Nu har det blivit några VVS-situationer det senaste och jag bryter snart ihop. Hur svårt kan det vara? Kan jag inte bara få byta en gammal blandare till en något mindre gammal blandare innan köksrenovering?

Vi har gammal mora-blandare som droppar. Mora har inga ersättningsdelar, så jag köpte en begagnad FM Mattsson-blandare som hade mutter och klämring redan ditsatt. Dessa fungerar inte på någonting. R10/G3/8 är för stort. 8mm koppling är för liten. Beslutade för att såga av ena klämringen och mutter för att testa sätta dit en kulventil. 10mm ring sitter löst, men så pass fast att den inte åker över "spärren". Det ni ser i min hand är den avsågade klämringen + mutter. Mittenbilden visar ena slangen med kvarsittande klämring och mutter, och den andra med ditsatt G3/8 klämring + mutter. Klämringen har fallit ner i muttern. Går ej att dra av. Drar jag åt mot kulventiler sitter den löst och läcker. Som om klämringen är för bred(?).

Behöver jag någon specialare? Är klämringen för bred? Vad är vägen framåt?

Snälla, hjälp mig med denna huvudvärk.

• Koppar klämring och metallmutter ligger i en persons hand, relaterade till VVS-problem vid byte av blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-delar på ett bord, inklusive slangändar och två förpackningar med klämkopplingar och minikulventiler, visas avbildade på träyta.
    Skapa konto
  • Vattenrör och avloppsinstallationer under diskbänk med olika kopplingar, klämringar och en vattenlås i ett köksskåp.
    Skapa konto
Redigerat:
Såga bort klämring och kasta alla muttrar och så köper du en ny komplett skarv ( eller minikulventil) med klämringar, det går inte blanda dessa hur som helst. Glöm inte stödhylsor.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Såga bort klämring och kasta alla muttrar och så köper du en ny komplett skarv ( eller minikulventil) med klämringar, det går inte blanda dessa hur som helst. Glöm inte stödhylsor.
Jag har köpt och returnerat, köpt och returnerat. Närliggande järnhandel säger att de inte har vad som behövs - hör med någon VVS:are, säger de. Jag förstår inte vad det är jag behöver.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Suvi5700
Stefan N Stefan N skrev:
Och använd skiftnyckel eller fasta nycklar. Ser ut som du använt en polygrip på muttern.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och använd skiftnyckel eller fasta nycklar. Ser ut som du använt en polygrip på muttern.
Det stämmer, en skiftnyckel och en polygrip. Får gräva fram någon fast nyckel.

Men hur hårt behöver jag dra åt den? Känns orimligt. Jag har inte dragit åt 1, 1/2 varv iallafall. Kanske det jag ska försöka mig på.

Redigerat:

Bästa svaret

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Mät ditt kopparrör, det är väl 12 eller 10mm och sen är det väl 10mm du har från blandaren? Då ska du ha en koppling 10x12 eller vad du nu har för mått.
Sen stödhylsa i kopparröret.
[länk]
Kopparrör är 12mm. Tror inte den delen är några konstigheten, utan i mitt fall är det blandaren. Den mäter 10mm. Men jag ska test att dra åt ordentligt.

Stefan N Stefan N skrev:
Köper du Vatette som är ett bra märke finns det monteringsanvisning som ska följas. [länk]
Jag tror dina ord fått mitt sargade förnuft tillfånga. Jag drog åt muttern ett ordentligt varv och nu sitter kopplingen på blandaren. Imorgon tar jag tag i 12mm kopparröret då jag behöver stänga av vattnet i huset för ingreppet.

Jag återkommer när blandaren är på plats eller tårar flödar i vasken!

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Nu är vi i mål. Inga droppande rör, varken plast eller koppar. Rensade vattenlåset som var den största bråkstaken idag, samt reglaget till diskmaskinen som läckte, men slutade när jag plockade isär allt och satte dit igen. Detta har inte varit ett av de roligare projekten. Blir skönt när hela köket byts ut.

• Rördragning under diskbänk med avloppsrör, koppar- och plaströr samt eluttagsplugg. Fixat läckage och rensat vattenlås.
    Skapa konto
Krilleman
Stmbl Stmbl skrev:
Nu är vi i mål. Inga droppande rör, varken plast eller koppar. Rensade vattenlåset som var den största bråkstaken idag, samt reglaget till diskmaskinen som läckte, men slutade när jag plockade isär allt och satte dit igen. Detta har inte varit ett av de roligare projekten. Blir skönt när hela köket byts ut.
Man ska aldrig använda gängtejp på klämringskopplingar.
En lärdom du ska ta med dig!

Kopparrör och två flexibla slangar under diskbänken anslutna till VVS-ventiler och ett avloppsrör.

• Gilla
Nilstyko och 6 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Man ska aldrig använda gängtejp på klämringskopplingar.
En lärdom du ska ta med dig!

[bild]
Jaså, det är onödigt? Kanske till och med dåligt?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Det är helt fel att ha det, ska bort.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är helt fel att ha det, ska bort.
Super, då ska jag åtgärda detta vid tillfälle! Tack för att du poängterar.

MultiMan
Titta på delarna du monterar ihop och fundera lite extra nästa gång, då hade du nog snart, helt av dig själv, förstått att en gängtejp inte gör någon nytta i en klämringskoppling. Den tätande funktionen sköts helt och hållet av klämringen och gängan är bara till för att kunna skruva ihop kopplingen.

En sak jag inte kan se du kommenterat men blev tipsad om är stödhylsa som är mycket viktigt med mjuka kopparrör som du har. Utan stödhylsa klarar inte den mjuka kopparen hålla emot klämringen tillräckligt hårt över tid utan det kan börja läcka efter ett tag igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.