Värme allmänt
raindance: Pris för att köpa lösa energiglas är 750 kr/m2. Om jag byter glasen själv kostar två fönster 2000 kr. Om jag skulle spara 400 kr per år tar det 5 år innan inköpskostnaden är insparad.
jonko: Det låter som att du är ute efter en handratt snarare än en termostat. Och ja det är en äldre TA-RVT, heimer har termostater som passar rakt av.
M_Erlandsson: Jag har precis byggt ett eget exp kärl för öppet system, kommer att använda självcirkulation och kamrörsbatteri i acctank att köra golvvärmen med cirk pump på! exptanken kommer sitta i taket i pannrummet! (160L)
Husnerden: Bra där! Ska kolla och se om trycket blir bättre om jag tar bort lite. Kan vara en orsak!
Magnificus1: Jag byter pump också, den gamla skar. Hög tid nu när nätterna börjar kyla på. /Magnus
butwhy: [citat] Det stämmer nog, men jag känner mig inte speciellt sugen på att göra om det när det fungerar.
Rooobbban: Hej alla duktiga där ute se om någon kan svara på detta o hur ni hade gjort. Precis köpt ett hus som värms upp med luft luft samt som jag förstår det ved panna(bifogar bild). Tanken är att byta till luft vatten o ta bort denna panna. Till mina frågor. 1 påverkar detta miljön i murstocken då den ej värms upp? Kan man alternativt göra något bra för att åtgärda det ? 2 har även en
jonaserik: Då gör den inge nytta då och sitter det en shunt för så ska nog den vara helt öppen då, slinga i tanken för VV då, ingen VV i pannan . Ska du försöka att få in VP så måste du nog ha en separat VVB då en sådan inte normalt ger mer än +55 C . Då för att få värme från VP ska den kopplas in på första tanken ( hur många tankar har du ) och är dom kopplade i serie
13th Marine: Ja, kolla kondensatorerna, dvs alla de som ser ut som någon form av cylinder. Det är rätt vanligt att de sväller när de blir dåliga och antigen toppen blir bullig eller hela metallkapseln lyfter. Jag hade börjat med att kika över dem för synliga fel.
Josth: Sensommaren och hösten är en tid med extra fuktig utomhusluft. Den fortfarande ganska ljumma utetemperaturen gör att luften kan innehålla mycket vattenånga. Har man då ungefär lika varmt inne som ute blir det lika fuktigt inne. Inte så bra när handdukar och liknande inte får torka. En elektrisk handdukstork är bra då. Avfuktare finns i många modeller och prisklasser. Beror en del på
nmeden: Hej! Jag har fått klart för mig att det är bra att rengöra filtren på bergvärmepannan. Den på VB var enkel. 45 grader filter, med ventil innan. KB var värre. Har hittat nåt som kan vara det, men det ser inte ut som den på VB (i manualen framgår att båda är liknande utseendemässigt). Här finns sen bara en ventil efter, vid nivåkärlet (antar den stryper flödet). Är det rätt
Eripet04: Hej Jag är under slutfas av byggandet av en uteplats och behöver hjälp angående placering av infravärme. De infravärmare jag har köpt in är: https://www.luxway.se/veito-terrassvaermare/blade-terrassvarmare-silver-1200w.html Detta efter rekommendation av den elektriker som skall utföra installation av värme och belysning. Min första tanke var att placera en ovanför varje öppning på
Maxwells demon: Tror växelventilen sitter i höjd med klistermärket till vänster om display. Ta bort fronten och knäpp ett foto.
Turbo_Tail: Och naturligtvis är bergvärme det ekonomiska och miljömässiga bästa alternativet sett över tid i alla fall.
cullberg: Tack, När jag t.ex räknar på 75W /kvm så behöver jag i det aktuella rummet ha ca 210W, Det är ett ganska litet rum. Då tänker jag att det nästan är bättre att gå upp till 500W om man skall köra 60grader. Men det kanske inte är något stort problem även när man kör det på normaltemp?
richardtenggren: Tror jag hittade ett inlägg av rävlyan som löste huvudproblemet, här.
Dowser4711: [citat] Kör du dem konstant/med termostat blir de ju som vilka direktverkande el-element som helst.
Stefan1972: Sen beror det ju på vad man pratar för skarv och hur den utförs och vilken typ av rör? Är det hempul med prisol och klämringskoppling så kan det ju vara bra att ha den inspekterbar........... En riktigt linad skarv på gängade rör eller en korrekt lödd skarv på vanliga kopparrör behöver man sällan behöva kunna kontrollera.
Peter2400: [citat] De blir knappt varma, så det borde inte vara någon fara, men tycker som Jönas att enklast vore det att ha igång beredaren, värmeförlusten värmer skåpet. Om du ändå känner dig osäker, så kan du komplettera med värmekabel. https://www.hornbach.se/shop/EBECO-Frostvakt-2-m-20-W/5124895/artikel-detaljer.html
ParJorgen: Tack för svaren! Jag kommer provtrycka innan gjutning och kör säkerligen med tomma rör. Slangen ligger under armeringen för säkerhets skull.
Plumbs: Fiberpackningar? Kan du storlek i tum? 3/4 Kolla med installatören/leverantören, de bör ha koll på vart du kan få tag i dem. Enklast är väl om du kan demontera en packning och ta med dig till grossist eller varuhus om installatören/leverantören inte skulle svara dig.
Zacken: Hej Stefan ! Enligt rörmontören så va det inga problem med full matning då värmepumpen styrs av ute tempen, det är där jag blir fundersam, för du kan inte strypa elementet enskilt, men å andra sidan blev det inte för varmt i källaren föregående vinter.
Rabbithole: Det går att installera ett luftcirkulationssystem likadant som används vid luftvärme. Det funkar om huset är väl isolerat
kahnilainen: Laddpumpen går endast igång när pannan når rätt temperatur. Jag ska försöka komplettera med de uppgifter som behövs när jag kommer hem ikväll.
T-V: Hej, jag bor i södra sverige, runt Gbg. Tack för den synpunkten, hade inte tänkt så. Man kanske se l/l vp endast som komplement...