Hej ska byta lite termostater på husets radiatorer och även friska upp ventiler som fastnat. Mardrömmen är ju då att ventilen börjar läcka och undrar om det finns någon slags plugg eller hölje som man kan täta med.
Tanken är att man borde kunna ha en tät hylsa man skruvar dit för att lösa problemet temporärt och slippa skada mina nylagda golv?

Redigerat:
Kolla om det finns täcklock i samma dimension som radiatorkopplet har, annars tror jag det räcker med att stänga av cirkulationspumpen och släppa på trycket i systemet. Då bör det tillfälligt gå lösa med silvertejp eller liknande.

Ta ett element i taget så löser det sig!

Såg att det finns adptrar till andra system att skruva dit kanske en sån kan funka?

S
Det börjar inte läcka när man byter termostat.
Det man inte får göra är att dra i stiftet om det fastnat. Tryck på det upprepande och knacka på ventilhuset med en träbit eller en liten hammare tills stiftet fjädrar ut, så blir det inga läckor.

Vad har du för termostater?

MA står det på dom graderade 1-7 med en känselkropp som sticker ut i änden. Huset är från -74 så dom kanske är jämgamla vet ej. Har en CTC luft/vatten värmepump i ett hus i ett plan med källare och lite marigt att få jämn temp uppe/nere.
Men det huvudsakliga problemet är nu att få genomströmning genom elementen.
Masserade en ventil i vardags rummet nu och fick igång radiatorn och även den bredvid började fungera.
I ett annat rum saknades termostat när vi flyttade in i våras där satte jag en biltematermostat och den fungerar utmärkt.

Operationen på radiatorerna i vardagsrummet lyckades och inget har läckt ut än så det känns fint. Tack för varningen att inte dra i stiftet det va precis vad jag funderade på att göra! Leve forumet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.