Hej!
Jag fick lite hybris när jag insåg att man kunde skruva upp köksavloppen med silen som stoppar större grejjer att åka ner. När jag hade gjort rent så skulle jag skruva dit den igen men gjorde såklart lite för hårt så den gick av.

Det är alltså en hålskruv (se bifigad bild), försökt få fram svar och som jag fattar det behövs en torx-sats, med T40 var för liten.

Så antingen behöver jag köpa en större, T50 eller T60 för att kunna få ur den avbrutna skruven.

Eller är det någon annan som har något tips?

Det är en sån här variant:

https://www.vvsobadrum.se/reservdel...duHbdP2qxxHqm6DTMebf7b-tgvbmfXtRoCcR8QAvD_BwE

Tack på förhand!

MVH Lisa

• Närbild av en hålskruv Contura 20mm för korgventil M12X20, metallisk och gängad med urholkning i ena änden, visas på en produktsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lyckas man bryta av en sådan skruv?

Det är inte TX-grepp på denna skruv utan enbart spår.

E Edlunn skrev:

Lätt att dra av, de är av kromad mässing.
Torx el liknande kan användas att trycka mer i hålet och få grepp om den.

Har tyvärr ingen kvar så jag kan kolla storleken.
Bytte nyligen till nyare vattenlås från IKEA, den är rostfri och har insexgrepp, men finns nog inte att köpa lös.
Närbild av ett rostfritt vattenlås från IKEA med insexgrepp, i gul belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E Edlunn skrev:

Jag bor i ett hus från 2012 så vet inte om den har blivit lite rostig, så själva "toppen" på skruven gick av och den andra delen sitter i själva korgventilen/plastdelen. Så jag har inget spår att skruva i längre.. Kan ta en bild senare idag eller imorgon.

Isakare Isakare skrev:
Lätt att dra av, de är av kromad mässing.
Torx el liknande kan användas att trycka mer i hålet och få grepp om den.
Då får jag gå till någon butik för att se så jag kan få rätt storlek så den greppar tag. Annars får jag köpa en ny sån del :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.