3 185 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Flödesbalansera elementsystem
Efter spolning av alla rör och element har jag fått betydligt bättre flöde genom elementslingan men dom behöver flödesbalanseras då några av dom inte ens har 1 grad skillnad mellan matning och retur.
- Vad är lämplig temperaturskillnad matning/retur, 3-4 grader?
- Ska man mäta på matning/returledning eller i överkant/underkant på elementet?
- Några av elementen är ganska långa, ~2m, hur stor temperaturskillnad är acceptabel mellan ändarna?
/Dea
- Vad är lämplig temperaturskillnad matning/retur, 3-4 grader?
- Ska man mäta på matning/returledning eller i överkant/underkant på elementet?
- Några av elementen är ganska långa, ~2m, hur stor temperaturskillnad är acceptabel mellan ändarna?
/Dea
Först några frågor för att veta vad du har för system.
När är huset byggt / anläggningen installerad?
Är det ett ettrörssystem där radiatorerna är seriekopplade eller ett tvårörssystem där radiatorerna är parallellkopplade?
När är huset byggt / anläggningen installerad?
Är det ett ettrörssystem där radiatorerna är seriekopplade eller ett tvårörssystem där radiatorerna är parallellkopplade?
Hej! Vet inte vart du bor, men att försöka trimma in radiatorer när det är ett par plusgrader ute är värdelöst, vänta tills det blir åtminstone minus 10 ute, håller själv på med samma sak med ett hus som stått tomt 5 år och utan vatten i radiatorsystemet.
Tvårörssystem från 1960 med högtemp bergvärmepump.
Elementslingan är som ett T med två förgreningar och sista element i varje slinga tappar lite väl mycket temp medans de första verkar ha för högt flöde.
Matar och returventiler är bytta och fullt öppna.
Systemet har separata cirkpumpar och shuntar för golvvärme och element så jag kan ställa både temp och flöde individuellt.
Elementslingan är som ett T med två förgreningar och sista element i varje slinga tappar lite väl mycket temp medans de första verkar ha för högt flöde.
Matar och returventiler är bytta och fullt öppna.
Systemet har separata cirkpumpar och shuntar för golvvärme och element så jag kan ställa både temp och flöde individuellt.
Ja, nu är det för varmt, går iofs att ställa upp VPn ordentligt om bara flödena ska justeras, men nästa vecka ska det iallafall krypa ner runt nollan.HeineA skrev:
Göteborg, så det är inte säkert att det blir -10 grader...
Ja, fast jag kör utan termostater till att börja med och ser om det funkar, kan ha termostater då VPn jobbar mot en tank.S Stegatorparn skrev:
Tänkte iofs justera på returventilerna och inte den fasta inställningen i radiatorventilerna, har inte det verktyget
Du har alltså MMA.
Ställ cirkulationspumpen för radiatorslingan på lägsta hastighet för största temperaturfall. Som sagt inte fel att vänta på minusgrader.
Justera sedan returventilerna tills samtliga radiatorer har samma differenstemperatur tillopp-retur.
Har du anliggningstermometer mäter du på rör.
Med IR-termometer mäter man nära på radiatorn vid anslutningarna.
Ställ cirkulationspumpen för radiatorslingan på lägsta hastighet för största temperaturfall. Som sagt inte fel att vänta på minusgrader.
Justera sedan returventilerna tills samtliga radiatorer har samma differenstemperatur tillopp-retur.
Blir IR-termometer.S Stegatorparn skrev:Du har alltså MMA.
Antar att jag ska ställa cirkpumpen i ett fast läge också, nu är det proportionerligt mot tryck (Grundfos Alpha 2)
Finns det nått målvärde på differenstemperaturen, eller iallafall nått lämpligt min/max-värde? kan ju utgå från sämsta elementet men risken är ju att det ändras allteftersom jag justerar in de övriga?
Läge I är lämpligt på Alpha 2.D Dea_34 skrev:
Värmesystemet är dimensionerat för 20° differenstemperatur vid dimensionerande utetemperatur som är -16° i Göteborg och -22° från Borås upp mot Vänern och Vättern.
Den beräknade framledningstemperaturen vid dimensionerande utetemperatur var 80°, men i praktiken, pga frikostiga tillägg, visade det sig att 65° i regel var tillräckligt.
Du kan rita upp ett X/Y-diagram på rutat papper där X-axeln visar utetemperaturen med 20° i origo och -20° längst till höger och Y-axeln framledningstemperaturen med 20° i origo och 65° överst.
Dra sedan en linje från 65° vid -20° eller annan DUT till origo och ytterligare en linje från 45° vid samma utetemperatur till origo.
Då kan man avläsa differenstemperaturen T/R vid varje utetemperatur.
Klicka här för att svara