Värme allmänt
KnockOnWood: Jag hade nog helst placerat luf/luftvärmepumpen i entréhallen, vid den gröna markeringen. Detta för att slippa fläktljudet i vardagsrummet. Och sedan byggt in ett FTX-ventilationssystem för att fördela friskluft och värme till alla husets rum. Huset tycks ju som gjort för detta med sina långa kattvindar, där man kan dra rör till alla rum. Några element eller annan uppvärmning blir
thomas33: Nej, men vid kraftig vedeldning utan ackumulatortank kan det hända. Troligen därför de tagit till betydligt mer än behövligt.
Helena34: Hej Jag ska mura en öppen spis. Nu har jag blivit övertygad att jag ska mura kring en insats eftersom hus idag är så täta och det lätt ryker in. Jag vill ha en modell Spartherm Arte 3RL 100h Vad är erfarenheten kring dem? Jag funderar faktiskt att åka till Tyskland och handla pga så dyrt i Sverige. Finns det någon som vet något om någon tysk e-handel där man kan köpa sådana?
petererlandsson1194: [citat] De trådlösa termostaterna säger väl till ställdonen när det är dax att släppa på värmen? Nu lär det knappast behövas någon värme så självfallet så är ställdonen stängda eller missförstår jag frågan? Som jag ser det så ska du inte behöva göra något alls förutom att ställa in önskad temp i rummen på termostaterna.
Österby: Tack för input! Nä, blir att skarva befintliga stålrör med unifix över till koppar, kanske förlängs med 3 meter totalt. Ventil å dylikt hänger med radiatorn till nya platsen.
Bob234: Tjena, Vet att frågan kommit upp mängder med gånger.. men hittar inget bra svar när jag söker.. Ska riva upp en gammal plastmatta, från 80-talet.. Den ligger limmad på spånskivor. Limmet är jättelätt att skrapa bort, gulaktigt som kontaktlim, men vid längsgående spånskiveskarvarna är det som att det gamla limmet från heltäckningsmattan från 1972 då huset byggdes är kvar.. det
Dan_Johansson: Enklaste sättet att "stänga av" är att sänka värmen på "pilarna" på displayen... (om den inte har en egen säkring i din elcentral)
Krilleman: Stäng skruvarna bakom locken på dina dubbla trimventiler så blir det inget som kommer mer än det vatten som finns i radiatorn. Tänk också på att räkna antalet varv som skruvarna är utskruvade om det är en injustering utförd. Sen öppnar du bara dom exakt lika mycket efter återmontering! (y)
Stegatorparn: Verkar vara en ventil från MMA, svårt att se vilken. Här finns några blad som kan vara till hjälp. https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/4815601.pdf https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/packboxar.pdf Att mäta stiftlängden på befintlig packbox kan vara en god idé.
Stegatorparn: Som GK100 skriver så går röret upp till expansionskärlet eftersom pannans anslutning för expansionsledning används till att pumpa in vatten från elkassetten. Helt rätt att stänga pumpen vid elkassetten när den inte används, liksom att värmepumpen för radiatorerna stängs sommartid när det inte finns något värmebehov. Observera dock att stängda pumpar skall motionsköras några
lordi: Finns en speciell övergångsnippel till det rosfria kärlet, som bör användas för att undvika galvanisk korrosion. https://www.faluplast.com/sv/hem/produkter/övrigt/rostskyddsnipplar/rostskyddsnippelrsk-2911990g25__1130
ROSTIGASTE: Det beror nog mer på trappans konstruktion och läge , är det en liten smal trapp, så kan det nog vara bra att ha luftvärmepumpen nära så att värmen kommer upp. Annars är nog det bästa att ha den i det största rummet.
Scsi: [citat] Ring din lokala murare dom brukar vara händiga, och vana vid sådana här installationer. Och kolla om dom vill göra jobbet åt er om ni bistår med material.
Jonatan79: Lägg skvallerröret på andra sidan väggen om det passar bättre?
Batbyggare: Jag vill montera in en kamin på nedervåningen i mitt hus (det sitter en på övervåningen) i befintlig murstock.. Murstocken är mellan kök och vardagsrum, det har stått en vedspis i köket en gång i tiden och den kanalen är nu ansluten till den övre kaminen. Jag ska nu använda en gammal imkanal till min nya kamin. Öppnade igår upp kanalen för att se om den går ändå ner till
jonaserik: Kolla om överhettningskyddet löst ut,tryck hårt och ett klick ska höras. om jag inte har fel så släcker det hela pannan.( termostat olja är nog för pelletsen i stället för oljebrännare är inte säker där ), ställ den på 60 C och EL på 50 C. Vet inte hur dom kopplat in pelletsen, har du manual och schema för brännaren . Tycker att lampan för EL-spiralen lyser, då är den i
ilfred59: Tack jonaserik för snabbt svar . Jag misstänkte väl att det var så det skulle vara . Blir till att montera i helgen . Ha det gott
MagnusHome: [citat] Tack, jag tänker mig faktiskt 600 mm som lägst. Kaminen har inte kommit än så vi hinner fundera lite till
olofh: Jag har något motsvarande fast vår ”förgrenare” är som en låda. Men sitter också på returen. En VVS are bytte alla ventiler för 2 år sen, suttit sen 59. Var inga problem mer än att det var trångt att komma åt. Men så råkade det slumpa sig som så att det tydligen var hans pappa som en gång i tiden varit med om att sätta in det i hela området så kanske var lite stolthet också
Snickeboa: En möjlighet kan vara att isolera hela luftspalten med Hyfrofoberad Perlite, då slipper man göra om inne eller ute. Dessutom är Perliten diffusionsöppen, och suger ej fukt. Men då måste man nog spruta in den, eller om man kan komma åt spalten från murkrönet på vinden...
vectrex: 2-plan från -73. 3-glas fönster insatta på mitten sv 90-talet. 130 kvadratmeter plus fullt uppvärmt attefallshus och uppvärmd 15-kvadrat förråd. Luft/luft vp och väldigt öppen planlösning, 12000kWh.
Josefjosef: Ja, jag vet dom kostar 3-4tusen, men mina väggar är bara 70mm tjock, tänker at montera ovanför, då jag tänker om jag måste använda en skåp med bra tätskick eller spelar ingen roll då den fördelare inte dold.
poppe12: Ok. Ja du kanske har rätt. Att det var en muff mellan radiatorns två kopplingar är det inte på alla. Men finns det inte system som installerats där endast värme kommer genom självcirkulation. Är det pluggar då? Jag vill ändå berätta några saker som jag tycker inte passar med pluggar. Jag har väldigt lågt motstånd i kretsen. Om jag skulle byta pump har jag för mig att jag skulle
Rabbithole: Precis, eller ett vattenmantlat luftvärmeaggregat
Apple68: Hej Allihop, Tack för hjälpen. Jag har nu hittat alla mina bef. element som faktiskt var tillverkad av Lenhovda Radiatorfabrik. Model MP Enkelpanel utan konvektor och jag har hittat effektet bara att matcha storleken med deras produktkatalog. Då har jag hittat nya element som är mer effektiv som jag kan kör med 55oC istället för 75oC. Med lite injustering från mina rörmokare. Oj hur jag
mattiasm83: Stort tack för svaren @possum77 och @Demmpa! Då försöker jag göra på det viset.
KristoferA: [citat] Nej det är sant. Jag påpekar bara att önskas 21 grader i rummet så väljer man 23 gradig termostat. Från MMAs produktblad ”MMA’s beteckningar avser stängtemperaturer, då termostaten är helt stängd. Rumstemperatur blir ca 2°C lägre.” många som missar detta.
Thomas': [citat] Jag förstår, tiden får visa vad resultatet blir, tack för dina svar.