Efter att ha läst bl.a tråden om att bygga en värmeflyttare med datorfläkt har jag funderat på hur man ska ordna drivning och styrning på ett smidigt sätt. Målet var att kontrollera fläkten via Homeassistant.
Tidigare tråd: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/185058-datorflakt-som-varmeflyttare.html

Än så länge ligger projektet som två fläktar på skrivbordet men styrning och fläktar enligt detta:
1 st IKEA Trådfri Led driver 10W (130kr)
2 st Noctua S12A PWM fläktar. (EJ FLX) (230 kr styck)
2 st Noctua Low-Noise Adapter (NA-RC7)

IKEA drivern spottar ut 24V medan fläktarna tar 12V. Min första tanke var att helt enkelt seriekoppla fläktarna för att fördela spänningen, det fungerade dock inget vidare, fläktarna går ojämt och oscillerande. Detta beror troligtvis på hur IC kretsen som reglerar fläkten hanterar spänningen samt motorernas egenskaper.
Dock skickar Noctua med en "Low-Noise Adapter" (NA-RC7) med fläktarna - detta är helt enkelt ett 50 Ohm motstånd som plockar ner spänningen som fläkten får och därmed gör att den går långsammare/tystare.

Så med 24 V drivning kopplas de två motstånden i serie, sedan parallelkopplas fläktarna därefter. I detta fallet får fläktarna max 14-15 V.
En Led Driver som IKEAs är dimbar med PWM teknik vilket betyder att strömmen pulsas ut i stötar om full spänning - dvs 24V, 0V, 24V, 0V, detta gör att ledlampor gärna blinkar om man till exempel filmar.
Datorfläktar med PWM styrning har normalt en 12V konstant ström samt en 5V PWM signal - i mitt fall får primärströmmen gå med PWM. Kanske inte optimalt för fläkten men det funkar.
Optimalt för detta projektet hade nog varit att använda Noctuas Industrial 24V PWM fläktar - de säljs dock inte på många ställen så det blev vanliga 12V fläktar.
Om man bara vill ha en 12V fläkt driven bör man hitta en till Low-Noise Adapter eller komplettera med löst motstånd - totalt ska det vara ca 100 Ohm.

Jag kan nu starta och reglera fläktarna genom att dimma min LED-driver via Homeassistant. Driver går att skötas via IKEAs gateway eller en lös dimmerknapp också som alla IKEA Trådfri.
Kör man på max styrka verkar fläktarna gå lite hårdare än vid ren 12V drivning så det bör nog undvikas.
Det går inte att dimma ner max heller - då stannar fläkarna.
Startström är en viktig parameter - PWM fläktar är gjorda så att de ska kunna starta även vid inställning för lågt vartal. Jag får en ren fläktstart från en dim styrka på cirka 82 av 255. Efter start kan de dras ner ytterligare men då går de väldigt sakta.

På detta sättet kan man alltså bygga helt styrbara fläktar tystare och billigare än PAX. Komplettera med temperatur och fuktreglering från Homeassistant eller motsv. :cool:

Två Noctua datorfläktar kopplade till en IKEA Trådfri LED-driver på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktar och IKEA Trådfri 10W Driver.
Två seriekopplade Noctua Low-Noise Adapters anslutna till en Noctua S12A PWM-fläkt på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De två motstånden seriekopplade efter drivaren.

• Gilla
Per-Inge B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.