippa byta klämring på röret har jag behållt nippeln på, köpt en bussning (10x15) som sedan går in i kulventilen (15).
Se bilden nedan (har testat med teflon på alla delar, men tog bort den på bussningen här). FATTAR inte varför det läcker - men ser ut som att det rinner både från kopplingen mellan ballofixen <-> bussningen och bussningen <-> nippeln.
Har det något med G och R att göra?
Tacksam för alla tips.
Första gången jag försöker mig på VVS själv. Ska sätta in en tvättmaskin och försöker sätta på en kulventil.
För att slippa byta klämring på röret har jag behållt nippeln på, köpt en bussning (10x15) som sedan går in i kulventilen (15).
Se bilden nedan (har testat med teflon på alla delar, men tog bort den på bussningen här). FATTAR inte varför det läcker - men ser ut som att det rinner både från kopplingen mellan ballofixen <-> bussningen och bussningen <-> nippeln.
Har det något med G och R att göra?
Tacksam för alla tips.
Vilken del tätar klämringen mot? Är det en övergång där längst till höger? Satt den där från början? Vad är det för dimension på röret?
Personligen föredrar jag lin och pasta men ska du använda gängtejp ska du lägga på mycket mer än du tror. Ett varv per millimeter kopplingsdimension är en tumregel jag hört, så för en 15 mm gänga blir det 15 varv.
Edit: Vad är det egentligen för rördelar längst till höger? Den delen där du lagt på tejp ser ut att vara den där klämringen ska sitta. Det verkar orimligt att en tvättmaskinsanslutning skulle varit G10 från början, de är vanligen G15.
Personligen föredrar jag lin och pasta men ska du använda gängtejp ska du lägga på mycket mer än du tror. Ett varv per millimeter kopplingsdimension är en tumregel jag hört, så för en 15 mm gänga blir det 15 varv.
Edit: Vad är det egentligen för rördelar längst till höger? Den delen där du lagt på tejp ser ut att vara den där klämringen ska sitta. Det verkar orimligt att en tvättmaskinsanslutning skulle varit G10 från början, de är vanligen G15.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Eftersom det läcker där du lagt på teflontape lär det bara vara så enkelt att du har tagit på för lite. Bilden tyder oxo på att det är för lite tape.torngren skrev:
Lösningen har du redan fått. Ta mer tape än du tror behövs. Det kommer bli tätt.
Tråkigt svar, men det skulle bli betydligt bättre med korrekt ventil som passar på din 12mm mutter direkt utan övergångar.torngren skrev:
Dy12 x 1/2" Vatette
RSK: 8547111
https://www.vatette.se/produkter/ku...k-forkromad-dy12-x-utvandig-g-12-med-plananda
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden