Har aggressivt vatten som äter på kopparrör och mässingskoppligar.
Tanken är att byta till pex men kopplingarna jag har sett är i mässing, finns det alternativ?

Sen mestadels av rören är synliga i huset, kopparrör ser ju inte konstigt ut, men pex är ju inte så fint att ha synliga. Åsikter, ideer? Dra dem i kabelkanaler? 90°böjar?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
När det gäller synliga rör så har jag för mig att det finns PAL rör som säljs i raka längder ungefär som koppar rör. Har själv dock dålihg koll. Tror att det är PEX med en tunn metallmantel inne i plasten.

Detta löser dock inte problemet med kopplingar.

De rören kallas PAL och har ett ingjutet aluminiumskikt. Men du kommer inte ifrån koppar helt hur du än gör. Mina föräldrar fick en vattenskada pga att aggressivt vatten frätt sönder en klämring under diskbänken och de har pex-rör överallt.

Så. Ett plåster hjälper inte, åtgärda problemet istället är min rekommendation.

C
Har liknande utmaning och tankar som TS.
Att "göra något åt problemet" kräver en lösning med ett löpande underhållsbehov, och kanske inte optimal funktion. Då är det lockande att använda plast om det ändå är dags för ett stambyte och surheten/alkaliniteten i övrigt ligger på en acceptabel nivå. Det ligger ändå i linje med vad man kanske valt iallafall av andra skäl.

Kopplingar finns både i mässing, plast och rostfritt stål. Hur stort problem det är med just kopplingarna är en annan sak. Själv har jag mest haft problem med rören och att vattnet blir grönt.

Sen är det ju knepigt att helt undvika mässing i systemet. Blandare och interna komponenter i annan utrustning t.ex.

• Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
C
För övrigt finns det även kromade PAL-rör om man vill sätta synlig PEX i badrum m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.