Jag blir verkligen inte klok på detta, har nog suttit och försökt få AI att förklara min fråga i 30 min men den är ej kapabel att förklara det så att jag förstår så jag vänder mig hit.

Jag håller på att renovera mitt badrum, det ska vara lite 50-talsinspirerat så därför kollar jag på följande blandare:

https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/blandare-och-vattenkran/duschblandare/duschblandare-fm-mattsson-rogen-150-cc/p-372216?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk1RcbAmbrfQ8K00FjrYkIV2&gclid=CjwKCAiA-__MBhAKEiwASBmsBLXLGE4HUz5N2NKszHPWvVPLRR2sDlfj7mm6jwCSYLdyDLGPG74Z5xoCjEQQAvD_BwE

Jag tror denna är ganska standard? G1/2-gänga som man kopplar till. Denna blandare vill jag använda både för dusch och för bad (2 blandare totalt). För dusch monterar jag den med gängan uppåt och kopplar in takdusch, inga konstigheter. Alla takduschar jag kollar på verkar ha G1/2-gänga.

När det kommer till att använda den som badkarsblandare blir jag dock inte klok! Då vill man ju montera blandaren så den har gängan nedåt. Sen när jag kollar på badkarspipar, tex. samma märke länkad nedan (men alla verkar ha typ samma standard) så har den G1/2-gänga _nedåt_ och M18x1 uppåt. Nedåt så kommer jag vilja koppla en handdusch, inga konstigheter då den kommer passa G1/2 gängan. Men uppåt på pipen är det är ju M18x1-gänga, hur fasen kopplas detta in i blandaren som har G1/2-gänga? Finns säkert adaptrar och grejer men så här verkar typ alla blandare och pipar se ut, det kan väl inte va så att alla tillverkare gör saker som ej är kompatibla? Måste va nån hemlig rörmokeriinformation jag saknar för jag får det inte att gå ihop.

https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/blandare-och-vattenkran/tillbehor-blandare/badkarspip-fm-mattsson-9000e-med-blandarnippel/p-372210?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk1RcbAmbrfQ8K00FjrYkIV2&gclid=CjwKCAiAnoXNBhAZEiwAnItcG4YnDT6Y9aeOooPuGVL9aTS96GGxSkClzQttu89NjOnrxOFPVcpfihoCMgIQAvD_BwE

Krilleman
F floodhorse skrev:
Jag blir verkligen inte klok på detta, har nog suttit och försökt få AI att förklara min fråga i 30 min men den är ej kapabel att förklara det så att jag förstår så jag vänder mig hit.
Det går, men du får köpa annan övergång = dyrare.

Duger det med en "no name" pip så köp en färdig med 1/2" gänga uppåt mot blandaren direkt.
Snyggare, billigare och enklare.

Tex:
https://www.hornbach.se/p/badkarspi...MI1eThjaH5kgMVZlCRBR0X1gCqEAQYByABEgIBfvD_BwE

Kromad pip till blandare för badkar eller handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Det går, men du får köpa annan övergång = dyrare.

Duger det med en "no name" pip så köp en färdig med 1/2" gänga uppåt mot blandaren direkt.
Snyggare, billigare och enklare.

Tex:
[länk]

[bild]
ja, det kan nog duga med en "no name" pip. Jag kan dock inte avgöra med mina amatörmässiga kunskaper utan ett diagram/bild att denna är G1/2 både uppe och nere men antar det stämmer om du säger det!

Jag förstår bara inte varför denna M18x1 gänga finns och inte alla pipar är G1/2 uppe och nere, vad kopplas (M-gängan) mot normalt? Alla blandare jag ser är ju G1/2-gänga... fattar inte och det var därför jag antog att jag bara inte förstått hur det ska göras, jag missat nåt detalj. För mig är det lite obegripligt...

Krilleman
F floodhorse skrev:
ja, det kan nog duga med en "no name" pip. Jag kan dock inte avgöra med mina amatörmässiga kunskaper utan ett diagram/bild att denna är G1/2 både uppe och nere men antar det stämmer om du säger det!

Jag förstår bara inte varför denna M18x1 gänga finns och inte alla pipar är G1/2 uppe och nere, vad kopplas (M-gängan) mot normalt? Alla blandare jag ser är ju G1/2-gänga... fattar inte och det var därför jag antog att jag bara inte förstått hur det ska göras, jag missat nåt detalj. För mig är det lite obegripligt...
Jag tolkar det som att den passar utan bekymmer.

Produktbeskrivning av Gelia Badkarspip Aero i krom med omkastare för duschblandare, kostnad 535,00 kr, fem stjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
floodhorse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.