Värme allmänt
Staffans2000: [citat] För att få självcirkulationen att fungera överhuvud taget shuntades inte vattnet till källarelementen. På samma gång brukade man koppla på badrumselementet på samma slinga.
ginnfilt: Trådlyft med en följdfråga i detta ämne. Jag ska precis sätta salning/smyg runt fönster och har tagit in tips från "Hur gör snickaren": [MEDIA=youtube]kuOUDlGR-Lw[/MEDIA] Han lägger fog mellan fönster och salning, åtminstone den vertikala. Ska jag lägga fog även bakom den övre horisontella salningen? Det framgår inte av videon...
etompau: Frågor om elelement dyker ganska ofta upp. Frågorna kan röra om nya modeller är bättre eller effektivare och kan ge mer värme. Det tråkiga svaret är att element med samma elektriska effekt ger samma värmemängd, oavsett om de är från 1970 eller 2019 eller är oljefyllda eller är av tunn paneltyp. Det som är bättre med nya element är termostatfunktionen. Äldre element hade
Sunq: [citat] Jo, det stämmer. Det första elementet är nytt och den andra är ett begagnat element. Men det ska väll inte spela roll så?
OTTO_75: Nä, faktiskt inte...det blir det till att göra!
MathiasS: Min prioritet är 1. komfort på golven och 2. ekonomiskt drift för VP och c-pumpar. Bara genom att byta till dessa Alpha pumpar så har man sparat oerhört mycket jämfört med äldre standardpumpar. Jag har inga gv-slingor som stängs så systemet är likadant hela tiden => ingen poäng för mig med autoreglering av tryck. Har man styrdon/termostater per rum/slinga och kan få autoregleringen
Papphammar666: [citat] 226.000 efter rot för bergvärme 70.000 efter rot för alla fönster (mina gamla var ruttna) runt 12.000 för isolera Det är runda slängar 300.000 tot efter rot
Demmpa: Shuntens jobb är att shunta ut ”rätt” temperatur till radiatorerna. Pumpens uppgift är att förflytta tillräckligt mycket vatten per tidsenhet så att lagom mängd vatten passerar radiatorerna. Om flödet är för lågt så måste shunten pytsa in mer varmvatten än nödvändigt samt väldigt ojämn temperatur på varje radiator, varm vid inlopp å iskallt vid utlopp. Om flödet är för
jonaserik: Skifta 2 styrdon och se vad som händer, samma sak i det andra rummet då, fel på donet eller utgången i centralen, går att skifta tamparna där med för att kolla om styrningen är OK
Seglarvännen: Svårt och svara på exakt, men i länken ovan så hade jag lyckats jämföra driftskostnad för VV förbrukningen under några sommarmånader (4 personer i hushållet) och hade kommit fram till följande: "Ser på elförbrukningen nu på sommaren när vi stängt av värmen i huset att beredaren sparar 200-300:-/månad på el jämfört med VVberedare som drivs med elpatron."
Stegatorparn: Då tycker jag att du ska fråga rörkillarna när du får resten av shuntstyrningen. Du har ju bara fått shuntmotorn. Får du inte någon respons, kan du välja en enkel shuntstyrning som reglerar tilloppstemperaturen efter rumstemperaturen. Finns både trådbunden och trådlös. https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/regleringar/crb100 Sedan är det viktigt att du har rätt adapter till den
Stegatorparn: Beror på dykrörets diameter och längd samt hur stora givarna är som ska in. Omöjligt att svara på på distans.
Siggetuna: [citat] Tack, men säkringen gick eftersom jag var klantig och kortslutade två av 24V kablarna....
Boan: [citat] Den visar trycket i din hydropress. Tappar du tillräckligt mycket kommer pumpen från brunnen sätta igång och jobba upp trycket
T.lindberg: Jag kommer inte ihåg att problemet blev löst. Numera har jag golvvärme i hela huset. Lycka till!
Ledyr: [citat] Har samma problem. Hur löste du det? Var det att vattnet gick åt fel håll?
PNO: Anslutningen till murstocken sitter på normala vedspisar ungefär mitt på i sidled och nästan längst ner. Den består av ett ovalt rör, betydligt bredare än vad det är högt, som är instucket i en motsvarande stos som är inmurad i murstocken och tätad med pannkitt. För att få ut vedspisen så ska den som sagt dras rakt ut. För att bryta upp pannkittet brukar det vara bra att lyfta i
GoC: den där skulle jag då inte elda i. Finns ju ingen kedja från dragregulatorn såtillvida luckan, men du kanske har stora accumulatortankar så det går att elda för fullt?
tttomten: Så bra, då blir golven sköna att gå på i vinter. Tack för återföring.
Josth: Ok. "Uppvärmt FTX-system" behöver du förklara närmare. Ett FTX-aggregat är en speciellt typ av ventilationsaggregat med växling av energin i frånluften över till inkommande tilluft. Man kan inte ha både ett FTX-aggregat och en FLVP som IVT590. "FTX-system" kan möjligen tolkas lite bredare och tror du menar att det finns ett tilluftsaggregat (utan cirkulationsluft) med vattenburet
sunnis: Ja fast du kan ju inte ta bort golvspånet, det är ju det som bär upp golvet. Dessutom är det garanterat skruvlimmat vilket gör hela processen svårarbetat. Tror det blir svårt att få till i samma nivå som parketten.
IngvarOlsson: [citat] Toppen, tack för hjälpen! Mvh, Ingvar
Josth: Man ska ta reda på vilken framledningstemperatur det behövs på vintern och när det är som kallast ute INNAN man byter pannan till en värmepump. Fler och/eller större/tjockare radiatorer gör att man klarar sig med en lägre framledningstemperatur för att hålla samma innetemperatur. Viss rördragning behövs troligen också.
perjar: Hittade senare denna intressanta tråd angående rumsregleringens vara eller inte vara: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-rumsreglering-till-golvvaerme-noedvaendigt.210746/
enklast: [citat] Du har också helt rätt visade det sig. Jag har 3 kubik + kärlet på vinden. Så nog fanns det vatten att tömma. haha men det var mitt eget fel jag hade öppnat en ventil som stod och fyllde på värmesystemet. Jag har "i en annan tråd" öppnat en ventil som stod och fyllde på värmesystemet med vatten :p
Segge: Vad är den invändigt och blir det många böjar? Har dragit uponor 17mm slangen genom 28/23 rör och hade frun att dra i andra änden, bad henne dra allt hon orkade i elkabeln som var fäst i slangen, så hon drag av elkabeln. Blev till att smörja och då gick det men långt ifrån lätt. Ska snart lägga i ett annat hus, blir LKs 16mm slang i 25/20 rör, får se hur det går.
Lattjo-Snickaren: [citat] Tack för ideerna. tål att funderas på!