739 läst ·
23 svar
739 läst
23 svar
Hur vintersäkrar jag inkommande vatten?
Lite mer info:
Det är cirka 15 meter kvar till huset från området på bilderna. Men på resterande biten är jag säker på att slangen ligger djupt (minst 150 cm).
Från gatan till gropen (röda strecket) är det cirka 10 meter och jag vet inte hur djupt slangen ligger där, för där har vi inte grävt. Men det är gjort av en stor markfirma för cirka 3-4 år sedan.
Det är cirka 15 meter kvar till huset från området på bilderna. Men på resterande biten är jag säker på att slangen ligger djupt (minst 150 cm).
Från gatan till gropen (röda strecket) är det cirka 10 meter och jag vet inte hur djupt slangen ligger där, för där har vi inte grävt. Men det är gjort av en stor markfirma för cirka 3-4 år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då blir det bra med isolering som jag skrev om, t.o.m att den kan läggas på längden och blir då 120 cm. Går åt mindre skivor då. Isoleringen finns i tjocklek 2 - 5 - 7 - 10 cm och lämpligt för dig är 5 eller 7 och vill du hugga till så ta 10. Men det skiljer bra i pris mellan dom. Ecoprime som det kallas finns i blå eller rosa nyans, men är i princip samma sak. Vanlig cellplast, den vita, suger vatten rätt bra och blir genomsur efter ett par år och inget bra i mark.O oddan skrev:
Uppdatering:
Började med att gräva ut detta området lite, så att vi skulle kunna fylla på med 0-8 (rörgravsgrus) under och runt.
Sen fyllde vi på med 0-8 så nya cellplasten (XPS300) kunde ligga i nivå med den gamla cellplasten.
Sen toppade vi med ett lass 0-32
Började med att gräva ut detta området lite, så att vi skulle kunna fylla på med 0-8 (rörgravsgrus) under och runt.
Logga in
Skapa konto
Sen fyllde vi på med 0-8 så nya cellplasten (XPS300) kunde ligga i nivå med den gamla cellplasten.
Logga in
Skapa konto
Sen toppade vi med ett lass 0-32
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Det är nog bara att hålla tummarna. Det borde inte fungera med så ytligt utan värmeslinga
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Där får man både isolera och lägga värmeslinga. Blir det rövkallt en vecka kan man fundera om man ska ha ett grundflöde på vattnet, men det är förstås varken bra för kollektivet eller egen förbrukning att göra så.
Har varit rövkall tidigare när vi varit bortresta och inte haft något flöde alls. Nu är det begravt ~60 cm, ungefär samma som tidigare. Fast med bättre grus och isolerande cellplast.Karrock skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Inkommande vattenledning från gatan
Vatten & Avlopp -
Lustig dim på gänga vattenventil inkommande
Vatten & Avlopp -
Upplevt sämre vattentryck efter ventilbyte inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Gänga det kulventil på inkommande vattenrör till toan
Vatten & Avlopp -
Aqara Valve Contol: Stänga av inkommande vatten