Hej!

Flyttade in i mitt första hus i februari, allt har fungerat som det ska fram tills nu. Vi använder oss utav vedpanna under den kalla tiden, och har märkt att vårt kranvatten ligger på ~80 grader. Vi har även en luft/vatten värmepump som används under sen vår fram tills sensommar. Förstår att det måste ligga på en speciell temperatur för att förhindra bakterier, men detta är enligt mig för varmt.

bifogar vvc delen, kan nån säga mig vart jag sänker temperatur lite iallafall?

Bästa kanske vore att ringa en rörmokare?

• Värmesystemets rördelar med en termostatventil och kopplingar i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeregulator och röranslutningar i en panna för VVC (varmvattencirkulation).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de en vvc pump under? Om du har de och de är rörmässigt felkopplat så kan du får 80gradigt vatten i rören när du inte spolar så när du öppnar en vv kran måste du spola ur rören på 80gradigt innan du får rätt temp av blandningsventilen. Alternativt så är insatsen fastkärvad men den går att byta.

• Gilla
Thomaskri
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Är de en vvc pump under? Om du har de och de är rörmässigt felkopplat så kan du får 80gradigt vatten i rören när du inte spolar så när du öppnar en vv kran måste du spola ur rören på 80gradigt innan du får rätt temp av blandningsventilen. Alternativt så är insatsen fastkärvad men den går att byta.
Så du tror blandningsventilen är trasig? Alla kranar ger ut samma värme oavsett hur länge jag spolar, typ 80 grader. Ingenting händer värme mässigt när jag skruvar åt den där svarta skruv ventilen.

Är de 80gradigt även är du spolar skulle jag nog säga att de är insatsen som är boven. Känns ratten som den går att snurra väldigt lätt?

Är de 80gradigt även är du spolar skulle jag nog säga att de är insatsen som är boven. Känns ratten som den går att snurra väldigt lätt?
precis, ratten är väldigt lätt skruvad.

Då har den säkerligen fastnat, du kan såklart ta isär och smörja upp eller byta.

Tror denna passar
[länk]
okej, det finns ingen risk att det sprutar ut 80 grader vatten om jag tar bort ratten alltså? Vad kan jag smörja med?

Ja du får stänga av vattnet och släppa trycket såklart innan du tar isär, stäng av vvsc och låt allt svalna för annars blir de väldigt varmt. Du får lossa ratt och insats för att komma åt termostatkropp fjäder osv. Risken är att du knäcker den vita plastdelen eller om den redan är paj och då har du inget varmvatten längre utan då får du bara kallvatten medan du väntar nya delar. Ta de försiktigt och ha en bra näbbtång så kan du säkerligen få isär de utan problem

• Gilla
Thomaskri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.