Känns som mina radiatorer inte riktigt klarar av att
värma så som jag önskar.
Bergvärme, IVT greenline c6 från 2005
Villa byggd 1970 radiatorer sen dess ursprungen uppvärmning med olja.

Vill ha minst 22 grader inomhus och min bergvärmepump pumpar ut 55-60 grader ut till radiatorerna men lyckas ändå inte hålla mer än ca 21 grader i rummen. Misstänkt dåligt flöde också, pumpen verkar göra sitt jobb kan det vara mycket ”skit” i elementen så det försämrar flödet? Har en relativt ny radiator i ena rummet och den känns varmare än övriga radiatorer i huset.

Termostaterna är fullt öppna och verkar funka samt luftat ordentligt.

Hur länge har du bott i huset?
Har det här problemet alltid funnits, eller har det tillkommit nyligt?

Inte så länge det här är andra vintern det var samma problem förra vintern. Förra ägaren som ja pratade med hade ca 20-21 och då fungerar men problemet kommer då man vill jag vill ha det lite varmare då levererar inte radiatorerna, pumpen levererar hög framledningstemperatur så problemet borde inte vara där

S
Så tilloppstemperaturen vid radiatorerna är 55-60° och shunten är helt öppen?
Lägg upp en bild på de radiatorventiler som förekommer.

Ja det är vad jag kan avläsa från bergvärmepumpen. När den är uppe i 55-60 så kan jag inte hålla i utgående röret mer än 1 sekund för det så varmt så antar att givaren visar rätt.
Här är en bild, radiatorerna är mittkopplade. Den lilla guldiga piggen kan man vrida från stängd till öppen som ja förstått och den har jag vridit till helt öppen.

• Mittkopplad radiator med öppen guldig ventil, synliga rör och flagande väggfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När den skickar ut 55-60 så är returen på ca 38-41 grader enligt pumpen. Skruvat upp cirkpumpen på läge 3 innan var det på 2an blev lite bättre men inte tillräckligt. Rensat alla filter osv på pumpen.

S
Är radiatorventilen varm?

Dina element är säkert anpassade för högre framledningstemp som när det eldades med olja. Har samma problem som dej att de platta äldre elementen har för lite yta mot luften för att överföra nog med värme till rummet.
Kan inte se att man kan lösa det på annat sätt än att byta elementen.

Håller med topmount, det kan vara orsaken.
Men kolla även om du har ettrörssystem ett tvårörssystem. Det ser du inte på radiatoranslutningarna för båda variante har två rör till raddan.
Kolla (helst mätas) på alla radiatorenas inloppsrör vilken temp det är där.

Ok tack för tips ska kolla detta.

Jag tror också att Topmount är
T topmount skrev:
Dina element är säkert anpassade för högre framledningstemp som när det eldades med olja. Har samma problem som dej att de platta äldre elementen har för lite yta mot luften för att överföra nog med värme till rummet.
Kan inte se att man kan lösa det på annat sätt än att byta elementen.
Det här låter väldigt troligt.

Ett annat alternativ är att minska värmeförlusterna, dvs tilläggsisolera och/eller byta fönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.